دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام توکل استاد اخلاق

حوزه/ انسان با موفقیت در برنامه های الهی، عزت دنیا و آخرت را به دست آورده و کار او به جایی می رسد که ملائک به اذن پروردگار بر زمین فرود آمده و بر دستان او بوسه می زنند و به این کار خود افتخار می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سید رحیم توکل در گردهمایی روحانیون، طلاب و فضلای امیرکلایی مقیم قم که در نمازخانه مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: خدای متعال پس از آفرینش انسان، عقل، درایت و تدبیر به او عطا کرد تا بتواند راه و مسیر خود را انتخاب نماید.

وی ابراز داشت: حضرت حق باب هدایت را برای انسان ها گشود و برای رسیدن به کمال، برنامه زندگی، سعادت، کمال و عدم گرفتاری در گمراهی را آموخت.

 این استاد اخلاق با بیان این مطلب که هدایت موضوعی مهم است که خداوند متعال به انسان ها عنایت کرده است، خاطرنشان ساخت: البته حضرت حق انسان ها را مجبور به هدایت نکرده است؛ بلکه پذیرش یا عدم پذیرش آن را در اختیار انسان ها قرار داده است.

این استاد حوزه تصریح کرد: خداوند متعال در گام نخست، باب هدایت عام را به سوی تمام انسان ها گشود و برای آن، 124 هزار پیامبر و 14 معصوم را به عنوان مربی در اختیار آنان گذاشت تا انسانی که به عنوان خلیفه خدا بر روی زمین قرار دارد، دچار گمراهی نشده و هدایت یابد.

سخنران این گردهمایی بیان داشت: قرآن کریم، کتابی بود که خداوند متعال به عنوان قانون و محور هدایت عام در اختیار بشریت قرار داد تا به وسیله همراهی با آن، به مراتب توحیدی برسند.

حجت الاسلام و المسلمین توکل هدف از هدایت حضرت حق را عبودیت و بندگی عنوان کرد و گفت: خدای متعال برای تحقق این عبودیت و بندگی، «حکمت»، «تعلیم» و «تعلم» را به تمام انسان ها هدیه کرده است.

وی اظهار داشت: دلیل بعثت انبیاء الهی، نجات بشریت از موانعی است که در طول راه آنان قرار داشته و علم آموزی به آنان بوده است.

این استاد اخلاق حوزه ابراز داشت: اگر انسان بتواند از موانع موجود در راه، همانند صفات بد و رذائل اخلاقی با موفقیت عبور کند، خداوند متعال نیز نه تنها او را تنها نخواهد گذاشت؛ بلکه مرحله به مرحله نورانیت درون و بیرون او تجلی خواهد یافت.

این استاد حوزه با اشاره به روایتی از معصوم که فرمود: «اگر انسان به آنچه می داند، عمل کند، آنچه که نمی داند را به او تعلیم خواهیم داد»، خاطرنشان ساخت: منظور از این بیان نورانی، این است که خداوند متعال برخی از مسائل و برنامه ها را به عنوان هدایت عام در اختیار بشر قرار داده که اگر افراد درست به آن عمل کنند، حضرت حق برخی از پرده ها و حجاب ها را کنار زده و او را در جریان بسیاری از اتفاقات قرار خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین با بیان این مطلب که این قوانین، غیر از فوائد، خطر آفرین نیز می تواند باشد، تصریح کرد: چه بسا انسان با عمل نکردن به برخی از برنامه ها، گرفتار شده و موجبات سقوط خود را فراهم می کند.

وی اظهار داشت: انسان برای همراهی با ولی خدا، نیازمند به تزکیه نفس است و اگر شخصی بتواند این مراحل را در خود تجلی دهد، در عالی ترین مصداق، در مسیر انبیاء الهی قرار دارد؛ چراکه انبیاء الهی مظهر تذکیه بوده و انسان با قرارگرفتن در این مسیر، به آنان نزدیک تر می شود.

این استاد اخلاق حوزه ابراز داشت: انسان با موفقیت در برنامه های الهی، عزت دنیا و آخرت را به دست آورده و کار او به جایی می رسد که ملائک به اذن پروردگار بر زمین فرود آمده و بر دستان او بوسه می زنند و به این کار خود افتخار می کنند.

این استاد حوزه افزود: در طرف مقابل اگر انسان در هر یک از این مراحل، مشکل داشته باشد، کارهای او به سختی پیش رفته و تنیجه مطلوب و رضایت بخشی برای او نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین توکل با اشاره به انواع رفتارهای انسان در انجام دستورات الهی، خاطرنشان ساخت: یکی از انواع رفتارها، کسب علم بدون عمل است که بسیار خطرناک بوده و گاهی شر بزرگی را به وجود خواهد آورد.

وی تصریح کرد: مشکلات امروز دنیا، به خاطر بی کفایتی افرادی است که علم داشته؛ ولی بدون تقوا و عمل هستند و با فتاوای خود، دنیا را به آشوب، جنگ و خونریزی کشیده اند.

این استاد اخلاق حوزه در پایان بیان داشت: جنایت های امروز گروه های تروریستی-تکفیری داعش و النصره به خاطر همین فتواهاست که عده ای نشسته و دستور به جهاد نکاح و کشتار شیعیان می دهند.

انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha