جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت‌الله مصباح

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: متاسفانه برخی سود هنگفت خدا را را با مال حرام ربای 30درصد تعویض کردند وجهنم را برای خود خریدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی در سلسله مباحث درس اخلاقی خود در ماه مبارک رمضان در دفتر  مقام معظم رهبری در قم، گفت: اگر بذری که انسان می پاشد در راهی باشد که خدا می پسندد، نتیجه اش هفت صد برابر عاید خود می شود؛ هفتصد برابر بازهم سقف آن نیست و اگر خدا بخواهد بیشتر از آن را می دهد؛ البته این مساله به مراتب اخلاص و معرفت وایثار افراد نیز بستگی دارد.

ایشان افزود: در این زمینه باید گفت، کجا می توانیم زراعت کنیم که با هردانه هفتصد برابر سود کنیم؟ پس بهتر است کشت خود را در مزرعه معرفت و دین قراردهیم؛ قرآن بیان فرموده است کسانی که مال خود را در راه خدا صرف می کنند مثل دانه ای است که هفت خوشه رویانده است و در هر خوشه ای صد دانه موجود است؛ باز هم این تعداد، سقف بخشش خدا نیست.

استاد حوزه اظهارکرد: خواست و اراده خدا گزافه نیست، بلکه مشیت اراده خدا به حکمت خداست؛ دربیان دیگری قرآن برای تشویق مردم به کار خیر آمده است، انسان مال خداست و وسایلی که در اختیار او هست از آن خداست؛ حال قرآن فرض گرفته است این مال، از آن انسان است حال در این صورت هم خداوند می گوید انسان اگر به خدا این مال را به من قرض دهد من به او بسیار مضاعف تر می دهم و از رحمت بی پایان من استفاده می کند.

ایشان گفت: انسان ها با کارهای خیر به رحمت های بی پایانی نائل می شوند که حتی تصور آن هم نمی شود؛ یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه شده این است که خداوند برای اعمال خیر اخروی تعبیراتی به کار می برد که نمونه های آن در دنیا نیز وجود دارد؛ مثل اینکه در جایی می رویم که نهرهای پرآب و میوه های مختلفی در آنجا وجود دارد و... ؛ معمولا در میوه ها از انگور و خرما ذکر می کند که مخاطبان آن بیشتر همین میوه ها را دیده بودند؛ وقتی خداوند این مسایل را ذکر می کند به این دلیل است که این افراد طعم این میوه ها را چشیده اند، و برای آنها جذابیت دارد.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: قرآن در خصوص افرادی که سحرخیری می کنند می فرماید که هیچ کس نمی داند که خدا برای کسانی که سحر از خواب بیدار می شوند و مناجات می کنند چه نورچشمی را ذخیره کرده است؛ انسان ها همیشه نسبت به این نوع پاداش ها تشویق می شوند؛ این مسایل هم لطف خداست که حقایق را به شکلی بیان می کند که درکی از آن وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اگر مسایلی در قرآن بود که مردم آن را نچشیده بودند انگیزه ای در افراد وجود نداشت که به دنبال آن باشند؛ یعنی خدا در حد فهم مردم بیان کرده است و این قید را هم اضافه کرده است که غیر از این مسایل هرچیز دیگری که اراده کنید و به نظر شما خوش بیاید در بهشت موجود است.

ایشان گفت: اگر انسان اهل تفکر باشد، جز اینکه با خداوند معامله کند به فکر هیچ چیز دیگری نمی افتد؛ خدا می گوید اگر شما ربا هم می خواهید بگیرید به من قرض بدهید و سودی به شما می دهم که هیچ کسی به شما چنین مال و سودی پس نمی دهد؛ خداوند چندین برابر سود را به انسان می دهد، ولی متاسفانه برخی این سود هنگفت را با مال حرام ربای 30درصد تعویض کردند وجهنم را برای خود خریدند.

این استاد حوزه اظهارکرد: اشکال کار انسان این است که به این نوع و نحو سخن گفتن و سخن شنیدن عادت کردیم و این مطالب را جدی نمی گیریم، والا اگر کسی به این امور باور و ایمان واقعی داشته باشد دنیا گلستان می شود چون همه با خدای خود معامله می کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha