جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سجودی

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه استان قم گفت: امسال پذیرش از رده های مختلف تحصیلی انجام شد و ۱۲۰۰ طلبه جذب شدند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سجودی، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم که در استانداری قم برگزار شد، گفت: جایگاه حوزه علمیه استان قم یک جایگاه بسیار ویژه است که باید فعالیت های این نهاد علمی و مذهبی، برای همه مردم ارایه شود.

وی افزود: در سراسر استان های کشور، مراکز مدیریت استانی وجوددارد که فعالیت همه این مراکز زیر نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور است؛ حوزه علمیه استان قم نیز به مدیریت حجت الاسلام  والمسلمین فرخ فال فعالیت دارد.

تحصیل 85 هزار طلبه در حوزه علمیه قم

معاون آموزش حوزه علمیه استان قم گفت:  85 هزار طلبه در حوزه علمیه قم به تحصیل مشغول هستند؛ ده هزار نفر در مدارس حوزه علمیه استان نیز مشغول به تحصیل می باشند.

وی افزود: این مدارس تحت پوشش حوزه علمیه قم هستند که تعداد آنها به 65 واحد آموزشی میرسد؛ از این تعداد ، 8 واحد در استان اصفهان فعال هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سجودی بیان کرد:  سایر طلاب که طلاب آزاد محسوب می شوند در مقاطع بالای حوزه یا سطح خارج تحصیل می کنند؛ سطوح عالی حوزه شامل: سطح دو،  سه و چهار است که سطح چهار، معادل دکتری است.

وی گفت: نظام آموزشی حوزه شامل ده پایه تحصیلی است؛ پایه اول تا شش سطح یک است که معادل فوق دیپلم  می باشد؛ پایه ۷، ۸و ۹ معادل لیسانس و سطح چهار نیز همان دکتری است.

20 مرکز تخصصی با 35 رشته

وی خاطرنشان کرد: وقتی که طلاب دوره سطح یک را تمام کردند وارد دوره های تخصصی می شوند که شامل سطح دو، سه و چهار است؛ امروزه 20 مرکز تخصصی با 35 رشته و گرایش فعالیت دارند که طلاب سطوح بالا در آن رشته ها تحصیل می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سجودی بیان کرد: بخشی از طلاب در ارگان ها و نهادها حضور دارند و برخی دیگر از طلاب فارغ التحصیل در فعالیت های علمی و پژوهشی و تحصیلی و تبلیغی را در ایران و سراسر جهان را دنبال می کنند.

وی گفت: حوزه علمیه در سالهای اخیر، تلاش بسیار خوبی در راستای توسعه زبان های خارجی در میان طلاب به عمل آورده است؛ امروزه مرکز زبان های خارجی حوزه،  10 زبان رایج دنیا را تدریس می کند و در سال تحصیلی جاری که از امسال شروع شده است زبان عربی برای کلیه طلاب پایه دو حوزه الزامی شده است.

معاون  آموزش حوزه علمیه استان قم بیان کرد: در آینده نیز تدریس زبان انگلیسی به شکل فراگیر درخواهد آمد، ولی زبان های دیگر در حوزه علمیه فعال است و قطعا طلاب در آینده باید به حد خوبی از رشد زبان های بین المللی برسند.

وی گفت: خوشبختانه در سطح سه و چهار، هزاران پایان نامه با موضوعات مختلف تدوین شده است که باید همه این تلاش های علمی به جامعه هدف در ایران و خارج از کشور عرضه شود.

حجت الاسلام والمسلمین سجودی بیان کرد: در بخش داوطلبان ورود به حوزه های علمیه نیز امسال پذیرش از رده های مختلف تحصیلی انجام شد 1200نفر جذب شدند و از امروز کارشان را درحوزه شروع کرده اند.

وی گفت: در بخش اساتید نیز باید گفت که هم اکنون 800 استاد به شکل رسمی و دارای پرونده تدریسی در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل هستند و در بخش سطوح عالی و خارج نیز 1000 نفر استاد مشغول به تحصیل هستند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha