چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
حجت الاسلام رفعتی

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم گفت: فقه پویای شیعه این ظرفیت را ایجاد کرده است که احکام اسلامی به تناسب نیازهای جامعه استخراج شود و فقه رسانه یکی از مهمترین مباحث روز است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» اولین کرسی فقه رسانه سال تحصیلی جدید مسجد امیرالمومنین(ع) شهرک مهدیه قم، برگزار شد.

حجت‏ الاسلام و المسلمین عباس رفعتی مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان استاد این بحث به اهمیت و طرح موضوع فقه رسانه پرداخت و گفت: وقتی به کتب فقهی مراجعه می کنیم در می یابیم این کتب مستقیما به اموری پرداخته است که احکامی را برای عمل مکلفین بیان کند.

وی اظهارکرد: مسایلی که در کتب فقهی بیان شده،  مرتبط با زمان خاص بوده و در زمانی که مسایل مستحدثه ای مبتلا به مکلفین باشد قطعا باید احکام آن نیز بیان شود.

رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضا حوزه علمیه قم، با اشاره به احکام مطروحه در کتب فقهی بیان کرد: مسایل مستحدثه باعث گسترش و توسعه دامنه احکام و به طور طبیعی فقه تشیع شده است و خوشبختانه فقه پویای جواهری در بسیاری از این مسایل به روز شده، ولی هنوز جای کار دارد.

وی گفت: امروزه در بیمارستان های ما اعمال جراحی انجام می شود که بسیاری از ابواب آن هنوز در حوزه بحث نشده است؛ از سوی دیگر مسایلی چون تغییر جنسیت و لقاح و... در علم  پزشکی مطرح است که قطعا آنها زندگی مردم را با خود درگیر کرده و حوزه باید به آنها پاسخ دهد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: مسایلی چون پیوند اعضا در گذشته موضوعیت نداشته و امروز جزو شایع ترین موارد در پزشکی است و با جان انسان ها نیز سروکار دارد؛ به همین دلیل به احکام مبتلا به مکلفین تبدیل شده است و می توان ادعا کرد؛ سرفصل احکام و فقه پزشکی قطورتر از احکام مرتبط با زکات است.

وی گفت: مسایلی چون بانکداری، عقود، بیمه و... مباحث به روز مالی مورد کنکاش حوزه فقه بوده، ولی مسایلی چون فقه رسانه که امروزه مبتلا به جامعه است، هنوز به جایگاه واقعی خود در کشور نرسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: اگر به درستی به بحث فقه رسانه توجه کنیم، باید بگوییم فقه رسانه فقط به عوامل تهیه کننده ارتباط ندارد، بلکه تهیه کنندگان یکی از فصول آن هستند؛ امروزه دنیا، دنیای رسانه هاست و مردم از صبح تا شب با رسانه ها سروکار دارند.

وی گفت: امام راحل تعریف جامعی از فقه را ارایه دادند و فرمودند؛ فقه ما برای اداره بشر از گهواره تا گور است، اگر حوزه در عرصه های جدید مثل فقه رسانه وارد نشود برخی دوباره می گویند که حوزه در خصوص فقه فردی کار کرده و در زمینه فقه اجتماعی کار جدی انجام نداده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان کرد: فقه پویای شیعه این ظرفیت را ایجاد کرده است که احکام به تناسب نیازهای جامعه استخراج شود و امروز نیز «فقه رسانه» یکی از مهمترین این بحث ها است.

وی گفت: منابع استنباط ما از روش های سنتی و جواهری با اتکا به ادله استنباط احکام است و به همین دلیل احکام صحیح باید به خوبی شناخته شود، وقتی این موضوع کاملا عینی شد، آن زمان است که می توانیم با همان روش های فقهی اصیل این موضوعات را حل کرد.

استاد حوزه علمیه قم  با اشاره به اهمیت به روز شدن در حوزه صدور احکام فقهی گفت: امام خمینی(ره) نخستین فقیهی بود که در این زمینه در عصر حاضر به کار جدی پرداختند و با انتشار تحریرالوسیله این امر را ثابت کردند.

وی گفت: از طرح مساله تغییر جنسیت 50 سال می گذرد ولی هنوز کار جدی تمام و کمالی در حوزه حکمی در این زمینه مطرح نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha