شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام حسن عرفان

حوزه/ قم در حال حاضر به عنوان زادگاه انقلاب و انقلابیون محسوب می شود که بیش از صدها موسسه علمی تحقیقی در آن فعالیت دارند و این شهر هم اکنون، میزبان ۴۰۰ امامزاده است که در هیچ نقطه دنیا چنین مسئله ای وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان چهارشنبه شب در آیین تجلیل از امامزاده موسی مبرقع(ع) که در آستان مقدس این امامزاده برگزار شد اظهارداشت:  اساس  خلقت بر فضیلت نسبت به دیگر مخلوقات است، بعضی از اشخاص بر دیگر افراد و برخی زمان ها نسبت به دیگر زمان ها و برخی مکان ها نسبت به دیگر مکان ها فضیلت دارند.

استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به مصداق فضیلت اشخاص  نسبت به دیگر افراد گفت: انسانی فرزند فاطمه زهرا (س) می شود و شخص دیگری قاتل فرزند حضرت زهرا (س) می شود که این قیاس نشان از فضیلت خاندان نبی اکرم (ص) نسبت به دیگران است.

وی همچنین به برتری برخی اجسام نسبت به دیگر اجسام بیان کرد: گاهی اوقات یک سنگ به قدری برتری دارد که حجر الاسود شده و بر دیوار خانه خدا نصب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان ادامه داد: برخی مکان ها در قرآن به مکان مقدس تعبیر می شود و برخی سرزمین ها را خداوند مورد تمجید قرار می دهد که نشان از برتری آن مکان ها نسبت به دیگر مکان هاست.

سخنران مراسم با اشاره به فضیلت  شهر مقدس قم  خاطرنشان کرد: روستایی در اطراف شهر قم بود که به آن برقع می گفتند که نقل شده است محدثان فراوانی در این روستا بودند، زمانی در قم 200 هزار محدث زندگی می کردند و همین موجب شد که قم به جایگاه علم و فرهنگ تبدیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان با اشاره به وضعیت کنونی شهر قم از نظر علمی گفت: قم در حال حاضر به عنوان زادگاه انقلاب و انقلابیون محسوب می شود که بیش از صدها موسسه علمی تحقیقی در آن فعالیت دارند و این شهر هم اکنون، میزبان 400 امامزاده است که در هیچ نقطه دنیا چنین مسئله ای وجود ندارد.

وی با بیان این که در کنار قبور مطهر امام زادگان در قم قبور اشخاص بزرگوار و صاحب احترامی که از یاران صدیق ائمه اطهار (ع) به شمار می رفتند، گفت: زیارت این بزرگان و امامزادگان نور آفرین است، مزار میرازی قمی و شیخ فضل الله نوری از جمله قبوری هستند که بسیار حائز اهمیت و صاحب احترام هستند.

استاد د حوزه علمیه قم با اشاره به حرمت حضرت معصومه (س) از دیدگاه علما افزود: زمانی که پادشاه عربستان قصد داشت با آیت الله العظمی  بروجردی دیدار کند، ایشان به دلیل اینکه پادشاه عربستان سنی بوده و حضرت معصومه (س) را زیارت نمی کرد از پذیرفتن وی خودداری کردند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقام و جایگاه امامزاده موسی مبرقع بیان کرد: این امامزاده نیز داری شخصیت و مقام خاصی است به دلیل اینکه ایشان از چند جهت با امامان معصوم (ع) نسبت دارد.

وی ادامه داد: امامزاده موسی مبرقع عموی امام، برادر امام و فرزند امام(ع) هستند و یکی از خصوصیات مشهور ایشان برآورده کردن حاجات در کمترین زمان است.

این خطیب توانا با اشاره به شخصیت امامزاده موسی مبرقع گفت: این امامزاده بسیار پارسا و بزرگوار بودند به گونه ای که نه تنها خودشان به گناه نمی افتادند، بلکه نمی گذاشتند دیگران نیز به گناه بیافتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha