دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
طلاب

رئیس دفتر طنز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: برخلاف دیدگاه رایج، طلاب و روحانیون بیشتر از سایر اقشار جامعه، طناز و شوخ طبع هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ناصر فیض ، عصر دیروز طی سخنانی در ششمین محفل «طنز قُمپُز» که به همت حوزه هنری استان قم در سالن فرهنگسرای جوان برگزار شد، اظهار داشت: شهر مقدس قم برخلاف آنچه عنوان می شود با وجود آن که دیار علم و فقاهت است، طنازی خاصی در آن وجود دارد و برخلاف دیدگاه برخی مردم، بسیاری از افراد تراز اول تاریخ ادبیات ما به ویژه در عرصه طنز همچون عبید زاکانی و نسیم شمال، لباس روحانیت بر تن داشته اند.

وی با اشاره به این که این که شوخ طبعی و مزاح بر اساس روایات ما از نشانه های مومن است، گفت: البته باید در طنزپردازی حدود و خطوط قرمز اجتماعی و اخلاقی را رعایت کرد.

این شاعر مطرح کشور، همچنین یادآور شد: گرچه اصفهانی ها ، معروف به نکته پردازی هستند، اما قمی ها ، کلاً نکته پرداز و طناز هستند و اصلاً نمی توانند بدون شوخی و مطایبه از کنار هم بگذرند و این به خاطر لهجه خاص مردم قم نیز هست.

وی ادامه داد: اتفاقاً طلبه ها و روحانیون شهر قم به جهت احاطه به دو زبان عربی و فارسی، نکته پردازتر از دیگر اقشار هستند و مخصوصاً از زبان و ادبیات عرب که ظرافت های عجیبی برای طنز دارد هم نهایت استفاده را می کنند، ضمن آن که گذشته از این ها، آشنایی طلاب و روحانیون با مسایل اجتماعی، در شوخ طبعی و طنازی آن ها، نقش بسزایی داشته است.

رییس دفتر طنز حوزه هنری با بیان این که اتفاقاً طنز درست و درمان، بسیار سخت است و نباید آن را سهل فرض کرد، گفت: طنزپرداز اگر قالب و تکنیک نداشته باشد، کفگیرش خیلی زود به ته دیگ می خورد و ما اگر طنز دهخدا را می خوانیم و از آن لذت می بریم به خاطر تکنیک ها و قالب های جذاب اوست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha