شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 360518
۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
امام حسین (ع)

حوزه/ کارشناس فرهنگی تصریح کرد: ماهیت و حقیقت حرکت امام حسین(ع) همان گونه که در کلمات ایشان پیداست، احیای سنن الهی است، از این رو باید ورای تمام خصال و اوصاف آن حضرت، صفت«دین مداری» را برجسته کرد.

حجت الاسلام مهدی مطلق سیاحی، در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در اهواز، به تبیین جایگاه و شخصیت امام حسین(ع) در جامعه پرداخت و اظهار داشت: امام حسین(ع) دارای وجوه مختلف در کمالات و فضایل است، از این رو هرکس نسبت به شناخت خود به توصیف آن امام همام می پردازد.

استاد حوزه علمیه اهواز، شجاعت و شهامت را از ویژگی های امام حسین(ع) خواند و بیان داشت: امام(ع) شجاعت را از اجداد طاهرینش به ارث برده بود؛ چر اکه در مكتب‌ تربيتي‌ اسلام‌، شجاعت‌ و شهامت‌ ملكه‌ نفساني‌ است‌  ونسبت‌ آن‌ وابسته به‌ قوت‌ قلب‌ است‌.

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) مبنی بر این که «در شدت‌ جنگ‌، ما به‌ پيغمبر اكرم‌ (ص) پناه‌ مي‌برديم‌، ‌قسم‌ به‌ خدا او از همه ما شجاع‌تر بود»، خاطرنشان کرد: شجاعت از شاخه های ایمان و اطمینان قلب است و پیامبر اکرم(ص) والاترین افراد از این حیث بودند و امام حسین(ع) نیز که وارث رسول خدا(ص) است، این ویژگی را نیز همچون سایر کمالات دارا بودند.

حجت الاسلام سیاحی، حریت و آزادگی را از دیگر صفاتی خواند که در نزد مردم برجسته و روشن است و گفت: بسیاری از مردم امام حسین(ع) را با صفت حریت و آزادگی توصیف می کنند، چراکه فلسفه نهضت عاشورا با نفی حکومت ظلم و جور گره خورده است و در بیانات آن امام همام چنین است: «جد بزرگوارم رسول خدا (ص) به کشته شدنم خبر داده، به خدا قسم هرگز از خویشتن پستی و ذلت نشان نمی دهم».

کارشناس فرهنگی حوزه علمیه اهواز، ادامه داد: جمله معروف امام حسین(ع) مبنی بر «اگر دین ندارید، آزاده باشید» نشان از اهمیت این خصلت درونی است که در نزد عموم مردم باارزش تلقی می شود و امام حسین(ع) که در رأس تمام ارزش های الهی و انسانی قطعا در بروز و ظهور صفت حریت و آزادگی نیز سرآمد روزگار خواهد بود و همانگونه به برادرشان محمد حنفیه فرمودند: «برادرم اگر بر روی زمین هیچ پناهگاه و امیدگاهی هم نباشد، باز هرگز با یزید بیعت نمی کنم».

حجت الاسلام سیاحی در ادامه، تمام ویژگی های برجسته امام حسین(ع) که در جامعه به آن اشاره می شود را وابسته به دین داری و دین مداری ایشان خواند و عنوان کرد: مطلب مهمی که فراتر از هر صفت اخلاقی و انسانی است و شایسته است امام حسین(ع) بدان توصیف شود، فدا شدن ایشان جهت احیای دین و باورهای الهی است.

استاد حوزه علمیه اهواز با اشاره به جمله «...من براي اصلاح در امّت جدّم از وطن خروج كردم. قصد دارم به معروف امر كنم و از منكر بازدارم و به سيره و روش جدّم و پدرم علي بن ابيطالب(ع) عمل نمايم» اذعان داشت: ماهیت و حقیقت حرکت امام حسین(ع) همان گونه که در کلمات ایشان پیداست، احیای سنن الهی است از این رو شایسته است ورای تمام خصال و اوصاف آن حضرت، صفت «دین مداری» را برجسته کرد.

وی با اشاره به نقش روحانیان و خطبای مجالس حسینی در تقویت باور دینی برگرفته از نهضت حسینی، بیان داشت: بهترین راهکار برای نیل به این مقصود معرفی جملات، دعاها و خطبه های امام حسین(ع) چرا که حقیقت وجودی ایشان در کلامشان هویداست.

حجت الاسلام سیاحی، در پایان سخنان خود تاکید کرد: حرکت در مسیر امام حسین(ع) رویایی دست نیافتنی نیست و مبلغان باید همت خود را بر ارتباط بیشتر جوانان با معارف حسینی بگمارند تا حرکتی که در محرم با یا حسین آغاز می گردد در ادامه زندگی با همراهی با سیره آن امام همام، ادامه یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha