شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مسجد جمکران

حوزه/ مدیر مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران از آغاز پروژه مستند سازی تاریخ شفاهی این مسجد مقدس خبرداد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» سید مجید مطهر نژاد با اشاره با اجرای طرح پژوهشی تاریخ شفاهی مسجد جمکران گفت: آن مسجد مقدس جمکران از حیث تاریخی و از حیث جایگاهی که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) بر آن تاکید کرده‌اند، یکی از پویاترین مساجد جهان اسلام و به  تعبیر مقام معظم رهبری پایگاه عظیم جهان تشیع است و از جنبه تاریخی نیز سابقه بیش از یک‌ هزار سال دارد، مجموع این مباحث بیانگر لزوم ساماندهی طرح تاریخ شفاهی مسجد مقدس جمکران می‌باشد.

وی افزود: پروژه تاریخ شفاهی مسجد را با این رویکرد آغاز کار کرده ایم که بتوانیم سخنان و نظرات علما، بزرگان، محققان، خادمان و زائران این مکان مقدس را جمع آوری و مستند سازی کنیم.

مدیر مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران بیان کرد: به این منظور، کارگروهی با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف مسجد از جمله معاونت فرهنگی و مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل و همچنین خادمان باسابقه و پیشکسوت که در مسجد حضور داشتند شکل گرفته که  در نظر داریم در یک برنامه یک ساله بخش عمده تاریخ شفاهی مسجد را جمع آوری کنیم.

مطهر نژاد ادامه داد: در همین زمینه با خیرین و بانیان، خادمان و مسئولین کاروان‌های جمکران که بیش از چند دهه در این رابطه فعالیت کرده‌اند و همچنین زائران این مکان مقدس که از شهرهای مختلف به جمکران مشرف می‌شوند، گفت وگوهای دقیقی انجام می دهیم تا به زوایای جدیدی از شکل ظاهری و نوع حضور مردم در مسجد و شرایط گذشته، پی ببریم و آنها را مستند کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی از شبهات و موضوعاتی که ناخواسته در خصوص مسجد مطرح می شود باید در دل این تاریخ شفاهی به مرور اصلاح شود، ابراز کرد: گفتگو با شخصیت هایی که به مسجد مشرف شده و از آثار معنوی و روحانی آن بهره‌مند شدند انجام می شود.

مدیر مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران در پایان خاطرنشان کرد: برای انجام بهتر این طرح مراکز معتبری که در این حوزه کار کرده اند را نیز رصد کرده ایم و فعالیت هایی که انجام داده‌اند را زیر نظر گرفته‌ایم تا الگوی استانداردی را در این زمینه ایجاد کرده و بر اساس آن کار را به پیش بریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha