شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فاجعه منا

حوزه/ از سازمان همکاری اسلامی انتظار می رود تدبیری بیندیشد تا مراسم و مناسک حج با یک مدیریت اسلامی فراگیر و غیر سعودی اداره شود؛ چراکه سعودی ها صدها بار ناتوانی و بی کفایتی خود را در اداره حج نشان داده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در پی حادثه رمی جمرات و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از حاجیان و زائران خانه خدا، مرکز پژوهش های جنوب عراق با صدور بیانیه ای ماجراجویی و بی کفایتی آل سعود را عامل اصلی فاجعه غمبار منا دانست.

متن این بیانیه بدین شرح است:

سلام بر حاجیان بیت الله

سلام بر شهدای فاجعه منا

و آرزوی شفا برای مجروحان این فاجعه دردناک

این اولین فاجعه در تاریخ حج نیست که عامل آن بی مسئولیتی مقامات آل سعود است.

سودهای بی حسابی که مراسم عمره و حج برای آل سعود به همراه دارد، متاسفانه در راه های قانونی مصرف نمی شود، بلکه بسیاری از این پول ها در راه هایی همچون حمایت از مجاهدان صرف می شود که در نهایت به دست تروریست هایی می افتد که عربستان آنها را برای جنگ با مسلمانان و غیر مسلمانان بسیج کرده است و این بار از سازمان همکاری اسلامی انتظار می رود تدبیری بیندیشد تا مراسم و مناسک حج با یک مدیریت اسلامی فراگیر و غیر سعودی اداره شود؛ چراکه سعودی ها صدها بار ناتوانی و بی کفایتی خود را در اداره حج نشان داده اند.

این بار نیز شاهزادگان لوس سعودی عامل این فاجعه دردناک هستند که حرمتی برای درد و رنج و جان حاجیان قائل نیستند و اگر سازمان همکاری اسلامی نمی تواند در این زمینه چاره ای بیندیشد، از ملت های آزاده انتظار می رود این حق را از این نظام وحشی بگیرند؛ نظامی که همچنان حامی تروریسم در جهان است.

متاسفانه عربستان تا حد زیادی بر رسانه های عربی و اسلامی و حتی جهانی تسلط دارد و اموال نامشروعی را که از ملت فقیر خود دزدیده در این راه خرج می کند و صاحبان بی وجدان و بیمار رسانه ها نیز به خواسته های او پاسخ می دهند تا جایی که برخی واعظان سعودی تلاش کردند سقوط جرثقیل آهنی بر سر حاجیان خانه خدا و کشته شدن ده ها حاجی را این گونه توجیه کنند که این جرثقیل به سجده افتاده است.

عجب است که چه بر سر این مغزهای عقب افتاده آمده؟ البته این همان منطق فرعون است که قرآن درباره آن می فرماید: «استخف قومه فأطاعوه».

آنها این بار یعنی در فاجعه منا، تقصیر را به کردن خود حاجیان انداخته اند که ضوابط را رعایت نکرده اند و اینکه مشیت خدا این بوده در حالی که حقیقت این است که عامل این فاجعه این بوده که آنها یکی از راه های مهم عبور حاجیان را بسته اند تا کاروان یکی از شاهزاده های سعودی عبور کند و قطار ها هم در رسیدن به مشعر منا تاخیر کرده اند و ازدحام به حدی رسیده که قابل تحمل نبوده و فریاد کمک حاجیان بلند شده و برخی شاهدان می گویند حاجیان به زور فشرده شده اند و به سوی آنها گاز پرتاب شده و همین باعث شده فشار جمعیت زیاد شود و این فاجعه رخ دهد. پس آیا باز هم مسئولان عربستان در این جنایت بی گناه هستند؟

کشورهایی که حاجیان و خانواده های خود را از دست داده اند راهی ندارند مگر اینکه داد خود را از این نظام بگیرند؛ نظامی که پروایی از خدا و حاجیان ندارد.

و برای اینکه این حوادث تکرار نشود لازم است مدیریت حج در دست کمیته ای اسلامی متشکل از تمام کشورها باشد.

انا لله و انا الیه راجعون

مرکز پژوهش های جنوب عراق

25/9/2015

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha