دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
حجت الاسلام مرتضی نایینی

حوزه/ بعد از این حادثه مردم شیعه و سنی علاقه و دلبستگی خاصی به همدیگر پیدا کرده اند که از آثار خون های پاک شهداست؛ خود این شهید بزرگوار کسی بود که در اموال خود حق معلوم برای سائل و محروم قائل بود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی نایینی،  از بستگان شهید دکتر صادق جعفر که در حال حاضر مدیر مدرسه قرآن و عترت زیر نظر مدرسه علمیه حسنی می باشد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به بیان برخی از ویژگی های اخلاقی و نیز فعالیت ها و خدمات ماندگار این شهید والامقام پرداخت و اظهار داشت: حادثه تروریستی کویت و بمب گذاری انتحاری در مسجد امام جعفر صادق(ع) این کشور، حقیقتاً یک فاجعه بسیار دردناکی بود که باعث شد تا ما شخصیت هایی را در این حادثه از دست بدهیم که حقیقتاً فعالیت های خیر وسیعی داشتند و منشا برکات بسیاری بودند.

مدرسه قرآن و عترت؛ یادگار ماندگار پزشک شهید

وی افزود: یکی از همین شهدا، دکتر صادق جعفر است که خود کویتی بود، اما ارتباط زیادی با ایران و قم در جهت حمایت و تقویت برنامه های دینی و قرآنی داشت و مدرسه قرآنی قرآن و عترت قم و ساختمان و بنای آن که بیش از 32 سال مشغول فعالیت است از جمله یادگارهای این بزرگوار است.

وی بیان داشت: به لطف الهی در طول این سال ها برنامه های متعدد دینی و قرآنی از احکام و اخلاق گرفته تا رفع شبهات و مسابقات فرهنگی و دینی در این مدرسه برگزار شده و جوانان و نوجوانان بسیاری در پناه قرآن کریم ، تربیت و آموزش دیده اند که این مدرسه با وجود همه هزینه های بسیاری که داشته همواره مورد توجه و حمایت شهید دکتر صادق جعفر بوده است.

شدت علاقه به اهل بیت(ع) به خصوص سیدالشهدا(ع)

حجت الاسلام والمسلمین  نایینی همچنین گفت: قبل از شهادت که با ایشان صحبت می کردیم مترصد انجام برنامه های دینی بیشتری بودند و همواره دغدغه شان این بود که تا می توانند به مکتب اهل بیت(ع) و نشر معارف حقه آن ها کمک کنند. با این که ایشان چهره شناخته شده و پزشک متبحری بود، اما وقتی نام اباعبدالله الحسین(ع) در مجلس ذکر مصیبت به میان می آمد، همچون زنی که بیوه شده یا بچه اش را از دست داده متاثر می شد و با شیوه و زاری خود ، دیگران را تحت تاثیر قرار می داد.

وی افزود: برخی به ایشان خرده می گرفتند که شما پزشک هستید و نباید این کارها را بکنید، اما ایشان می گفت که واقعاً نمی توانم و خلاصه آن که برای اقامه مجالس اهل بیت(ع) چه در منزل خود و چه در جاهای دیگر همیشه پیشتاز بود و کمک های مالی بسیاری می کرد و حتی در همین قم از یاد نمی بریم که چقدر علاقه مند بودند با تواضع تمام، کفش های عزاداران را جفت کنند.

آرزویی که پس از شهادت در حال نماز محقق شد

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) محله عشقعلی همچنین با اشاره به این که این شهید والامقام در یکی از بیمارستان های کویت مشغول طبابت بود و با وجود مشغله های کاری در سال چند بار به ایران و قم می آمد، گفت: این بزرگوار همچون دیگر شهدای واقعه اخیر در مسجد امام صادق(ع) کویت و با زبان روزه و در حال نماز شهید شدند و به فیض عظیم نائل آمدند. فردی که در زمان بمب گذاری در کنار ایشان بوده و خود مجروح شده تعریف می کرد که بین دو نماز این شهید به من گفت خیلی دوست دارم در ماه مبارک رمضان یک کربلا و نجفی بروم. پس از شهادت نیز این آرزو محقق شد و جنازه ایشان به سمت کربلا و نجف رهسپار شد و آن جا نیز مردم عراق استقبال عجیبی از جنازه های این شهیدان کردند.

پیکر مطهری که در وادی السلام نجف آرمیدحجت الاسلام مرتضی نایینی

وی افزود: جرم این شهدا این بود که محب اهل بیت(ع) هستند ولی سعادت و لیاقت با آن ها همراه بود چنان که حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی کربلایی امام جمعه کربلا و نماینده آیت الله سیستانی بر پیکر ایشان نماز گزارد و پس از کربلا با نهایت احترام به حرم امیرالمومنین(ع) منتقل شده و در وادی السلام نجف، پیکر ایشان در خاک آرمید.

اهتمام عجیبی به حل مشکل محبین اهل بیت(ع) داشت

وی بیان داشت: شهید دکتر صادق جعفر حقیقتاً علاقه بسیاری به انجام امور خیریه داشت و به طور خاص تلاش بسیاری برای حل مشکل مومنین و محبین اهل بیت(ع) انجام می داد.

حجت الاسلام و المسلمین نایینی یادآور شد: چند شب پیش نیز در ماه مبارک رمضان در مسجد چهارمردان برنامه بزرگداشت این شهدا با حضور برخی از مسئولان و امت حزب الله با شکوه خوبی برگزار شد و جالب است که بدانید شب اول دفن ایشان همه بچه های مدرسه قرآن و عترت برایشان نماز وحشت خواندند و صحنه های جالبی را ما در آن شب شاهد بودیم.

وحدت شیعه و سنی به برکت خون های مطهر شهدای کویت

وی با بیان این که در حال حاضر نیز وحدت عجیبی به برکت خون این شهدا در کویت میان شیعه و سنی این کشور برقرار شده که از آن جمله برگزاری نماز جمعه مشترک در همین چند روز پیش است، ابراز داشت: بعد از این حادثه مردم شیعه و سنی علاقه و دلبستگی خاصی به همدیگر پیدا کرده اند که از آثار خون های پاک شهداست؛ خود این شهید بزرگوار کسی بود که در اموال خود حق معلوم برای سائل و محروم قائل بود و حقوق که می گرفت بخشی را به ایتام افغانستان ، بخشی به ایتام پاکستان ، عراق و بخشی را هم به هزینه های فرهنگی و انجام امورات این مدرسه اختصاص می داد و واقعاً این گونه افراد حقشان بود که شهید شوند و حیف بود که در بستر بمیرند.

انجام فعالیت های خیرخواهانه با خلوص نیت

وی همچنین به علاقه خاص شهید دکتر جعفر به حوزویان و حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: ایشان گرچه خود طلبه و روحانی نبود؛ اما ابوالزوجه ایشان فرد روحانی بود که پدر ما می شود. این شهید والام مقام همیشه به مدارس علمیه و تامین نیازهای ضروری آن ها و امکانات توجه خاصی داشت و کمک های بسیاری می کرد و ویژگی خاص ایشان این بود که در امر خیر و انفاق و یاری دیگران، بسیار سریع و پرشتاب عمل می کرد، بدون آن که بخواهد اسم و رسمی از ایشان در میان باشد، در گمنامی کامل کار می کرد و دارای خلوص نیتی عجیب بود.

ارادت خاصی به روحانیون داشت

مدیر قرآنی قرآن و عترت ادامه داد: منزل ایشان در کویت مانند یک حسینیه بود که هم مجالس ولادت ها و شهادت ها چه مردانه و چه زنانه برگزار می شد، ضمن آن که ایشان احترام فوق العاده ای به روحانیت شیعه قائل بود و همواره می گفت که این ها نماینده و سرباز امام زمان(عج) هستند.

مخدوش کردن چهره جهانی اسلام؛ هدف اصلی گروهک داعش

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) اهداف مختلفی از این گونه بمب گذاری ها و برنامه های تروریستی دنبال می کنند، تصریح کرد: در درجه اول به دنبال اختلاف افکنی میان شیعه و سنی و نابودی مذهب حقه جعفری هستند؛ مساله بعدی این است که این ها وقتی دیدند که توجه جهانیان به اسلام بسیار شده ، با ایجاد گروهک وحشی داعش خواستند به دنیا اعلام کنند که اسلام همین است که می بینید و لذا در جهت مخدوش کردن چهره اسلام برآمده و در پی بدبین کردن جهانیان از اسلام هستند.

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد

حجت الاسلام و المسلمین نایینی همچنین با اشاره به این که واقعه اخیر باعث بصیرت و آگاهی بیشتر مردم کویت به خصوص برادران اهل تسنن آن شده است، گفت: بعد از این فاجعه دردناک خیلی از برادران اهل سنت دریافتند که این داعشی ها و تکفیری ها چه انسان های وحشی هستند که قائل به هیچ چیز نبوده و نیستند.

مناسبات خاص میان شیعه و سنی در کشور کویت

وی افزود: نکته حایز اهمیت دیگر این است که فرهنگ کشور کویت و مناسباتش از آن جا که ارتباط با اهل بیت (ع) در این کشور بسیار است با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس فرق می کند، چنان که بین 45 تا 50 درصد جمعیت کویت را شیعیان تشکیل می دهند و حتی سنی ها نیز علاقه مند به اهل بیت(ع) هستند و در مجالس محرم و صفر شرکت کرده و حتی نذری می دهند.

وی بیان داشت: این مساله تا آن جاست که حتی خاندان آل صباح احساس می کنند که اگر زمام دار امور هستند، باید توجه به این امور داشته باشند و برای حفظ ریاست خود هم که شده به دنبال حفظ وحدت شیعه و سنی هستند.

توطئه وهابیت علیه شیعه خنثی شد

این روحانی و محقق حوزوی خاطرنشان کرد: تا قبل از این حادثه، وهابی ها در بین اهل سنت کویت با تبلیغات گسترده ، یک حالت تنفری از شیعه ایجاد کرده بودند که مثلاً می گفتند شیعه ها بی دین هستند و نماز نمی خوانند، همان طور که درباره حضرت علی (ع) می گفتند، مگر ایشان مسجد می رفته و نماز می خوانده است! در حادثه اخیر نیز دیدند که این همه جمعیت شیعه در مسجد امام صادق(ع) نماز خوانده و بر اثر بمب گذاری انتحاری یک داعشی، حدود 40 نفر از این شیعیان در حال نماز شهید گشته و بیش از 200 تن نیز مجروح شده اند و با این بصیرت ایجاد شده در حال حاضر بیش از پیش اهل سنت به مساجد شیعیان می روند و به اقامه نماز می پردازند.

گفتگو از : سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha