پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم

حوزه/ نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم پس از تحریم کشورمان را درست اداره کنیم، باید به مسائل داخلی و کار جهادی در اقتصاد داخلی توجه کنیم و چشممان به دروازه‌های غرب نباشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم شامگاه چهارشنبه در نشست علمی بررسی ابعاد اقتصادی برجام  که در سالن جلسات  نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ ها در قم برگزار شد گفت: بر اساس تفاهمنامه هسته‌ای تا شش ماه دیگر تحریم‌ها استمرار خواهد داشت و این شش ماه برای این است که هم اعلام قبولی و یا رد آن صورت گیرد و هم فرصتی برای آماده شدن برای دوره اجرا باشد.

وی بیان کرد: اقداماتی که ایران باید انجام دهد مدتی زمان بر است؛ ولی اقدامات طرف مقابل زیاد زمان بر نیست و اقدامات آنها حقوقی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق تفاهم‌نامه تحریم‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌های سازمان ملل نیز لغو می‌شود افزود: در این تفاهم نام کلمه "ساسپند" به کار رفته است که برداشت دوگانه‌ای از آن توسط دولت و منتقدان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا دو گونه است تصریح کرد: تحریم‌های ریاست جمهوری و تحریم‌های مصوب کنگره دو نوع تحریم آمریکا است که بر اساس قطعنامه تحریم‌های ریاست جمهوری تعلیق می‌شود که شش ماه یکبار نیز تکرار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم با اشاره به دو نوع دیگر از تحریم‌های اروپا ابراز داشت: تحریم‌های آمریکا یکی برای شرکت‌های آمریکایی است که تحریم‌های درجه یک آمریکا نامیده می‌شود و دیگری تحریم‌های آمریکا برای سایر کشورها است که تحریم‌های درجه دو آمریکا خوانده می‌شود.

وی عنوان کرد: بر اساس این تفاهم نامه تحریم‌های درجه دو آمریکا لغو می‌شود و بیان شده است که تلاش می‌شود که تحریم‌های کنگره آمریکا نیز لغو شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که آمریکا تحریم ایران را اعلام کرد امام خمینی(ره) بیان کردند که ما از این تحریم‌ها استقبال می‌کنیم و به نظر من از اینکه آمریکا تحریم‌هایش را بر‌نمی‌دارد نباید ناراحت شویم.

وی اذعان داشت: آمریکا با تحریم شرکت‌های آمریکایی نمی‌تواند ضرر زیادی به ما بزنند همانطور که از ابتدای انقلاب این تحریم‌ها وجود داشته و نتوانسته‌اند به جایی برسند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس این تفاهم‌نامه تحریم بانک مرکزی برداشته می‌شود که آثار بسیاری برای ما خواهد داشت گفت: با برداشته شدن تحریم فروش نفت، ما می‌توانیم با بالا بردن ظرفیت تولید به بازار بیشتری دست یابیم و امیدوارم بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه درآمد نفتی را باید برای توسعه سرمایه گذاری می‌کردیم مطرح کرد: متأسفانه در طول سال‌های گذشته این کار را انجام نداده‌ایم و درآمد نفتی را خرج کرده و خود را از این موهبت الهی محروم کردیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این قطعنامه منابع بسیاری از ذخایر خارجی ما آزاد می‌شود که باید از آنها به خوبی استفاده کنیم و اگر دولت و مجلس دست به یکی کنند به راحتی این ذخایر خرج خواهند شد.

وی با بیان اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها هزینه تبادل خارجی ایران کاهش پیدا می‌کند گفت: در کشور ما هزینه‌ای که برای مبادله کالا انجام می‌دهیم حدود 30 درصد بیشتر از سایر کشورها است و برای دور زدن تحریم‌ها نیز هزینه‌ای برای جابجایی پول پرداخت می‌کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم با اشاره به اینکه ما برای جابجایی نفت کشور مجبور بودیم که پرچم کشورهای دیگر را اجاره کنیم افزود: با رفع تحریم‌ها هزینه مبادله بین‌المللی ما کاهش می‌یابد که انتظار داریم حدود 30 درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به افرایش صادرات گاز ایران پس از رفع تحریم‌ها گفت: قرارداد پاکستان با ایران در حال تمام شدن بود که به علت تحریم ایران این قرار مسدود شد و بسیاری از کشورها نیز منتظر رفع تحریم‌ها هستند که گاز ایران را بخرند.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر بخواهیم پس از تحریم کشورمان را درست اداره کنیم باید به مسائل داخلی و کار جهادی در اقتصاد داخلی توجه کنیم و چشممان به دروازه‌های غرب نباشد.

وی ابراز داشت: کشورهای بسیاری بودند که با محدودیت‌های ما روبه نبودند، ولی کشورهای غربی به آنها رحم نکردند و اکنون مشکلات بسیاری دارند و بسیاری از مردم آنها در فقر زندگی می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم با اشاره به اینکه چشم دوختن به دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمین اشتباه است گفت: زمانی می‌توانیم مناسبات بین‌المللی را بهبود ببخشیم که از داخل کشور اقتصاد محکمی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: قدرت سیاسی، تأثیرگذاری ما در منطقه، قدرت مقاومت در برابر تحریم‌ها و قدرت نظامی ما از دلایلی است که آمریکا را بر سر میز مذاکره آورد که این را مدیون رهبری و جوانانی هستیم که در شرایط سخت توانستند کشور را نجات دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رفع تحریم‌ها ظرفیت‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران فراهم می‌کند گفت: نمی‌توان فناوری شرکت‌های غربی را رد کرد، ولی اشتیاق نشان دادن، آنها را در موقعیت قدرت قرار می‌دهد و تا می‌توانیم باید از دانش داخلی استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به تفاهم‌نامه در استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای ایران خللی وارد نمی‌شود و در این خصوص محدودیتی نداریم.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha