جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 346889
۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
آیت الله میرزای شیرازی

حوزه/ موقعي كه ميرزاي شيرازي‌ لب به سخن مي‌گشود، شيخ انصاری همه شاگردان را امر به سكوت و گوش دادن سخنان ميرزا مي‌كرد و مي‌گفت‌: جناب الميرزا يتكلّم‌.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، پس از آن كه‌ صاحب جواهر در سال 1266 رحلت کرد، میرزای شیرازی به حوزه‌ درسي پربركت‌ شيخ أعظم انصاري‌ پيوست و در هر دو درس‌ فقه و اصول‌ آن ‌استاد عظيم الشأن‌ و مربّي فقهاء شركت كرد.

میرزای شیرازی در درس شيخ انصاري در مواقع مقتضي سخن می گفتند؛ چون نظرها و اشکال های وی بر اساس متانت كلام، استحكام مطالب، اصالت فكر و استقامت نظر بود، مورد توجه و عنايت فوق ‌العاده‌ شيخ انصاري قرار مي‌گرفت. لذا شيخ اعظم انصاري به طور مكرّر در آن‌ مجمع درسي عظيم كه صدها فقيه، مجتهد ماهر و رجال علم شركت داشتند، ميرزاي شيرازي‌ را مورد تكريم و تجليل قرار مي‌داد و از فضل و جايگاه بلند علمي و فكري‌ ميرزاي شيرازي سخن مي‌گفت‌. شیخ انصاری چندين مرتبه به «اجتهاد» او تصريح كرد و موقعي كه ميرزاي شيرازي‌ لب به سخن مي‌گشود، شيخ همه شاگردان را امر به سكوت و گوش دادن سخنان ميرزا مي‌كرد و مي‌گفت‌: جناب الميرزا يتكلّم‌.

شیخ انصاری بارها در درس خود اظهار می كرد: من براي اين سه نفر درس ‌مي‌گويم‌: ميرزا محمّد حسن شيرازي‌، ميرزا حبيب الله رشتي‌ و آغا حسن تهراني ‌(نجم آبادي‌).

در حقيقت‌ شيخ انصاري‌ با اين عبارات، افق آينده را روشن مي‌كرد و راه مرجعيت و زعامت ميرزاي شيرازي‌ را هموار مي ‌نمود.

منبع: کتاب اسلام مجسم، آیت الله العظمی نوری همدانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha