شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
هاشم منقاره

حوزه/ اکنون که تکفیری ها علیه ما خروج کرده اند ما باید با آنها گفتگو کنیم، اگر باز هم برنگشتند تمام امت اسلام باید برای مبارزه با آنها متحد شوند نه اینکه تنها یک کشور با آنها بجنگد و کشورهای دیگر ساکت بنشیند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ شیخ هاشم منقاره از علمای سرشناس اهل سنت لبنان به شمار می رود. وی هم اینک رییس شورای رهبری التوحید لبنان و عضو شورای رهبری جبهه عمل اسلامی این کشور است و علیرغم حضور در شهر طرابلس که یکی از پایگاه های اصلی تکفیری ها حضور دارد، اما همواره در برابر تکفیری ها از یکسو و حامی جریان مقاومت از سوی دیگر بوده است.

وحدت اسلامی موجب نزول رحمت الهی می شود

شیخ هاشم منقاره در مصاحبه ای کوتاه با خبرگزاری حوزه، با اشاره به ضرورت اتحاد و همدلی بین علمای جهان اسلام گفت: دیدار و برگزاری نشست های مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این دیدارها دل ها و فکر ها را به هم نزدیک می کند و موجب نزول رحت الهی می شود. مؤمنان همه با هم برادرند و برادرها باید با هم جمع شوند و متحد باشند و البته این اجتماع نباید فقط در کنفرانس ها باشد چون حرف و گفتار باید همراه عمل باشد.

وحدت یعنی جلب رضایت خدا نه رضایت حاکمان کشورها

وی با تقدیر از نشست ها و کنفرانس هایی که برای اتحاد و همدلی بین علما و شخصیت های جهان اسلام برگزار می شود گفت: معمولا در چنین نشست ها و جلساتی مطالب خوبی راهبردی و کابردی بیان می شود اما این سخن ها و صحبت ها نباید به اتاق ها و سالن های کنفرانس محدود و محصور باشد بلکه باید علنی شود و به مردم گفته شود که ما درباره این محورها با هم به اتفاق رسیدیم. وحدت اسلامی یعنی جلب رضایت خداوند نه رضایت حاکمان کشورها.

تکفیر حضرت علی(ع) از سوی خوارج و تکرار تاریخشیخ هاشم منقاره در مصاحبه با خبرگزاری حوزه

شیخ هاشم منقاره افزود: وحدت و همبستگی بر همه ما واجب است و البته اختلافاتی هم در جزئیات وجود دارد، اما اختلاف در اصول و اینکه یکی بخواهد دیگری را تکفیر کند جایز نیست. البته در گذشته و در زمان حضرت علی نیز شاهد چنین شرایطی بوده ایم و تاریخ شاهد است که خوارج پیدا شدند و کسی را که خداوند به او وعده بهشت داده بود تکفیر کردند یعنی حضرت علی را تکفیر کردند.

وی ادامه داد: این اتفاقات تاریخی به ما آموخت که چگونه باید با این گروه ها مقابله کنیم. در عین حال که آنها ما را تکفیر می کنند، اما ما آنها را تکفیر نمی کنیم و این خیلی مهم است. ما هیچ کدام از اهل قبله را تکفیر نمی کنیم مگر اینکه آشکارا اظهار کفر کند. اکنون که این افراد علیه ما خروج کرده اند ما باید با آنها گفتگو کنیم و کسی را بفرستیم تا در حد فکر آنها با آنها گفتگو کند اگر باز هم برنگشتند تمام امت اسلام باید برای مبارزه با آنها متحد شوند نه اینکه تنها یک کشور با آنها بجنگد و کشورهای دیگر ساکت بنشیند همان طور که شاهد چنین رفتاری توسط برخی کشورهای عربی و اسلامی هستیم!

آزادی فلسطین در گرو وحدت اسلامی است

وی با بیان اینکه باید تا حد توان نتایج و کارآمدی گفتگوهای میان علمای جهان اسلام را بالا ببریم گفت: باید نتایج آن گفتگوها به دورترین جاهای ممکن منتشر شود تا بتواند با افکار تفرقه افکن مقابله کند.

رئیس شورای رهبری جنبش التوحید لبنان فلسطین را اولویت نخست امت اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: هنگامی که فهم درستی از اسلام داشته باشیم امت اسلام با هم متحد می شوند و هرگاه امت اسلام متحد شوند آنگاه فلسطین هم آزاد می شود و فلسطین جز در صورت وحدت امت اسلام آزاد نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha