چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حضرت معصومه

حوزه/ در روزگاری که قدرت و ابهت شیعه، شرق و غرب را متوجه خود کرده است، لازم است از تدبیر و پختگی بالاتری در تعاملات جهانی بهره بجوییم و کانونهای بین المللی را به محلی برای معرفی مکتب اهل بیت علیهم السلام تبدیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شهر مقدس قم از دیرباز مورد توجه اندیشمندان، مستشرقین و گردشگران بین المللی بوده است؛ این اهمیت با پیروزی انقلاب اسلامی و پرچمداری شخصیتی که خاستگاهش مدرسه فیضیه بود، چند برابر شد به طوری که علاوه بر سیل جوانانی که برای یادگیری معارف اهل بیت علیهم السلام راهی قم شدند، شخصیت های بین المللی فراوانی از ادیان و مذاهب گوناگون و حتی افراد بدون دین  و آئین این شهر را برای مسافرت انتخاب کردند.

این روند تا به امروز روندی صعودی داشته و به خصوص در سالهای اخیر که قدرت نمایی شیعه در فضای منطقه و عرصه بین الملل شتاب گرفته، شاهد حضور میهمانان و اندیشمندان بیشتری در شهر مقدس قم بوده ایم که بدون تردید، این رفت و آمدها نقش ویژه ای در تقویت گفتگوی بین ادیان و مذاهب از یکسو و معرفی آموزه های ناب مکتب اهل بیت علیهم السلام از سوی دیگر داشته است.

یکی از اماکن مقدس در این رفت و آمدها که نقطه کانونی در ترددهای بین المللی به قم محسوب می شود، حرم حضرت معصومه سلام الله علیهاست که هر مسافری با هر مرام و مسلک و از هر کشور و دیاری دوست ندارد سفر به قم را بدون زیارت و حضور در این بارگاه ملکوتی به پایان برساند؛ فرصتی ذی قیمت که می تواند به بهترین زمینه برای آشنایی میهمانان خارجی با اوج آرامش و معنویت در آئین شیعی و میزبانی شایسته از این افراد تبدیل شود.

فرصت های تبلیغی را به ضدتبلیغ تبدیل نکنیم

البته حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به خودیِ خود برای میهمانان، موثر و از حیث معنوی فرحبخش خواهد بود اما تمام حاضران و ناظران عرصه بین الملل می دانند کار بین المللی، ادبیات بین المللی می خواهد و برای بهره گیری شایسته از این فرصت باید نهایت دقت را داشته باشیم از همین رو  مناسب است بخش تشریفات و بین الملل و دیگر بخش های مرتبط در آستان مقدس قم نهایت ادب، وقار، نظم و هوشمندی در مواجهه با میهمانان خارجی و هیات همراه را داشته باشند که در این صورت، یک فرصت عظیم تبلیغی نصیب دست اندرکاران امر در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها خواهد بود و خدای ناکرده بی توجهی به این ظرایف، نه تنها تبلیغ که ضد تبلیغ خواهد شد.

روز گذشته اخبار و تصاویری از حضور یک هیات مسیحی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در برخی رسانه های ارتباط جمعی منتشر شد که رئیس دومین دانشگاه مهم واتیکان به همراه سفیر این کشور در ایران و نیز رایزن فرهنگی ایتالیا در تهران به قم آمده بودند، اما یک عکس، به شکل خاصی جلب توجه می کرد به طوری که مهمان مسیحی در کنار کوچه یا خیابانی ایستاده و به صورت سرپایی! داشت در دفترچه یادبود حرم می نگاشت که، تعجب هر کارشناس در زمینه تشریفات بین الملل را بر می انگیزد زیرا معمولا این کار با حضور در مکان خاص و طبق آداب خودش انجام می گیرد نه به صورت سرپایی و گوشه کوچه یا خیابان! همچنانکه برخی همراهان هیات مسیحی نسبت به نحوه حضور این افراد در آشپرخانه حرم منتقد بوده اند به ویژه آنکه این هیات از میانه افرادی عبور داده شده اند که در تقاضای فیش غذای حرم بوده و حتی از میهمانان ایتالیایی نیز تقاضای فیش کرده اند! یا برخی دیگر از تشتت در تصمیم گیری و عدم هماهنگی میان اجزای مختلف اداری در حرم همچون روابط عمومی، تشریفات و بین الملل نیز سخن به میان آورده اند که ان شاء الله اینگونه نبوده باشد و تفصیل گویی در این موضوع را به مجال دیگری حواله می دهیم.

به هر روی، در روزگاری که قدرت و ابهت شیعه، شرق و غرب جهان را متوجه خود کرده است، لازم است از تدبیر و پختگی بالاتری در تعاملات بین المللی بهره بجوییم و بی تردید بهره مندی از نیروهای مجرب در اماکنی چون حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله که کانون رفت و آمدهای بین المللی است می تواند به فرصتی بزرگ برای معرفی مکتب اهل بیت علیهم السلام و ماندگاری خاطرات خوش در ذهن میهمانان تبدیل شود.

 ان شاء الله

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha