جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام تحریری

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: ثبات قدم در جبهه گیری های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از جمله ثبات قدم ها است که به تقویت جبهه حق و تنگ کردن عرصه برای منافقان بسیار راهگشاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام والمسلمین تحریری در مراسم فرهنگی هیئت فداییان ولایت، گفت: یکی از وظایف و تکالیف انبیای الهی، تلاش در رساندن مردم به مقام صدق در ارتباط با خدا و ولی خداست.

وی افزود: رابطه انسان با خدا و اولیای الهی باید به قدری مستحکم باشد که این ارتباط در هر لحظه زندگی حس شود و خودمان نیز این حس نیاز را هر روز در خود داشته باشیم.

این استاد حوزه/ بیان کرد: یکی از گرفتاری های اولیای الهی وائمه(ع) ما این بوده است که برخی به حسب ظاهر مسلمان شده بودند ولی ملتزم به مبانی الهی و حقیقی دین نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین تحریری خاطرنشان کرد: انبیا و ائمه(ع)، همیشه ما را در جهت پیروی از حق از جهت باطنی دعوت کرده اند که ما در این راه به مقام ثبات قدم برسیم و ارتباط جدی ما  با خدا شکل بگیرد.

وی گفت: باید همیشه در جهت تثبیت و تقویت ایمان در زندگی حرکت کنیم؛ در واقع در زیارات نیز همین معنی ثبوت قدم را به کرات می شنویم، ولی باید درنگ کنیم که چه ثباتی می تواند ما و جامعه را بهره مند کند.

وی افزود: ثبات قدم در جبهه گیری های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از جمله ثبات قدم ها است که به تقویت جبهه حق و تنگ کردن عرصه برای منافقان بسیار راهگشاست.

این استاد بیان کرد: ثبات قدم را باید از کاروان امام حسین(ع) گرفت که وقتی با آن حال وارد شام شدند و آن پیرمرد با الفاظ تند از آنها پذیرایی کرد، امام سجاد(ع)با مبانی قوی و در آرامش، آن مرد را متحول کرد و این پیرمرد به جمع یاران آنها پیوستد که یزید برای اینکه این مردم زمینه تحول اجتماعی را فراهم نکند نقشه ای دیگر کشید.

حجت الاسلام و المسلمین تحریری خاطرنشان کرد: باید رابطه مودت با اهل بیت(ع) را به بصیرت مبدل کنیم و این مسیر است که ما را به سعادت می رساند.

وی گفت: امام سجاد(ع) در سالهایی که امامت شیعیان رابه عهده داشتند وظیفه روشنگری و احیای مبانی دین را در سخت ترین شرایط مدیریت می کردند و به همین دلیل بخشی از معارف بیان شده از سوی ایشان در خصوص مبحث نفاق است.

حجت الاسلام و المسلمین تحریری افزود: نفاق چهره های مختلفی دارد که امام سجاد(ع) به مراتب آن اشاره دارند؛ یکی از این مراتب، نفاق اعتقادی و دیگر مورد نفاق، نفاق در عرصه سیاسی است که نفاق بسیار خطرناکی است؛ اگر انسان در مبانی دینی نیز نفاق و ریا داشته باشد تا حدی قابل جبران است ولی نفاق سیاسی ممکن است به آلوده شدن بسیاری از مردم منجر شود.

این استاد حوزه بیان کرد: امام(ع) فرمودند، نشان منافق این است که همیشه دیگران را به امر خیر سوق می دهد، ولی اصلا در مقابل امربه معروف و نهی از منکری که نسبت به وی می شود، پذیرش ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین تحریری خاطرنشان کرد: نفاق دارای لایه های مختلفی است که یکی از آنها این است که شخص حالت تسلیم مطلق در مقابل امام را با خود ندارد؛ به همین خاطر رسیدن به مقام صدق که مقام اولیای الهی و ائمه(ع) است این همه مشکل  می باشد.

وی گفت: ائمه(ع) ما صادق بودند؛ زیرا در همه لایه های وجودی شان چیزی جز خلوص و صدق وجود نداشت؛ به همین دلیل بود که در زمان هر امام، امام قبل از او که بعد به امامت شیعیان می رسید مطیع مطلق امام حاضر بود، زیرا می دانستند که وظیفه آنها بندگی در راه خدا و تمسک به ولایت است و به همین خاطر ذره ای خود خواهی و نفاق در وجودشان نبود.

این استاد حوزه  افزود: افرادی که با نفاق خود بیراهه می روند و در مقابل ولایت می ایستند باید بدانند که یا به شکل صریح از اقدامات خود برائت بجویند و رستگار شوند یا اینکه پاسخگوی انحرافی که در بین توده ای از مردم ایجاد می شود و آنها را در مقابل ارزش های عالیه دین قرار می دهد باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha