سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
شیخ الشهدای بهبهان - شهید عبدالکریم بخردیان

حوزه/ بعد از ظهر روز۱۲ مردادماه ۱۳۶۰ بعد از اقامه نماز ظهر و عصر هنگامی که از مسجد به خانه مراجعت می کرد در کوچه منتهی به منزلش به دست مزدور خود فروخته ای، مظلومانه شهید و روح سبکبالش بسرای جاویدان شتافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، در اهواز، شهید حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بخردیان در سال 1317 در خانه ای محقر و کوچک در شهرستان بهبهان به دنیا آمد. وی در اوایل سنین کودکی به شغل گیوه دوزی(دوختن کفشهای محلی) مشغول شد و بواسطه ضعف بینایی بعد از چندی از این شغل دست کشیده و برای مدتی بکار عملگی پرداخت.

در اثر علاقه شدیدش به اسلام به مکتب خانه رفت و مشغول تحصیل علم و کسب معارف اسلامی شد. پس از فرا گرفتن دروس اولیه نزد روحانیون بهبهان در حالی که تنها دارایی اش ۲۰ تومان بود جهت فرا گرفتن علوم مذهبی به شیراز عزیمت نمود و باقی مانده دروس را نزد علما و مجتهدین معروف و مبارزی چون حاج عالم آیت الهی، شیخ محمود شریعت صاحب کتاب ذخیره المعاد و سید عبدالحسین آیت الهی فرا می گیرد.

در سال ۱۳۴۲ در طی یک سخنرانی به حمایت از امام خمینی در یکی از مساجد بهبهان دستگیر و به زندان برده که پس از چندی آزاد می شود.

در سال ۱۳۴۳ با کارت عضویت از موسسه علمیه منتدالنشر (دانشکده ای در نجف) که برای شهید تهیه می شود به نجف می رود. نه ماه در آنجا می ماند سپس به بهبهان آمده و پس از تهیه گذرنامه همراه با خانواده مجدداً به نجف می روند و در آنجا در کلاس درس خارج حضرت امام خمینی و آیت الله خوئی شرکت می کند. اما پس از مدتی به چشم درد شدیدی مبتلا می شود که ناچار می گردد به ایران باز گردد.

وی در سال ۱۳۴۷ جهت مبارزه با تلاشی که رژیم برای برقراری بی حجابی در بهبهان خصوصاً در مدارس شهر انجام میداد به اتفاق روحانیون شهر جلسات سخنرانی را دائر و اهداف رژیم را از این حرکت افشا می نماید.

در سال ۱۳۵۰ بود که علامه طباطبائی در قم فرمودند باید منبری ها جنایت رژیم را افشا کنند. شهید مظلوم بخردیان هم به دنبال این فرمایش علامه، منتظر فرصت مناسبی جهت روشنگری بود با اینکه می دانست نتیجه آن اعدام است. در سال ۱۳۵۱ که جو دوگنبدان بسیار مسموم و خفقانی فلاکت بار در آنجا حاکم بود، روز تولد امام زمان(عج) برادران دینی آنجا، شهید بخردیان را دعوت کردند. ایشان بسیاری از مسائل علیه رژیم را بیان کردند و همه را به وحشت انداختند. کمتر کسی بود که حتی جرأت کند در آن زمان الفبای این سخن ها را علیه رژیم بیان نماید. 

در سال ۱۳۵۲ مکتب محمدیه را در بهبهان تأسیس و خود سرپرستی آن را بر عهده می گیرد. از اینجا بود که فعالیت مهمترین مرکز تبلیغاتی اسلامی با کلاسهای مختلف قرائت قرآن، ایدئولوژی، داستان، سرود و ... در بهبهان آغاز می شود. شهید بخردیان خود کلاسهای اخلاق را اداره و به خواهران درس عربی می دادند. همین مکتب خانه بود که توانست برادران مذهبی و انقلابی را در خود جای داده و مرکزی شد برای تبلیغات ضد رژیم و نقطه ی شروع فعالیتها و تظاهرات ها در شهرستان بهبهان.

در سال ۱۳۵۴ شهید بخردیان که تمامی جوانب اسلام را در نظر داشت جهت کمک به مستمندان و ضعفا به فکر تأسیس صندوق قرض الحسنه می افتد. چندین جلسه در این باره گرفته می شود تا بالاخره صندوق قرض الحسنه حضرت محمد(ص) شروع بکار می کند. با وجودی که ساواک تلاش زیادی جهت جلوگیری از ثبت این صندوق می کرد، برخوردهایی شهید با ساواک داشتند و به آنها می گفت: اگر این صندوق را ثبت نکنید و بهانه بیاورید می آیم حساب شما را می رسم. تمام مردم شهر را جمع می کنم و می گویم که نمی خواهید سنت های اسلامی پیاده شود. این سخن آن هم در زمان خفقان رژیم با نماینده ساواک کم کاری نبود. مانع دیگری که ساواک می ترسید این بود که صندوق قرض الحسنه وام به برادران انقلابی جهت خرید سلاح و خانواده زندانیان و دیگران بدهد و این مواردی بود که ساواک شدیداً از آن ترس داشت و ممانعت می کرد.

ایشان به مبارزه خود ادامه می دهد و به علت سخنرانی و افشاگری علیه رژیم در رامهرمز دستگیر می شود. او را به ساواک اهواز برده که پس از آزادی دوباره فعالیت خود را آغاز می نماید. در سال ۱۳۵۶ که مردم بمناسبت چهلم شهدای قم در مسجد سلطانمحراب بهبهان تجمع و سپس راهپیمایی کردند او در ضمن بیانات خود و انجام روشنگریهای سیاسی و انقلابی حمایت حضرت امام خمینی را از اعتصاب کارکنان شرکت نفت اعلام نمود.

از جمله خدمات گسترده این شهید بزرگوار جهت خدمت به مردم تشکیل کمیته هایی نظیر کمیته خواربار، کمیته ای جهت کمک به مستضعفین و حمایت مالی از اعتصاب کنندگان و تأسیس کمیته ای جهت انتظامات شهر بهبهان بود.

شهید بخردیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئول کمیته و عضو شورای بنیاد  مسکن انقلاب اسلامی بهبهان می شود و با کمیسیون عمران اراضی فعالیت چشمگیری داشت و شاید بتوان گفت تنها روحانی بود که با این کمیسیون همکاری داشتند.

این روحانی تلاشگر هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء با برادران به دیدار با خانواده شهدا می رفت و به امور آنها رسیدگی و آنها را دلداری می داد و نواقص و کمبودها را مرتفع می نمود تا اینکه پس از مدتی مسئول بنیاد شهید انقلاب اسلامی بهبهان می شود و در آن ایام همراه با مسئول بنیاد مسکن وقت بهبهان به خانواده شهدا سرکشی می کردند تا اگر احیاناً وضع مسکن منزل شهیدی نابسامان بود همانجا به وضع مسکن آنها رسیدگی شود.

استاد شهید شیخ عبدالکریم بخردیان که همواره در اندیشه خدمت به اسلام و مسلمین و رضایت حق تعالی بود سرانجام پس از یک زندگی سراسر تلاش به دور از خستگی در ساعت 13:30 بعد از ظهر روز ۱۲ مردادماه ۱۳۶۰ بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، هنگامی که از مسجد به خانه مراجعت می کرد، در کوچه منتهی به منزلش به دست مزدور خود فروخته ای، مظلومانه شهید و روح سبکبالش بسرای جاویدان شتافت.

گردآوری: حسین کاووسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha