چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
فرهنگ

حوزه/ عضو انجمن روانشناسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: برای این که بتوانیم فرهنگ عمومی جامعه را به سمت و سوی آموزه های دینی جهت داده و اصلاح کنیم باید معنویت حاصل شده در ماه رمضان را در همه ماه های سال تداوم ببخشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی فرقانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: به منظور مقابله با معضلات و آسیب های اجتماعی و نیز ارتقای سطح همدلی و همزبانی ملی ما به تداوم آثار معنوی و فرهنگی ماه مبارک رمضان به شدت نیازمند هستیم.

نیاز به استمرار فرهنگ رمضانی داریم

وی همچنین افزود: از سویی به منظور احیا و تقویت عدالت اجتماعی و کاهش شکاف میان فقیر و غنی همچنان که در رمضان این امر حادث می شود در دیگر ایام سال نیز باید بکوشیم که چنین فرهنگ و رویکردی لزوماً مورد نظر باشد.

کاهش چشمگیر مفاسد و معضلات در ماه ضیافت الهی

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که ماه مبارک رمضان در میان همه ماه های سال، فرصت بسیار ممتازی است که در کلام ائمه اطهار(ع) می توانیم تا حدودی به آثار و برکات بی شمار آن پی ببریم، گفت: اساساً به همین خاطر هم است که می بینیم به اذعان مسئولان رسمی کشور و نیز مشاهدات میدانی، گرایش به معنویت در ماه رمضان بیشتر شده و از آن سو مفاسد و بزهکاری ها رو به کاهش می گذارد.

چرا تداوم معنویت حاصل در رمضان ضروری است؟!

وی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این می باشد که باید در شناخت و باورهای افراد و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه از معنویت رمضانی بهره بگیریم ؛ این مساله به ویژه از این جهت مهم است که از حیث روانشناختی، حضور در جمع های مذهبی در این ماه بیشتر مشهود است و برنامه هایی چون مناجات خوانی و قرآن خوانی و محافل دینی و نیز صله رحم افزون تر می شود که اگر ما بتوانیم چنین جوی را در ماه های دیگر سال استمرار ببخشیم ، در اصلاح خود و جامعه، گام های کلیدی را برداشته ایم.

ارتقای آستانه تحمل اجتماعی به برکت ماه رمضان

حجت الاسلام و المسلمین فرقانی ادامه داد: از این حیث ، اگر ما بتوانیم در روزهای غیر از رمضان نیز تحمل گرسنگی و تشنگی را در خود داشته باشیم و آن را تمرین کنیم، از لحاظ روحی و روانی این مساله به ما کمک می کند که در مناسبات اجتماعی و حوزه شهروندی ، در برابر مشکلات و تنش ها ، آستانه تحمل و سعه صدر خود را ارتقا دهیم و طبعاً وقتی این طور شد در جامعه نیز رفتارها کمتر عصبی و تنش آمیز خواهد شد.

برگزاری محافل قرآنی فقط منحصر در ماه رمضان نشود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که به درستی رمضان را بهار قرآن نامیده اند، گفت: یکی از برنامه های بسیار موثر و الهام بخش در ماه رمضان، برنامه قرائت قرآن و ترتیل خوانی است که به لطف الهی چند سالی است در بسیاری از اماکن مقدس باب شده است و اگر همین برنامه را ما بتوانیم به بهانه های مختلف در طول سال داشته باشیم ، در امر تهذیب نفس و خودسازی فرد و جامعه بسیار مفید و کاربردی است.

رسانه های جمعی به رسالت خود عمل کنند

این مشاور و روانشناس حوزوی تاکید کرد: بی شک در این رابطه رسانه های جمعی خصوصاً رسانه ملی ، نقشی بی همتا را می توانند ایفا کنند که البته خوشبختانه در سالهای اخیر، تحولات و تغییرات خوبی در صدا و سیما به ویژه در رابطه با برنامه های مناسبتی و سریال های آن پدید آمده که نوید روند بهتر و مطلوب تر را در سال های آتی می دهد.

تاثیر بالای رسانه ملی بر روی مخاطبان انکارناپذیر است

وی همچنین افزود: به هر حال نمی توان انکار کرد که شبکه های صدا و سیما به طور بالقوه 80 میلیون مخاطب دارد و اگر بتواند حداکثر جذب را از میان این همه مخاطب داشته باشد در رسیدن به هدف خود موفق بوده است.

ترویج سبک زندگی دینی؛ ماموریتی برای همه فصول سال

حجت الاسلام و المسلمین فرقانی ابراز داشت: یکی از رسالت های کلیدی رسانه ملی نه فقط در ماه مبارک رمضان بلکه در همه ایام سال ، تلاش هدفمند به منظور تبیین و ترویج سبک زندگی دینی است که تا حدودی سریال های امسال در این راستا گام برداشته اند.

لزوم تداوم برنامه های معرفتی و دینی صدا و سیما

وی افزود: نکته حایز اهمیت در این باره این است که صدا و سیما همین برنامه های ارزشمند معرفتی و بصیرتی را در ماه های دیگر سال ادامه یابد و این رویکرد قابل تقدیر تنها منحصر به همین ایام نباشد.

عضو انجمن روانشناسی حوزه علمیه قم ادامه داد: اساساً یکی از ایراداتی که به فرهنگ عمومی جامعه ما وارد است این که غالباً کارهای مقطعی و کوتاه مدت خوبی داریم اما نمی دانم به چه دلیلی در درازمدت این گونه نیست و نمی توانیم فضا و جو ایجاد شده را در مدت زمانی طولانی ، تداوم ببخشیم.

فرارسیدن عید فطر ، زمان تعطیلی برنامه های دینی نیست

وی همچنین گفت: در برنامه های معرفتی و فرهنگی که نهادهای مختلف همچون سپاه و بسیج، شهرداری ، کانون های فرهنگی هنری مساجد و دیگر نهادها و ادارات دولتی ویژه ماه رمضان دارند ، با یک تعامل بیشتر و هم افزایی می توان چنین برنامه های اثر بخشی را در دیگر ماه ها نیز ادامه داشت ، نه این که با فرارسیدن عید فطر، این کارهای خوب تعطیل شود تا ماه رمضان سال بعد.

بهره گیری از همه ظرفیت ها در جهت رشد معنوی جامعه

وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: آنچه مهم و بایسته است این که باید از ظرفیت همه این نهادها و تشکل های دولتی و انقلابی در راستای معرفت افزایی و ترویج اخلاق گرایی در جامعه ، حداکثر بهره برداری را داشت تا بتوانیم آحاد مردم به خصوص نسل جوان را از فتنه ها و آفات آخرالزمان مصون نگه داشته و انشاالله در تحقق جامعه مهدوی موفق باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha