شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله مظاهری

حوزه/ وجه تسميه فاطمه، آن است كه مردمان از درك شأن و حقيقت مقدّسه آن حضرت، «مفطوم» يعني ناتوان هستند و ادراك حقيقت و شخصيّت والاي او، اختصاص به خداي سبحان، پدر، شوهر و فرزندان والاقدر او دارد.

  سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» به مناسبت ایام فاطمیه بخشی ازپرسش ها وپاسخ های آیت الله العظمی مظاهری درخصوص حضرت صدیقه طاهره(س) که در کتاب اندیشه های ناب معظم له به چاپ رسیده را منتشرمی کند.

 *- در ميان اسامي متعدّدي که براي حضرت فاطمه (س) نقل شده، كدام اسم و كدام لقب ايشان است؟

  اسم مشهور آن حضرت، فاطمه (س) است و القاب متعدّدي دارند كه مشهورترين آنها، «زهرا» است.

 *- آيا بدون وضو، مي‌توان القاب و اسامي حضرت زهرا (س) را لمس نمود؟

  خوب است كه بدون وضو لمس نشود. و اگر موجب هتک حرمت و بي‌احترامي باشد، جايز نيست. 

*- منشأ اسماء و القابی که به‌ حضرت زهرا (س) نسبت داده‌اند، از کجاست؟

  نام مبارك آن حضرت، فاطمه است و القاب متعدّدي براي آن بزرگوار نقل شده كه تفسير هر يك و وجه تسمية آن وجود مقدّس در روايات مربوطه آمده كه بايد به محلّ آن مراجعه شود. چنانكه در تفسير اسم مبارك ايشان هم مطالب عميقي وارد شده و از جمله آن‌كه وجه تسميه فاطمه، آن است كه مردمان از درك شأن و حقيقت مقدّسة آن حضرت، «مفطوم» يعني ناتوان هستند و ادراك حقيقت و شخصيّت والاي او، اختصاص به خداي سبحان، پدر، شوهر و فرزندان والاقدر او دارد.

*- کنية «اُمّ ابيها» از کنيه‌هاي حضرت زهرا (س) به چه معناست؟

  چون شخصيّت پيامبر گرامي مرهون آن بانوي بزرگوار است؛ لذا حضرت زهرا(س)براي شخصيّت ايشان، جزء‌العلّه مي‌باشند، همان‌طور که شخص پيامبر(ص) گرامي مرهون مادرشان مي‌باشند و لذا حضرت آمنه(س)مادر نبي مكرّم اسلام  براي شخص آن وجود مقدّس جزء‌‌العلّه هستند، و اين، معناي کنية «اُمّ ابيها» است.

* در وجه تسمية حضرت زهرا(س) به «طاهره» گفته‌اند: به اين دليل است كه آن حضرت، از عادت زنانه پاک و مطهّر بوده‌‌اند. آيا اين ويژگي به عنوان فضيلت و كرامت اختصاصي ايشان مي‌باشد، يا علّت طبيعي داشته است؟

  اين يك کرامت ويژه و اعجاز براي حضرت زهرا(س) بوده كه جریان طبيعي زنانه را خنثي نموده است و از اين جهت، بعد از سِقط حضرت محسن  بلافاصله براي اداء آن خطبة غرّاء به مسجد مشرّف شدند‌.

*- چرا به حضرت زهرا(س) لقب «الحَوراء الإنسیّه» داده شده است؟

  زيرا چنان‌که حضرت ثامن الحجج(عج)  از قول رسول‌ خدا(ص) فرموده‌اند، منشأ وجودي و ريشة اصلي وجود حضرت زهراء(س)مائدة بهشتي بوده و لذا آن بانوي معظّمه، گويي ملک و حوريه‌اي است که به شکل انسان می باشد و از اين حيث آن حضرت «الحوراء الانسيّه» مي‌باشند و لذا استاد بزگوار ما، حضرت امام خميني(ره) که در مسألة ولايت داراي مراتب عالية علمي و عملي بودند، مي‌فرمودند: همة جلوه‌ها و تجليّات الهي و همة جلوه‌ها و تجليّات ملکوتي، جبروتي و همة جلوه‌ها وتجليّات مُلکي و ناسوتي و همچنين تمام هويّت‌هاي کمالي در وجود حضرت زهرا(س)، يکجا جمع شده و بنابر اين آن حضرت، انسانی روحاني (الحوراء الإنسيّه) است و به عبارت ديگر، تمامِ حقيقت انسان و تمامِ نسخة انسانيّت است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha