جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ |۱۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 24, 2024
نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: باید مبانی و نظریات امام خمینی(ره) در موضوعات مختلف جزء محور درسی حوزه قرار بگیرد تا همگان بدانند بنیان گذار کبیر انقلاب تنها یک سیاست مدار نبود، بلکه او فقیه سیاست مدار بوده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، این مرجع تقلید امروز در درس خارج فقه خود در مسجداعظم، به بیان سیر تاریخی موضوع غدیر، ولایت و جریان فتنه دشمن علیه امامت و 25 سال خانه نشینی حضرت علی(ع) اشاره کردند و گفتند: مسئله غدیر و ولایت یک سیر تاریخی دارد و در قرون گذشته  جریان هایی در مقابل ولایت صف آرائی کردند تا آن را از بین ببرند.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزودند: در مقابل ولایت، جریانان هایی مانند، بنی امیه حضور فعال داشتند و نمی گذاشتند تا مبانی ارزشی اسلام به مردم برسد، ولی پیامبر خاتم(ص) تمام تلاش خود را بکار گرفتند و حتی در جنگ های مختلفی حضور پیدا کردند تا این که توانستند ولایت را در روز غدیر به مردم معرفی کنند.

 ایشان با بیان این که ولایت فقیه در ادامه همان ولایت  پیامبر(ص)است، به معنای آن  اشاره کردند و ابراز داشتند: ولایت، یعنی مدیریت یک جامعه و این ولایت آن قدر باید کامل باشد تا بتواند تمام ابعاد  نظام دینی و اسلامی را که تشکیل شده از  مجموعه ای از نظام های ، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، اداره کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که پایه گذار این چنین نظام دینی، پیامبر(ص) بوده، گفتند: قطعا  چنین نظام دینی بعداز فوت پیامبراکرم(ص) متوقف نخواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد. بنابراین مسئله ولایت به همین سادگی به دست ما نرسیده، بلکه برای امتداد آن خون های زیادی ریخته شده است.

 ایشان با  بیان این که لازم است برای تداوم عید غدیر فکری شود، افزودند: باید برای ادامه غدیر جریانی به وجود بیاید تا آنچه تا کنون ادامه پیداکرده، حفظ، حراست و تداوم  یابد.

این مرجع تقلید خاطر نشان ساختند:  متأسفانه در طول تاریخ  شاهد جریاناتی مانند سقیفه بودیم که علیه ولایت، غدیر و امامت شکل گرفت و موجب به انحراف کشیدن و در نتیجه 25 سال خانه نشینی حضرت علی(ع) و نظام طاغوتی و خلافت به جای نظام الهی و دینی شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه جریان بنی سقیفه در خطبه شقشقیه به خوبی بیان شده و حتی علمای اهل سنت هم برآن اذعان دارند، خاطر نشان ساختند: حضرت علی(ع) در این خطبه در نامه ای به مالک اشتر می نویسند: ای مالک دین پیامبر خاتم(ص) گرفتار دست اشرار شده که تمام هدف آنها  رسیدن به مقاصد دنیوی است و ارزشی برای اسلام و قوانین آن قائل نیستند؛ این دین طاغوتی قطعا مردم را به انحراف خواهد کشید.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه امروزه از میان همین جریان، اسلام جدید  به وجود آمده، افزودند: بعد از کشته شدن  خلیفه سوم، مردم به سمت حضرت علی(ع) آمده بودند، ولی در این میان جریاناتی مانند جبهه خوارج، ناکثین و قاسطین در برابر ولایت شکل گرفت و نگذاشتند آنطور که باید  عدالت  و و لایت بر جامعه اسلامی تداوم داشته باشد.

 ایشان گفتند: یکی از کارهای که  حوزه لازم است انجام دهد این است که باید مبانی و نظریات امام خمینی(ره) در موضوعات مختلف جزء محور درسی حوزه قرار بگیرد تا همگان بدانند بنیان گذار کبیر انقلاب تنها یک سیاست مدار نبود؛ بلکه او فقیه سیاست مدار و ... هم بوده است.

انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha