شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سعید مهدوی کنی

حوزه/ رئیس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: مرحوم آیت الله مهدوی کنی معتقد بودعلم و تمدن سکولار، به حیات اندیشه و فرهنگ جهان اسلام دست اندازی کرده و آن را تحت سیطره خود قرار داده است و در این میان باید با شناخت، نقد، پاسخ و بهترین گزینه در مقابل آن بایستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  حجت الاسلام والمسلمین سعید مهدوی کنی  امشب در مراسم اختتامیه سومین همایش علوم انسانی اسلامی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم گفت: آنچه آیت الله مهدوی کنی در پیش از انقلاب از نظر علمی نوشته بود، تخریب و از بین رفت و پس از انقلاب نیز ایشان فرصت زیادی برای تدوین اندیشه های خویش پیدا نکرد.

وی افزود: مسئولیت های سنگین پس از انقلاب مجال زیادی به ایشان نداد که بتواننداین آثار را جمع آوری کنند؛ مجموعه ای از گفتارها و درس ها و راهنمایی های ایشان موجود است که امیدواریم به زودی این مجموعه اندیشه ها به جامعه عرضه شود.

فرزند آیت الله مهدوی کنی خاطرنشان کرد: مرحوم  ابوی، اولین قدم اصلی برای کاشتن نهال علوم انسانی اسلامی در ایران را ایجاد کرد و مرکزی را برای این ایده مطرح نمود؛ این کار زمانی انجام شد که حتی این ایده در شورای عالی  انقلاب فرهنگی نیز جاذبه ای نداشت.

وی گفت: مرحوم آیت الله مهدوی کنی بیان می کرد که این ایده یک زمانی مورد اشکال برخی بود، ولی  امروز این ایده کاملا پذیرفته شده است و مجامع بین المللی نیز بر آن ارج فراوان می نهند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی کنی بیان کرد: آیت الله مهدوی کنی علم اسلامی را نظامی از توصیف ها و تبیین ها مبتنی بر معارف اسلامی با تقید بر حفظ ارزش ها و اولویت های شرعی تحقق یافته در فضای زیست اسلامی می دانست.

وی افزود: ایشان بر این باور بود که جهان بینی از هر طریق و فضای تولید علم و فضای آموزشی و متعلم و معلم در شناخت تاثیر گذار است.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: آیت الله مهدوی کنی بیان می کرد، بدون در نظر گرفتن فضای جامعه نمی توانیم به علم دینی برسیم؛ ایشان در زمینه شناخت از روش مطالعه از اصول به فروع و از فروع به اصول بهره می برد.

وی گفت:ایشان بیان می کرد که علم و تمدن سکولار، به حیات اندیشه و فرهنگ جهان اسلام دست اندازی کرده و آن را تحت سیطره خود قرار داده است و در این میان باید با شناخت، نقد، پاسخ و بهترین گزینه در مقابل آن بایستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی کنی بیان کرد: علم مدرن و سکولار، مدعی کارآمدی است و ثباتی موقت را ایجاد کرده است؛ فرهنگ و تمدن و فلسفه و علم و اخلاق جامعه مدرن و سکولار ،حاصل تفکر دوره مدرن و فرایند سکولاریزاسیون نیست و بخش هایی از آن برگرفته از مبانی انبیای الهی است.

وی افزود: این علوم حاصل مواجه عقل انسانی با جهان خلقت است و حاصل آن نیز قطعا یکسره خلاف عقل نیست.

فرزند آیت الله مهدوی کنی خاطرنشان کرد: ایشان در ساحت عمل، تعلیم و تربیت طلاب در زمینه و حوزه علم اسلامی را دنبال می کرد؛ عرضه کارآمدی دین در حوزه نیازهای انسانی و باورداشت حضور مسلمانان برای رسیدن تمدن اسلامی و اولویت تعهد به حفظ نظام اسلامی ایشان و دوستانشان را بر ایجاد چنین نهادی واداشت.

وی گفت: فعالیت ایشان اولین تجربه انقلاب اسلامی در زمینه ای بود که بسیاری از منتقدان این کار را محال می دانستند، ولی پس ازایشان این جریان به شدت تعقیب شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha