جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حکیمیان

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نقش حوزه های علمیه و نهاد روحانیت در فرآیند اسلامی سازیِ علوم انسانی یک نقش بسیار کلیدی و بی بدیل است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمين علي‌ محمد حكيميان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که در طول سال های اخیر يكي از مهم ترين مطالبات و دغدغه های مقام معظم رهبري از نهاد هاي علمي كشور بحث لزوم تحول درعلوم انساني بوده است، ابراز داشت: شکی وجود ندارد که با تحقق چنين تحولي كشور نيز دچار تحولي مطلوب در مسير رسيدن به اهداف مورد نظر و آرماني خویش مي گردد.

وی با اشاره به این که طبعاً هر فرآیند علمی به ویژه امر مهم تحول در علوم انساني ابزار خاص خود را مي طلبد و قبل از هر چيز نياز به يك كادر علمي و فرهيخته در اين باره اهمیت دارد، گفت: خوشبختانه ما براي ايجاد تحول در علوم انساني به عنوان يكي از مهم ترين و ضروري ترين رویکرد علمي كشور، چه در حوزه و چه در دانشگاه افراد بسيار توانمندي داريم که باید از ظرفیت آن ها نهایت استفاده را ببریم.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمين حكيميان افزود: شناسايي چنين نيروهايي كه  باورهاي اسلامي را قبول دارند، گام نخست در اين خصوص است و در مرتبه بعد بهترين افراد از اين جمع بايد به عنوان كادر مديريتي انتخاب شوند تا بتوانند مديريت تحول در علوم انساني را بر عهده بگيرند تا در نهايت با هم انديشي ميان نخبگان و صاحب نظران امر، نقشه راه اين تحول با هدف تلاش در مسير اسلامي شدن علوم انساني آماده شود.

این حقوقدان حوزوی با بیان این که تهيه نقشه راه اسلامي‌سازي علوم‌انساني به عنوان اولين گام مؤثر توليد علم‌ديني است، اظهار داشت: عدم وجود اين نقشه باعث مي‌شود كه حتي حركت هاي جدي و اصيل نيز تاثير به‌سزايي نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اين نقشه بايد در اولين گام به تغيير سرفصل‌هاي علوم انساني معطوف باشد. پس از آن نيز به روند علمي مشخصي باید پرداخت كه به تدريج علوم انساني را ضمن پيوند هرچه بيشتر با باورهاي ديني و فرهنگ بومي، به جايگاه واقعي خود برساند.

وی یادآور شد: البته ما در مرحله تهيه نقشه راه در كنار كمك هاي مالي ، به پشتيباني فرهنگي در سطح ملي نياز داريم و در اين راستا رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما بايد بتوانند زمينه هاي لازم را فراهم كنند.

حجت الاسلام و المسلمین حکیمیان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این نکته که اساس انقلاب اسلامي ما از حوزه علميه و با تفكر حضرت امام (ره) به عنوان يك شخصيت برجسته حوزوي شكل گرفت، گفت: ما انقلابي را شروع كرديم كه  در آن نوع نگاه به انسان با نوع نگاه مكاتب غربي متفاوت است ؛ در واقع ما اعتقاد داريم كه انسان موجودي الهي و مخلوق پروردگار است كه براي رسيدن به كمال خود بايد دستورات خاص خداوند را اجرا كند.

وی افزود: بنابر اين مسلم است كه ما در مقوله تحول درعلوم انساني مي بايست جهان بيني اسلامي را مدنظر قرار دهيم كه از اين حيث نقش حوزه ها در امر ايجاد تحول در علوم انساني بسيار حايز اهميت است.

وی همچنین بیان داشت: از سويي نبايد از ياد برد كه  اسلامي كردن علوم انساني باعث پيشرفت و تعالي همه جانبه كشورمان مي شود كه خود اين حركت در دو سطح باورهاي اجتماعي و اعتقادات فردي و نيز در جامعه علمي كشور بسيار اثر گذار است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: از اين حيث هم حوزه و حوزويان مي توانند در جهت فراهم كردن زمينه لازم اين تحول نقش آفريني كنند.

وی تاکید کرد: ما در بحث تحول در علوم انساني بايد يك برنامه دراز مدت طرح ريزي كنيم و از نگاه آني و كوتاه مدت به قضايا به شدت پرهيز كنيم ، چرا که داشتن نگاه بلند مدت باعث مي شود كه ما ضمن توجه به فاكتور آينده نگري به فكر آسيب شناسي نيز باشيم .

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha