یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سید محمد محسن دعایی

حوزه/ مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نور از برگزاری "کارگاه‌های نگرش دیگر" برای بیش از 400 هزار نفر خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد محسن دعایی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این‌که مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نور در سال 1386، در مشهد مقدس تأسیس شد، اظهار داشت: این مؤسسه با مجوز رسمی از استانداری خراسان رضوی، به عنوان مؤسسه‌ای مردم نهاد بود؛ اما در سال گذشته، به دلیل توسعه فعالیت‌ها، مؤسسه از محدوده استانی به ملی ارتقاء یافته که مجوز آن نیز توسط وزارت کشور صادر شده است.

وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی مؤسسه نور، ابراز داشت: ما در عصری زندگی می‌کنیم که به برکت انقلاب، اسلام از نگاه فردی و انزوایی خارج شده، به یک حاکمیت رسیده و در این موقعیت، رهبر معظم انقلاب به‌عنوان شخصیتی که فرمانده ارشد این جریان است، در سخنان گهربار خود فرموده‌اند: «برای دستیابی به دولت اسلا‌می، علا‌وه بر تغییر در منش مسؤولا‌ن، باید مدل‌ها و سیستم‌های مورد نیاز دولت‌مردان در راستای اداره نظام اسلا‌می در همه ابعاد آن - اعم از الگوهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی - متحول شده و بر اساس مبانی و آموزه‌های اسلا‌م اصیل پایه گذاری شود».

*مؤسسه ای در راستای لبیک به ندای رهبری

حجت الاسلام والمسلمین دعایی با بیان این که، مؤسسه نور بر اساس لبیک به این ندای رهبری تأسیس شده، خاطرنشان ساخت: برای تحقق مقصود مذکور، مؤسسه‌ای با محوریت فعالیت‌های تحقیقاتی، آموزشی و فرهنگی در زمینه علوم حوزوی راه‌اندازی کرده ایم تا بتوانیم منویات رهبر معظم انقلاب را پیاده سازی کنیم.

این کارشناس دینی با اشاره به رسالت مؤسسه نور، تصریح کرد: ارائه نظرات دینی به‌صورت عملیاتی در قالب سیستم‌های قابل رقابت با سیستم‌های بشری، با هدف فعال سازی مدیریت دینی در زندگی جهانی، از اهداف این مؤسسه می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی ادامه داد: این مؤسسه با نگاه شبکه‌ای به اسلام و همچنین ضرورت مدیریت جامع دین در همه لایه‌های فردی، اجتماعی و همچنین برای طراحی آرمان‌شهری که اسلام همه روابط آن را در سطح فردی و اجتماعی مدیریت کند، تأسیس شده است.

وی در ادامه بیان داشت: مؤسسه نور فعالیت خود را با کمترین امکانات و بودجه با تولید 3 متن تحقیقی تحت عناوین نگرشی دیگر به حجاب، نگرشی دیگر به زیارت و نگرشی دیگر به مهدویت آغاز و در فضای نورانی حرم علی بن موسی الرضا(ع) این عناوین را برای صدها نفر از زائران و مجاوران حضرت، آموزش داده است.

*برگزاری دوره‌های تربیت مدرس

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام نور با اشاره به دوره‌های تربیت مدرس، اظهار داشت: متوجه شدیم که باید برای این جزوات اساتیدی تربیت شوند تا بتوانیم فعالیت‌ها را گسترش داده و برنامه‌های بیشتری برای آحاد مردم جامعه داشته باشیم، در همین راستا، دوره‌های تربیت مدرس را آغاز و اساتیدی برای کارگاه‌های خود آموزش دادیم.

*برگزاری دوره تربیت محقق

این کارشناس مسایل دینی به دوره تربیت محقق اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌های مؤسسه، تربیت محقق سیستم‌های دینی است و از سه سال گذشته، این دوره آغاز گردید، هم‌اکنون با تربیت تعداد قابل توجهی محقق در خصوص موضوع زیرساخت‌های تمدن اسلامی به این هدف خود نیز نایل آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی ابراز داشت: این مؤسسه "کارگاه‌های نگرشی دیگر" خود را از 3 عنوان، به 18 عنوان توسعه داده و به لطف خدای متعال، به زودی 10 عنوان دیگر نیز به این عناوین اضافه خواهند شد.

*شرکت 400 هزار نفر در کارگاه‌های نگرش دیگر

وی با بیان این مطلب که تا امروز، نزدیک به 400 هزار نفر در کارگاه‌های نگرش دیگر، شرکت کرده‌اند، خاطرنشان ساخت: حداقل زمان یک کارگاه 3 ساعت است که 6 فعالیت علمی اعم از طرح سوال، پاسخ، مباحثه، خواندن پاسخ‌های پیشنهادی و ... در آن با روشی هدفمند برگزار می‌گردد.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نور تصریح کرد: برخی از این کارگاه‌ها در مشهد مقدس برگزار شده، برخی نیز با اعزام اساتید در شهرهای گوناگون انجام می‌پذیرد.

*نمایندگی‌های مؤسسه

این کارشناس دینی با اشاره به نمایندگی‌های این مؤسسه، بیان داشت: نمایندگی قم، کرج و تربت حیدریه، سه نمایندگی رسمی در کشور است که به زودی در یزد، کرمان، رفسنجان، کرمانشاه، اراک و ... نمایندگی‌های دیگری افتتاح خواهد شد.

*همایش‌های علمی و تحقیقی

حجت الاسلام والمسلمین دعایی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش‌های علمی و تحقیقی از سوی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نور افزود: همایش‌های "حوزه، آینده نگری و آینده نگاری"، "بزرگداشت علامه تهرانی"، "کاهش جمعیت ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین"، "نگرش تمدنی به اسلام"، "طبقه بندی علوم بر اساس نگرش اسلام" و برگزاری 4 همایش متمرکز در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد، از جمله فعالیت‌های این مؤسسه بوده است.

*انتشارات مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نور

وی با اشاره به انتشارات این مؤسسه، اظهار داشت: چاپ 70 عنوان کتاب با موضوعاتی چون نگرش سیستمی به دین، اسوه کامل، سبک زندگی امام سجاد(ع)، چهل جرعه، ماه نو، سه کتاب روش تدریس، تحقیق و تحصیل بر اساس نگرش اسلام و ... که بیشتر از تولیدات محققین مؤسسه است، یکی دیگر از فعالیت‌های ما می‌باشد.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نور ادامه داد: چاپ فصلنامه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با سرفصل‌های اخلاق و عرفان، تفسیر، معرفت، تبلیغ و ترویج از دیگر فعالیت‌های ماست که تا به امروز 9 شماره از آن به چاپ رسیده است.

*درخواستی از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه

این کارشناس دینی در پایان ابراز داشت: ضمن ارج گذاری به تلاش‌های گسترده تمام مؤسسات و مراکز علمی- تحقیقاتی حوزه‌های علمیه در کشور، خدمت تمام فضلا و برجستگان حوزه اعلام می‌داریم که برای نقش آفرینی بهتر روحانیت معزز در فضای گفتمانی فعلی در داخل و خارج از کشور به عنوان شروع گفتمان تمدنی اسلام، مؤسسه نور بسته‌هایی را با عنوان "ویرایش 1" تولید کرده که به صورت روشمند و منسجم در سایت مؤسسه به نشانی www.isin.ir قابل دریافت است، تا انشاءالله در دستور کار نقد، نظر، بررسی و استفاده عزیزان قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha