یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
حجت الاسلا گرجیان

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: نظری که ملا علی بیان می کند بر یک اصل عقلی منطبق است، ولی دلیل خیلی قوی بر آن ذکر نکرده اند و به همین خاطر باید نظر آخوند را در این زمینه قوی تر دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین گرجیان امروز در پیش نشست همایش حکیم ملاعلی زنوزی در دانشگاه باقرالعلوم گفت: از مهمترین مباحث اعتقادی و فلسفی، بحث معاد و معاد جسمانی است؛ به اعتراف ابن سینا و صدرالمتالهین این مبحث آنچنان شکلی برای بزرگان شده است که برخی از آنها نتوانستند حق مطلب را ادا کنند.

وی افزود: مرحوم آخوند، بیان می کند که بنده اصول عقلی تخصیصی دارم که با آنها می توانم معاد جسمانی را در این زمینه اثبات کنم که در شروح مختلف به بیان 10 اصل به آنها می پردازد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بسیاری از بزرگان از جمله مرحوم علامه طباطبایی، مطالب ذی قیمتی در زمینه معاد جسمانی و انطباق آن بر عقل و شرع بیان کرده است؛ علامه رفیعی قزوینی، امام راحل و شهید مطهری، آیت الله العظمی سبحانی و... در این زمینه بیان می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: از جمله افرادی که به این بحث ورود کرد، حکیم ملاعلی بود که ایشان تلاش کرد که نقدی به مباحث آخوند زده و این مباحث را بر شرع نیز منطبق می کند.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان افزود: اصول یازده گانه ای که مرحوم آخوند بیان کرده است، تا حد توان تلاش شده است که منطبق بر شرع باشد که مرحوم حکیم با نقدی که به آنها می زند سعی می کند که در تلاشی دوباره آنها را به شرع پیوند بزند.

وی افزود: ایشان در نظرات خود در این زمینه سعی در تکمیل مباحث ناقصی کند که ابن سینا و سایر بزرگان در این زمینه بیان کرده اند و سعی دارد که این معاد جسمانی را با مباحث کاملا شرعی منطبق کند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اصولی که مرحوم آخوند بیان کرده است، کاملا منظم و دسته بندی شده است، ولی ملاعلی چندان در این زمینه با تقسیم بندی خاص مطالب را بیان نکرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم خاطرنشان کرد: در پایان باید گفت که نظر میرزای آخوند از نظر اتقان شرعی قوی تر ازنظر ملاعلی است، زیرا نظری که ملا علی بیان می کند بر یک اصل عقلی منطبق است ولی دلیل خیلی قوی بر آن ذکر نکرده اند و به همین خاطر باید نظر آخوند را در این زمینه قوی تر دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha