دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
همایش «آخرالزمان در تاریخ ادیان» در ایتالیا

حوزه/ همایش «آخرالزمان در تاریخ ادیان: نظم نوین جهانی و مهدویت» در ايتاليا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همایش «آخرالزمان و واپسین بازسازی: نظم نوین جهانی، ظهور مهدی (عج)، غیب‌گویی‌ها، معادشناسی‌ها و مکاشفات» با مشاركت رايزني فرهنگي كشورمان در ايتاليا در محل کتابخانه گالری هنرهای جهانی شهر رم برگزار شد.

این همایش توسط مرکز مطالعات بین المللی بیت‌الحکمه شهر رم، به مناسبت آغاز فعالیت این مرکز برگزار شد و رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، انجمن اسلامی امام مهدی (عج) شهر رم، انتشارات شیعی «عرفان» در شهر رم و انتشارت «فرهنگ‌ها« نیز در برگزاری آن مشارکت داشتند.

در آغاز این همایش كارلو كاربوچي، وکیل و ريیس افتخاری مرکز مطالعات بین‌المللی بیت‌الحکمه در سخناني با معرفی اجمالی موضوع همایش، آغاز فعالیت مرکز بیت‌الحکمه را به طور رسمي اعلام كرد و در ادامه جوزپه آئيلو، معاون مرکز و مدیر انتشارات شیعی «عرفان» در شهر رم، به معرفی اهداف و چشم‌اندازها، هیأت مؤسسین، دپارتمان‌ها و شیوه عضویت در مرکز پرداخت.

نخستین سخنران رسمي اين همايش هم ادواردو كيامپي،شکسپیرشناس ایتالیایی بود که مقاله خود را تحت عنوان «آفاق جهانی پایان جهان (کالی یوگا) در طریقت یوگا» ارايه داد. وی در سخنان خود ضمن معرفی اجمالی طریقت یوگا و تقسیم‌بندی ادوار تاریخی مطابق آن، به تشریح ابعاد «کالی یوگا»، آخرالزمان طریقت یوگا پرداخت و خصیصه آن مطابق این مکتب را، زوال معرفتی دانست که به شکل‌گیری شرایط مظلمه می‌انجامد.

وی با تشریح شرایط غلبه جهل و شر آخرالزمانی در این مکتب، به موازات شکل‌گیری هسته کوچکی از دانایی کمال یافته بشری، به بازخوانی روایت‌های این مکتب از انجمن‌های آخرالزمانی اهل ایمان و جنگ‌های ایشان با یکدیگر پرداخت و این بحران را  از منظر عدم درک متقابل این فرق و مذاهب در آخرالزمان مکتب یوگا، تأویل كرد.

«مکاشفات آخرالزمانی ادیان باستانی»

سخنران بعدی ماريو پوليا، محقق ایتالیایی مردم‌شناسی دینی، با مقاله «مکاشفات آخرالزمانی ادیان باستانی» در این همایش شرکت كرده بود. وی با تأکید بر وجود مکاشفات آخرالزمانی در ادیان باستانی فرهنگ‌های کهنی نظیر فرهنگ ایرانی و یونانی و تأثیر متقابل هر یک از این فرهنگ‌ها بر دیگری در این خصوص، به بازروایی این روایت‌ها در حوزه فرهنگ‌های کهن هندی، ایرانی و یونانی پرداخت و بر اهمیت و محوریت روایت‌های زرتشتی در این خصوص تأکید كرد.

در ادامه این همایش نوچو داننا، محقق و نویسنده تاریخ ادیان، به ایراد سخن پرداخت. وی با تشریح نحوه تغییر روایت‌های آخرالزمانی در تاریخ یک فرهنگ و تحول تاریخی هر یک از آنها به روایتی کامل‌تر، به ذکر مصادیقی از این تحولات روایی و تغییرات درونی آنها در تاریخ میترائیسم، دین دیانا و ... پرداخت و بر بنیادین بودن استعاره‌های نورشناختی در هریک از آنها تأکید مرد.

«مکاشفات آخرالزمانی و آخرالزمان‌ها در رستاخیز مسیحی»

سخنران بعدی هم جيان‌لوكا مارلتا، محقق ایتالیایی مردم‌شناسی دینی بود ضمن ارايه مقاله خود با عنوان «مکاشفات آخرالزمانی و آخرالزمان‌ها در رستاخیز مسیحی» بر ضرورت تفکیک میان روایت‌های مبتنی بر پایان جهان و پایان زمان تأکید و این روایت‌ها را به سنت یهودی ـ مسیحی پیش‌بینی‌های عهد عتیق، بخش‌های محدودی از ادبیات انجیلی، کتب مکاشفات آخرالزمانی و در نهایت ادبیات شفاهی وابسته به این موضوع تقسیم‌بندی كرد و به تشریح ارتباط هر یک از این روایت‌ها با خوانش کاتولیکی از مسأله رستاخیز و ارتباط آن با تجلی آخرالزمانی حضرت مسیح (ع) پرداخت.

«راز فاطیما (س)» 

بخش دوم این همایش نيز با ارايه مقاله «راز فاطیما (س)»  توسط خانم آنا ماريا توري، محقق و نویسنده ایتالیایی آغاز شد. محتوای این مقاله، بازروایی نتیجه تحقیقات وی در خصوص مسايل پشت پرده وابسته به واقعه معروف رؤیت بانوی مقدس با نام فاطیما (س) توسط سه شبان خردسال پرتغالی در سال 1917 ميلادي و مسأله به رقص درآمدن خورشید به کرامت این بانو پیش چشم هزاران نفر از زوار مکان این رؤیت بود.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سنت تاریخی تجلی‌های مریم مقدس (ع)، به تشریح تفاوت ساختاری این تجلی‌ها حسب تفاوت جغرافیایی آنها پرداخت و نحوه تکمیل تاریخی روایت تجلی بانوی مقدس در پرتغال با نام فاطیما (ع) را تشریح كرد.

در ادامه سخنران بعدی این همایش آلبرتو پرامي، محقق ایتالیایی با ارايه مقاله «آسمان‌ها و زمین جدید: آخرت‌شناسی مسیحی در آثار سيلوانو پانونزيو، به معرفی عقاید تنجیمی پانونزيو در خصوص آخرالزمان، مطابق روایت‌های انجیلی پرداخت و اظهار كرد که باور کاتولیک‌ها بر این است که نشانه‌شناسی‌شان از آخر الزمان که عناطر آن در طول ادوار تاریخی رومی، دوره امپراطوری، استیلای پاپ‌ها و واتیکان، سنت قدیس آنجلو و ... فراهم آمده، یک نشانه‌شناسی جهانی است.

«راهبردهای نظم نوین جهانی »

سخنران بعدی این همایش خانم انريكا پروچيتتي، روزنامه‌نگار و نویسنده ایتالیایی، مقاله خود با عنوان «راهبردهای نظم نوین جهانی: دستکاری ذهنی، یکسان‌سازی جنسیتی، معنویت‌های نوین و فراانسان‌گرایی» را ارايه كرد.

وی با اشاره به تصویر نوین ضدمسیح که حاوی بسیاری از مؤلفه‌های متناقض با تصویر سنتی آن؛ نظیر گیاه‌خوار بودن و ابهام در جنسیت ظاهری یا دوجنسی بودن است، به تحقیقاتی اشاره كرد که بر مبنای این پیش‌فرض که تعریف اندام‌ها، هویت و عملکرد جنسی، امری انتخابی و وابسته به مناسبات فرهنگی و اجتماعی فرد است، فراهم‌سازی امکان تغییر جنسیت را، محقق ساختن بخشی از آرمان‌های نظم نوین جهانی در خصوص آزادی فردی و انتخاب، حتی در گستره جنسیت و رفتار جنسی فردی می‌دانند.

وی در ادامه با تشریح مطالعاتی که در خصوص آسیب‌شناسی این دیدگاه و صدمات آن بر هویت افراد مورد آزمایش صورت پذیرفته است، به اثرات تخریبی این رویکرد بر نهاد خانواده اشاره و با تأکید بر ضرورت فروریختن نظم قبلی برای ساخت نظمی نوین، در خصوص اعمال چنین تخریبی در نهادهای بنیادینی نظیر خانواده، ابراز تردید كرد.

سخنرانی استاد حوزه علمیه قم در همایش

سومین و آخرين بخش همایش هم كه به بررسی قیامت و آخرالزمان در اسلام؛ به ویژه در مذهب تشیع اختصاص داشت، با سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی، ريیس دانشگاه مذاهب اسلامی تهران و از دین‌پژوهان ایرانی آغاز شد. وی سخنان خود را با طرح این پرسش آغاز كرد که آیا سیر تاریخی ادیان در جهت وحدت پیش خواهد رفت یا انشقاق؟ و آیا این سیر تاریخی خود، روندی رو به رشد خواهد بود یا رو به زوال؟

مبلغي در ادامه به تشریح باور شیعه در این خصوص پرداخت که بر مبنای آن، این روند، روندی رو به رشد و کمال است که در جریان آن، خداباوری و تقریب بین‌المذاهب افزایش یافته و علم‌پذیری و اخلاق‌پذیری نیز در پس زمینه‌ای از انفجار اطلاعات رشد خواهد كرد.

وي گفت: تفاوت واقعیت‌های جهان امروز با آخرالزمان شیعی، گویای آن است که ما در نیمه راه تاریخ هستیم؛ تاریخی  که در پایان آن، خداوند چنان در مناسبات زندگانی جهانیان حاضر است که موردی برای اختلاف و جنگ باقی نخواهد ماند و در چنین فضایی، اخلاق حاکم شده و مطابق روایات، با مشارکت مسیحیان و مسلمانان، صلح جهانی برقرار خواهد شد. همچنین، مطابق این روایات در آخرالزمان، حضرت مسیح (ع) و امام مهدی (عج) با یکدیگر ظهور كرده و چون پیش‌فرض قائلین هر دو دین و مذهب بر وحدت است، این روند نیز رو به وحدت و صلح جهانی خواهد بود.

«امام مهدی (عج) در آخرت‌شناسی اسلامی شیعی»

سخنران بعدی شیخ عباس دی پالما، روحانی انجمن اسلامی امام مهدی (عج) شهر رم با عنوان «امام مهدی (عج) در آخرت‌شناسی اسلامی شیعی» به ایراد سخن پرداخت. وي بيان كرد كه مطابق جهان‌بینی اسلامی، دین مبین اسلام جامع و تکمیل‌کننده ادیان پیش از خود است و نافی هیچ یک از ادیان آسمانی نیست.

شيخ عباس دي پالما در ادامه ضمن تشریح شباهت‌ها و تفاوت‌های اصول عقاید اهل تسنن و اهل تشیع در اسلام،  مسأله امامت را به عنوان یکی از مهم‌ترین موارد مورد اختلاف بین دو مذهب مورد بررسی قرار داد و با ارايه شرح مختصری از تاریخ ائمه (ع) و جایگاه امام‌شناسی در اصول عقاید شیعی، به طرح مسأله غیبت و ظهور امام زمان (عج) پرداخت و مختصری از مباحث نظری، جدلی و روایی در اثبات مهدویت را مطرح كرد.

«اسلام و غرب در آخرالزمان»

پس از آن سخنران بعدی این همایش، پيترانجلو بوتافوكو، روزنامه‌نگار و نویسنده ایتالیایی و از مسلمانان اهل سنت اين كشور، مقاله خود تحت عنوان «اسلام و غرب در آخرالزمان» را ارايه داد. وی با ارايه شرح مختصری از مفهوم آخرت در دین مبین اسلام، به تشریح مفهوم قیامت و ظهور امام غائب (عج) در مذهب تشیع پرداخت و آیات و احادیثی را در این خصوص قرائت كرد.

وی در ادامه با تشریح نشانه‌های آخرالزمان شیعی، مفهوم منجی در مذهب شیعه را تشریح كرد و در خصوص روایت‌های شیعی مرتبط با همراهان حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان سخن گفت.

سخنرانی رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا

سخنران بعدی این همایش، قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی كشورمان در ایتالیا بود که در خصوص «مهدویت در ایران معاصر» سخن گفت. وی در آغاز سخنان خود، این پرسش را مطرح كرد که آیا اندیشه مهدویت در ایران معاصر، به عنوان کشوری دارای حکومت دینی، تحقق عملی نیز یافته است یا خیر؟ پورمرجان در پاسخ به این پرسش، ضمن تأکید بر این که ایده مهدویت در تشیع، ایده تشکیل یک حکومت جهانی بر مبنای عدالت و صلح است، تحقق اندیشه مهدویت در حکومت جمهوري اسلامي ایران را در عین حال، تلاشی برای تحقق چنین عدالت و امنیتی در ایران معاصر دانست.

«اندیشه‌های رنه ژونون در خصوص آخرالزمان»

 سخنران پایانی این همایش، كارلو كابوچي، ريیس افتخاری مرکز مطالعات بین‌المللی بیت‌الحکمه شهر رم بود که مقاله‌ای با موضوع «اندیشه‌های رنه ژونون در خصوص آخرالزمان» را ارايه داد. وی در این مقاله با بازروایی خوانش رنه ژونون، اسلام‌شناس فرانسوی از مسأله آخرالزمان، به تشریح تفاوت جوامع در ادوار مختلف تاریخی از حیث آمادگی یا عدم آمادگی دریافت روح تعالیم اسلام پرداخت و استمرار شرایط عدم آمادگی دریافت روح تعالیم اسلام در عصر حاضر را بحران انسانی زوال توانایی‌های عقلانی انسان، معرفی كرد.

با پایان یافتن سخنان آخرین سخنران، جلسه پرسش و پاسخ آغاز شد که در جریان آن، حضار به همراه سخنرانان این همایش، در خصوص موضوعات مطروحه در مقالات به تبادل نظر پرداخته و مباحث مقایسه‌ای در خصوص دجال و ضدمسیح، یا یافتن مصادیق عینی آنها در جهان معاصر، به همراه هم‌اندیشی در خصوص جریان‌های تکفیری معاصر به مثابه مصادیق محتمل دجال را مطرح كردند.

از دیگر محورهای این هم‌اندیشی،  بررسی جنگ‌های جاری در منطقه خاورمیانه و یادآوری دیگر جنگ‌های سال‌های اخیر در این منطقه، نظیر جنگ تحمیلی عراق عليه ايران و خسارات ناشی از آنها بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha