دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم

حوزه/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز باید عده ای جهادگونه و ایثارگرانه به میدان آمده تا بتوانند برای خود، حوزه، نظام و ملت نافع باشند؛ البته اگر تمام وقت خود را نیز صرف این راه کنند، باز هم کم خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با أصحاب رسانه قم با موضوع رشته فقه الاقتصاد مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی اظهار داشت: پس از ارتحال مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، عده ای از علما به این فکر افتادند که باید مسائل فقهی را تخصصی کرد که در این راستا، کتابی تحت عنوان «مرجعیت و روحانیت» منتشر شد که از سابقه خوبی برای این مسئله برخوردار است.

وی ابراز داشت: عالمان دین با توجه به گسترش فقه و تنوع مسائل مربوط به مباحث گوناگون آن، به این نکته رسیدند که نمی توان مجتهد مطلق در تمام ابواب فقهی داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان ساخت: امروز با توجه به گسترش ابواب فقهی، فقهای دین فرصتی ندارند تا در تمام ابواب فقه به صورت کارشناسانه ورود کرده و فتوای آن را ارائه کنند و از این جهت واضح تر شده است که نیازمند نگاه تخصصی به ابواب فقه بوده تا بتوانیم به احتیاجات نظام و مردم پاسخ بهتری دهیم.

عضو سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در حوزه علمیه قم، برخی از علما و بزرگان، بستری را برای تربیت تخصصی طلاب فاضل و خوش استعداد فراهم نموده تا با علوم گوناگون متناسب با نیاز روز آشنا شوند که از جمله آن بخش آموزش مؤسسه در راه حق بود که پس از انقلاب به مؤسسه باقرالعلوم و سپس به مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تبدیل شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: رویکرد ارتباط میان علم و دین موجب شد تا اقبال بیشتری به مسائل دینی مرتبط با علوم انسانی صورت گرفته و امروز کتاب ها و مجلات متعدد و تخصصی، حکایت از این رویکرد تخصصی علم و دین داشته و دانش آموختگانی از حوزه داریم که مسلط بر فقه و یکی از علوم انسانی روز همانند فقه، حقوق، علوم تربیتی و ... می باشند.

*امروز نیازمند مباحث تخصصی در فقه هستیم

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وجود چنین دانشی، حکایت از آن دارد که این نیازها از گذشته وجود داشته و امروز نیز در شرایطی هستیم که باید به صورت عمیق به مباحث فقه و علوم اسلامی پرداخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم ادامه داد: امروز نیازمند آن هستیم تا طلاب و فضلای تحصیل کرده که سطح عالی حوزه را پشت سر گذاشته اند، وارد این دوره ها شده و ممحض در آن شوند تا بتوانیم در ده سال آینده فقهایی اقتصاددان، سیاست دان، حقوق دان و ... داشته باشیم.

وی ابراز داشت: امروز تنوع مباحثی که جمهوری اسلامی برای داخل و خارج از کشور به آن نیاز دارد، اقتضاء می کند که عالمانی خبیر، بصیر و عمیق در این رشته ها داشته باشیم که هم فقیه بوده و هم یکی از تخصص های علوم انسانی را داشته باشند.

*در چه مباحثی نیازمند حضور تخصصی حوزویان هستیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که امروز نظام در چه مباحثی نیازمند حضور تخصصی حوزویان است، خاطرنشان ساخت: مباحثی همچون پول، بانک، بیمه، بازار سرمایه و بورس، مناسبات اقتصادی میان کشور و دیگر کشورها، مباحث نظری اقتصاد، عدالت در توزیع ثروت، عدالت اجتماعی و ... از جمله مباحثی است که باید ورودی تخصصی به آن داشت تا بتوان پاسخگوی پرسش ها بود.

عضو سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی که تحت اشراف رهبر معظم انقلاب است، انتظارات موجود را به دست آورد؟ تصریح کرد: ضرورت دارد از همین جا از امام خامنه ای که این نیاز نظام را به تشکیل چنین مؤسسه ای را تشخیص داده و انجام دادند، تقدیر و تشکر داشته باشیم؛ البته ایشان از گذشته به دنبال آن بوده و منتظر اقدامی از سوی دیگران بودند؛ اما خود دست به کار شده و این مؤسسه را راه اندازی کرده اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: ما نیازمند به تربیت فضلای حوزه در عرصه فقه و علوم اسلامی هستیم که البته خدمات خوبی در این زمینه انجام شده و بنده محصول یکی از این مؤسسات می باشم که به برکت آن دوره ها، اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس از نظرات ما استقبال می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حوزه باید جمعی از نیروهای با استعداد خود را به این رشته ها اختصاص دهد که اگر مورد استقبال قرار گیرد، محصول آن بیش از ده سال آینده قابل استفاده در دانشگاه ها و جامعه خواهد بود.

*نیازمند حمایت مراجع و اساتید برای حضور طلاب در رشته های تخصصی هستیم

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم ابراز داشت: رشته ای که امروز در این مؤسسه راه اندازی شده، بسیار گسترده و عمیق بوده که نیازمند تشویق و حمایت مراجع محترم و اساتید از طلاب فاضل است تا بتوان شاهد خروجی مناسب برای نظام، حوزه و ملت بود.

وی خاطرنشان ساخت: امروز باید عده ای جهادگونه و ایثارگرانه به میدان آمده تا بتوانند برای خود، حوزه، نظام و ملت نافع باشند؛ البته اگر تمام وقت خود را نیز صرف این راه کنند، باز هم کم خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امروز خوشبختانه بیش از یکصد فاضل حوزوی داریم که فقه و اقتصاد را در کنار هم خوانده و در حد دکتری می باشند.

*پاسخی بر تضاد موجود میان ظرفیت های حوزه و اقتصاد موجود کشور

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این سوال که ما امروز شاهد تضادی میان ظرفیت های حوزه و اقتصاد موجود در کشور هستیم، بیان داشت: شاید بتوان گفت این سخن شما، حکایت از واقعیتی است که ما ظرفیت داریم؛ اما از این ظرفیت ها استفاده نشده و فعلا در حال بالقوه مانده اند.

عضو سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به عنوان مثال در سال 1362، نظام بانکداری اسلامی، لایحه ای تنظیم و به تصویب رسید؛ اما نظام بانکی ما پس از آن، احساس نیاز به اصلاح، تکمیل و ارتقاء نکرد و اقبالی به آن نشان نداد.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: امروز خوشبختانه این ظرفیت بالفعل به میدان آمده و کمیته ای در حوزه علمیه قم تحت اشراف مرکز تحقیقات اسلامی وابسته به مجلس و گروهی در مجلس شورای اسلامی شکل گرفت که طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا را طراحی کرده اند که انشاالله در این دوره به تصویب برسد.

*چرا ساختار درسی حوزه متناسب با نیازهای روز جامعه نیست؟

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در پایان در پاسخ به این سوال که چرا ساختار درسی حوزه متناسب با نیازهای روز جامعه نیست، خاطرنشان ساخت: این انتظار از سال 1362 وجود داشت و ما با دستور مرحوم آیت الله العظمی فاضل طرح مراکز تخصصی حوزه را طراحی کردیم که خوشبختانه برخی از رشته های تخصصی همانند تفسیر، کلام و قضا راه اندازی شده و اسباب و لوازم برخی دیگر از رشته های فراهم نبود تا راه اندازی شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha