پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ مراسم شکرانه خادمی در ماه مبارک رمضان ۹۴ در حرم بانوی کرامت با حضور تولیت و مدیران و خادمان و اصحاب رسانه قم در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محمد جواد جهانگیرزاده، معاون اجرایی آستان در این مراسم با ارائه گزارشی از فعالیت های حرم حضرت معصومه (س) در ماه مبارک رمضان گفت: هدف از این گردهمایی سپاسگزاری از خادمانی است که در طول ماه مبارک رمضان که بهار قرآن است هریک به نحوی کمک کردند تا برنامه های این ماه پر خیر و برکت با هماهنگی لازم اجرا شود که امیدوارم مورد رضایت خداوند متعال و ولی نعمتمان حضرت فاطمه معصومه(س) باشد.

وی افزود: آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در سال 94 ستاد آیین های فاطمی را با هدف نظام دهی و ایجاد انسجام و افزایش توانمندی کلیه مدیریت ها و معاونت های آستان تشکیل داد تا بتواند از طریق چهار کمیته اجرایی، اطلاع رسانی، فرهنگی و پشتیبانی و نظارت  به اهداف از پیش تعیین شده که اجرای دقیق برنامه و ایجاد آرامش در زائرین است، اقدام کند.

معاون اجرایی آستان مقدس قم آیین ترتیل خوانی را از جمله مهم ترین برنامه های حرم بانوی کرامت برشمرد و گفت: یکی از اقدامات این ستاد در ماه مبارک رمضان با عنایت به توجه بیشتر مردم اعم از زائران و مجاوران کریمه اهل بیت علیهم السلام به قرآن کریم ، اجرای ترتیل خوانی بود که با 3 جامعه هدف در حرم مطهر اجرا شد.

وی ادامه داد: امسال با تلاش همه همکاران، ترتیل خوانی عمومی از شبکه نو و سه سیما به صورت زنده و مستقیم برای عموم مردم در داخل مرزهای ایران اسلامی پخش و برای کلیه علاقه مندان به قرآن در جهان نیز این برنامه به صورت زنده از شبکه بین المللی الکوثر پخش می شد و همراه با سایر رسانه های مکتوب و مجازی بزرگترین محفل قرآنی جمع خوانی قرآن در جهان اسلام را به تصویر کشیدند.

جهانگیرزاده خاطرنشان کرد: ترتیل خوانی نوجوانان نیز از سنت های حسنه ای است که چندسالی است در حرم مطهر پایه ریزی شده است و امسال با همکاری شبکه آموزش سیما و شبکه استانی نور این برنامه نیز از استقبال خوبی در سطح کشور برخوردار شده است.

معاون اجرایی آستان مقدس قم این مراسم را الگویی برای سایر استانها  معرفی کرد و گفت: از اقدامات شایسته ای که امسال انجام شد، ترتیل خوانی بانوان بود که آن هم با استقبال خوبی مواجه شد و بانوان فرصت ترتیل خوانی در حرم مطهر را به صورت جداگانه با ترتیل خوانی بانوان پیدا کردند.

وی ادامه داد: وجه مشترک هر سه ترتیل خوانی توجه به تدبر و تعمق در آیات وحی بود که با برنامه ریزی انجام شده توسط معاونت فرهنگی و همکارانشان با دعوت از اساتید برجسته قرآنی نکات تفسیری و اخلاقی آیات برای شرکت کنندگان مطرح می شد.

جهانگیرزاده در باره برنامه های فرهنگی در اجرای این برنامه ها گفت: از برنامه های فرهنگی حرم مطهر می توان به اجرای مسابقات متعدد کتابخوانی، پیامکی، مشاوره و پاسخگویی به مراجعان، ویژه برنامه های رواق کودک اشاره نمود. همچنین طرح حفظ سوره مبارکه یاسین ، آموز ش دوره های مختلف قرآنی و ویژه برنامه شب های آسمانی در بوستان حضرت نجمه علیها السلام که هر شب پذیرای زائران و مجاوران در صحن سبز حرم مطهر بود، از دیگر برنامه های فرهنگی ماه مبارک رمضان 94 است.

معاون اجرایی آستان مقدس قم خاطرنشان کرد: برنامه هایی که برای زائران غیر ایرانی اجرا می شد و همچنین فعالیت های امور تبلیغی بانوان نیز گوشه ای از فعالیت های انجام شده به شمار می رود.

وی آیین افطاری حرم مطهر را اقدامی ارزشمند در حرم بانوی کرامت برشمرد و گفت: اقدامی که در سال جاری با عنایت تولیت محترم آستان مقدس به مرحله اجرا در آمد افطاری حرم مطهر بود که با توجه به سفارشات دینی و اجر و پاداش آن، 200 هزار افطاری ساده و شش هزار افطاری گرم در دستور کار قرار گرفت.

جهانگیرزاده با بیان این که با توجه به استقبال مردم در طول ماه رمضان افطاری ساده و افطاری گرم توزیع گردید، خاطرنشان ساخت: حضور مردم خداجوی و شرکت در نماز جماعت و پس از آن نشستن بر سفره کریمانه حضرت معصومه علیها السلام در صحن حضرت صاحب الزمان (عج)، جلوه ای زیبا را خلق نمود.

وی تصریح کرد: شاید در نگاه اول این کار یک کار سهل به نظر می رسد، اما آشپزخانه حضرت که به صورت شبانه روزی در این ایام مشغول پخت و آماده سازی غذا شد و با دهان روزه و به عشق حضرت معصومه علیها السلام از ساعت هفت صبح تا یازده شب در محیط خاص آشپزخانه به تهیه و تدارک غذا می پرداخت و بعد از آن هم به آماده سازی سحری برای خادمان اقدام می کرد.

معاون اجرایی آستان مقدس قم با اشاره به توزیع فیش غذای تبرکی در محلات مختلف قم، بیمارستان ها، مراکز خدمات شهری، آتش نشانی و ... ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های ماه مبارک رمضان، برنامه احیای شبهای قدر بود که با توجه به استقبال گسترده هر ساله از این برنامه در این شبها، علاوه بر خادمان با اخلاص حرم مطهر که زحمات فراوانی در نظم دهی به مراسم انجام دادند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی دقیق و مناسب معاونت فرهنگی در اجرای مطلوب مراسم، سایر دستگاه های اجرایی شهر به یاری ما آمدند و با هماهنگی و همکاری همه آنها امسال نیز در شبهای احیا مردم خوب و شریف قم توانستد حداکثر بهره را ببرند و با پخش این مراسم از شبکه های دوم سیما، جام جم و شبکه استانی عده زیادی در داخل و خارج از کشور همنوا با زائران و مجاوران حضرت این شبها را احیا گرفتند.

جهانگیرزاده خاطرنشان کرد: برنامه ریزی دقیق محل استقرار زائران در صحن ها و شبستان های مختلف، که باعث سهولت در رفت و آمد شد و همچنین فعالیت مداوم خدمات به زائران مانند امانتداری ها ، کفشداری های و مفروش نمودن صحن ها گوشه دیگری از زحمات دست اندرکاران است. 

اجرای آیین ترتیل خوانی در 500 مکان مقدسه کشور

مدیر شبکه قرآنی سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم  گفت: پس از پخش زنده آیین ترتیل خوانی قرآن کریم در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، این حرکت به سراسر کشور ورود یافت.

وی تصریح کرد: سال بعد از آیین ترتیل خوانی حرم بانوی کرامت، حرم رضوی و در سال دوم، حرم عبد العظیم حسنی و امروز از بیش ا ز40 برنامه تلاوت قرآن به صورت زنده در امامزادگان و اماکن مقدسه در حال پخش است.

دبیر شورای عالی معارف صدا و سیمای کشور افزود: امروزه در بیش از 500 نقطه از کشور مراسم قرآن خوانی در حال برگزاری است که تمامی این ها با تأسی از مراسم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می گردد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ترتیل خوانی حرم مطهر در سال های اخیر با تفسیر چند دقیقه ای یک جزء قرآن کریم و حضور مراجع تقلید در این مراسم در کنار مردم، رونق خاصی گرفت.

در ادامه از تمبر آیین ترتیل خوانی حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها رونمایی شد.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha