شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
سید علی عماد

حوزه/ باید همکاری و وحدت را ایجاد کنیم تا حوزه و دانشگاه بتوانند یک همکاری همه جانبه را در عرصه تولید دانش و فناوری و فرهنگ، برای پاسخ به سوالات پیدا کنندکه در این زمینه عرصه علوم انسانی و علوم الهی و علوم اجتماعی و علوم پایه باید کار خود را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام والمسلمین عماد امروز در نشست علمی وحدت حوزه و دانشگاه  که در دانشگاه مفید برگزارشد گفت: متاسفانه یک صدایی در جامعه وجود داشت که حوزه، دانشگاه را نفی کند و همین کار را نیز دانشگاه با حوزه انجام دهد؛ در این زمینه سعی می شد که این دو نهاد رادر مقابل هم قراردهند و یکدیگر را مخالف سرسخت هم بخوانند.

وی افزود تاحد زیادی زمینه ارتباط فارغ التحصیلان حوزه و دانشگاه فراهم شد و جمعی از حوزویان وارد دانشگاه شدند و دانشگاهیان نیز مطالعات حوزوی را دنبال کردند تا از دهه 30 شمسی این حرکت به سمت انقلاب پیش رفت و ندای وحدت حوزه و دانشگاه طنین افکن شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه  خاطرنشان کرد: در نگاه ایده پردازان وحدت حوزه و دانشگاه نیز هیچگاه قرار نبوده که این دو نهاد در هم هضم شوند.

وی گفت: ارتباطات اجمالی بین حوزه و دانشگاه ایجاد شده و توفیقاتی نیز حاصل شده است، ولی باید به این نکته توجه کرد که شریعت و تجربه و دانش معاصر به ما آموخته است که هیچ مساله ای تک ضلعی نیست و همیشه دارای مباحث و اضلاع مختلفی است؛ هر کدام از پدیده های امروزی مساله مجموعه نهاد دانش است  که با این مساله، باید نهاد دانش برخورد کند، نه یک رشته خاص.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: در این زمینه حداقل از این جهت که در حل مسایل عمده جامعه نقش آفرینی داریم، باید همکاری و وحدت را نیز ایجاد کنیم تا حوزه و دانشگاه بتوانند یک همکاری همه جانبه را در عرصه تولید دانش و فناوری و فرهنگ، برای پاسخ به سوالات پیدا کنند که در این زمینه عرصه علوم انسانی و علوم الهی و علوم اجتماعی و علوم پایه باید کار خود را انجام دهند.

وی افزود: اگر در این زمینه بتوانیم، فرایندهای حاکم بر جریان دانش و فرهنگ کشور را بازخوانی کنیم و حضور حداکثری ذینفع ها را شناسایی و بالفعل کنیم، وحدت حوزه و دانشگاه شکل خواهد گرفت.

معاون پژوهش حوزه  های علمیه خاطرنشان کرد: باید فرایندهای موثر بر جریان تولید دانش اعم از تصمیم گیری و پایش و اجرا در عرصه تولید و نشر و کاربست دانش شناخته و بالفعل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha