جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ |۱۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 24, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه / مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که حجم عمل مورد نظر خدا نیست و گاهی اوقات با یک لا اله الا الله گفتن سرنوشت یک نفر عوض می‌شود گفت: گاهی عده‌ای در انجام اعمال خود را به زحمت می‌اندازند اما اعمال آنها آمیخته با مسائلی است که درجه خلوص آن کم است و چون خلوص کم است مرتبه او پایین می‌آید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری ظهر امروز در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه  سلسله مباحث تفسیر دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه با اشاره به جایگاه نیت، بیان کرد: نیت است که سرنوشت عمل را روشن می‌کند و نیت انسان مؤمن گاهی از عملی که انجام می‌دهد برتر و بالاتر است.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در این دعا از خداوند احسن النیات را می‌خواهد که نشان می‌دهد نیت دارای مراتبی است گفت: گاهی انگیزه انسان‌ها برای اطاعت امر الهی و ترک محرمات رسیدن به بهشت و جهنم و دوری از آتش دوزخ است.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: گاهی انسان نماز می‌خواند و از گناه صرف نظر می‌کند، ولی انگیزه او بهشت و دوری از جهنم نیست، بلکه صرفاً اطاعت از خدا است و برای خدا است که این اعمال را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: احسن النیات این است که طمعی به بهشت نداریم و خدا را به خاطر خداییش پرستش می‌کنیم، همانطور که زندگی اولیا الهی این چنین بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: ما اگر به خاطر طمع به بهشت و ترس از جهنم از گناه صرف نظر کنیم کار اشتباهی انجام نداده‌ایم، بلکه در رتبه‌بندی پایین‌تری قرار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به فراز دیگری از دعای مکارم اخلاق گفت: امام سجاد (ع) در این بیان می‌کنند "وَ بِعَمَلى اِلى‏ اَحْسَنِ الْاَعْمالِ " یعنی اینکه خدایا كردارم را به بهترين كردارها تبديل كن."

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به آیه2 سوره ملک " الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ" " همان كه مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد، و اوست ارجمند آمرزنده."

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حجم عمل مورد نظر خدا نیست و گاهی اوقات با یک لا اله الا الله گفتن سرنوشت یک نفر عوض می‌شود گفت: عده‌ای در انجام اعمال خود را به زحمت می‌اندازند اما اعمال آنها آمیخته با مسائلی است که درجه خلوص آن کم است و چون خلوص کم است مرتبه او پایین می‌آید.

وی ادامه داد: احسن العمل به درجه خلوص بر می‌گردد و اگر این درجه خلوص تبدیل به اکثرالعمل شود، این اکثر العمل به احسن العمل تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه ما در آخرت اعمال ما است ابراز داشت: هنر ما باید این باشد که در کارهایی که انجام می‌دهیم تنها به یک کار خاص نچسبیم و به دنبال انجام کارهای بهتر باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) عنوان کرد: امام هادی(ع) می‌فرمایند در دنیا بازار مال و در آخرت بازار اعمال داغ است.

وی به روایتی از امیرالمؤمنین (ع) نیز  اشاره کرد و گفت: کسی از امیرالمؤمنین(ع) درخواست یک موعظه کرد و حضرت می‌فرماید از کسانی نباش که به آخرت امیدوار باشی اما دستت خالی از عمل است.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha