شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از برخی وابستگی های دولتی، گفتند: اخیرا مشاهده می شود که در گوشه و کنار، گاهی برخی به سوی وابستگی های دولتی به پیش می روند که کاری نادرست است؛ چراکه افتخار حوزه، استقلال آن است و در رأس حکومت روحانی مقتدر و عالی مقام قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، معظم له صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با بیان این مطلب که حوزه های علمیه شیعه، مستقل از حکومت هاست، اظهار داشتند: فرق حوزه های علمیه شیعه و اهل تسنن در استقلال شیعیان از حکومت ها؛ حتی حکومت عادله است.

ایشان ابراز داشتند: در حوزه های علمیه اهل سنت، رئیس حوزه و مفتی بلد، به وسیله حکومت تعیین می شود؛ اما در شیعه، هیچ زمانی مرجع تقلید از سوی حکومت تعیین نمی شود؛ بلکه بزرگان حوزه تصمیم گیری خواهند کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآور شدند: حوزه های علمیه شیعه وابسته به دولت ها نبوده و این افتخار است؛ البته از دولت ها حمایت می کنیم و در صورت لزوم تذکر نیز خواهیم داد.

*نتیجه وابستگی مفتیان سعودی به دولت در فتوا علیه یمن

این مرجع تقلید با اشاره به فتواهای مفتیان عربستان پس از حمله به کشور یمن، خاطرنشان ساختند: هنگامی که دولت عربستان به مردم مظلوم یمن حمله کرد، مفتیان سعودی آن را کاری حکیمانه خواندند؛ چراکه وابسته و حقوق بگیر آنها هستند؛ اما افتخار بزرگ در شیعه در سایه اهل بیت(ع) پیدا شده که مراجع و حوزه های علمیه مستقل از حکومت و دولت هستند.

استاد خارج فقه  حوزه گفتند: اگر استقلال در مرجعیت و حوزه های علمیه نبود، امام راحل(ره) نمی توانستند قیام و انقلاب کند.

*استقلال حوزه سبب پدیدآمدن انقلاب اسلامی شده است

معظم له با بیان این مطلب که استقلال حوزه سبب به وجود آمدن انقلاب اسلامی شده است، اظهار داشتند: در رأس حکومت ایران، روحانی مقتدر و عالی مقام حضور دارد که در هیچ کجای دنیا همانند آن را نداریم.

ایشان تأکید کردند: این بزرگی، نتیجه استقلال و نعمتی بزرگ برای ماست که بزرگان پیشین ما آن را حفظ کرده و ما نیز باید در حفاظت آن کوشا باشیم.

*انتقاد از برخی وابستگی های حوزویان به دولت

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از برخی وابستگی های دولتی، ابراز داشتند: اخیرا مشاهده می شود که در گوشه و کنار، گاهی برخی به سوی وابستگی های دولتی به پیش می روند که کاری نادرست است.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: حوزه های علمیه باید مستقل باشند؛ البته از دولت حمایت می کنیم؛ چون برگزیده مردم است و رهبر معظم انقلاب آن را تنفیذ کرده اند.

*از دولت حمایت همراه با نظارت خواهیم داشت

این استاد درس خارج حوزه تصریح کردند: البته حمایت همراه با نظارت است و گاهی محترمانه و منطقی تذکر نیز داده و خواهیم داد.

معظم له بیان داشتند: اگر وابسته باشیم، این حمایت ها بدون نظارت خواهد بود و اگر امروز شجاعت داشته و تذکرات را گوشزد می کنیم، نتیجه استقلال حوزه است.

ایشان با بیان این مطلب که حوزه های علمیه شیعه، مردمی است؛ نه دولتی، اظهار داشتند: برخی از این وابستگی ها را امروز مشاهده می کنیم که دوست ندارم آن را بشکافم؛ اما بدانند که کاری نادرست است و افتخار ما استقلال حوزه های ماست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: زمانی که بنده رئیس شورای عالی حوزه های علمیه بودم، در اساسنامه ای که برای حوزه تدوین کردیم، آوردیم که حوزه مستقل از همه خواهد بود؛ چراکه همان زمان می دانستم برخی به خاطر اظهار محبت، وابستگی هایی به سود خود به وجود خواهند آورد.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: بارها پیشنهادهایی برای وابستگی به ما ارائه شده که نفی کرده و انجام ندادیم.

این استاد درس خارج حوزه در بخش دیگر سخنان خود به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کردند و گفتند: حضرت در این حدیث آورده است: «خَيْرٌ مِنَ الْحَياةِ ما إِذا فَقَدْتَهُ أَبْغَضْتَ الْحَياةَ وَ شَرُّ مِنَ الْمَوْتِ ما إِذا نَزَلَ بِكَ أَحْبَبْتَ الْمَوْتَ/ بهتر از زندگى چيزى است كه چون از دستش دهى، از زندگى بدت آيد، و بدتر از مرگ چيزى است كه چون به سرت آيد مرگ را دوست بداری».

معظم له تصریح کردند: هنگامی که عزت و شخصیت انسان ها از دست برود، ذلیل شده و زندگی برای آنان تلخ خواهد شد.

ایشان با اشاره به شعار هیهات منا الذله در کربلا، اذعان داشتند: مفهوم این شعار، عدم پذیرش ذلت است که شهدای کربلا به آن عمل کردند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: آزادگی نعمتی است که اگر از دست برود، زندگی برای انسان تلخ خواهد شد.

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به بخشی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع)، ابراز داشتند: حضرت در این دعا آورده است: «و عَمِّرنی ما کانَ عُمُری بَذلهً فی طاعَتِکَ، فَاِذا کانَ عُمُری مَرتعا للشَّیطانِ فَاقبِضنی الیکَ قَبْلَ اَنْ یَسْبِقَ مَقْتُکَ اِلَیَّ، اَوْ یَسْتَحْکِمَ غَضَبُکَ عَلَیَّ/ و عمرم را تا زمانی که صرف طاعت تو می‏ شود، دراز گردان و هرگاه عمرم چراگاه شیطان گردید، قبل از آن که نفرتت به من رو کند و یا خشمت بر من قطعی شود، جانم را بستان و به سوی خود ببر».

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha