جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام سید کاظم مدرسی یزد

حوزه/ اگر به متن معاهده نامه امام حسن مجتبی(ع) با معاویه نگاه کنیم خواهیم دید که حضرت عزت اسلامی و تمام خواسته هایی که مد نظر دین مبین اسلام بوده را کاملاً در این معاهده درج کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم مدرسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، با تسلیت ارتحال رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)  در خصوص صلح پیشوای دوم شیعیان، اظهار داشت: در خصوص این صلح چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد یکی این که این صلح، صلحی اختیاری و ارادی نبود و به عبارت دیگر اطلاق واژه صلح به این موضوع درست نیست چون این مسئله بر سردار فداکار اسلام امام مجتبی(ع) تحمیل شد.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد با اشاره به این که به جای گفتن صلح امام حسن(ع) باید گفت معاهده نامه ای که بین حضرت و معاویه منعقد شد، ابراز داشت: این اتفاق به خاطر شرایط خاص آن زمان به سه دلیل به امام حسن(ع) تحمیل شد، یکی بی وفایی مردم جامعه آن روز، غدّاری دشمن و سوم بی بصیرتی اطرافیان حضرت، که مجموع این عوامل امام را مجبور به پذیرش این معاهده نامه کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به متن معاهده نامه امام حسن مجتبی(ع) با معاویه نگاه کنیم خواهیم دید که حضرت عزت اسلامی و تمام خواسته هایی که مد نظر دین مبین اسلام بوده را کاملاً در این معاهده درج کرده است، از جمله نکات بسیار مهمی که در این معاهده به آن اشاره شده است این بوده که معاویه نمی تواند برای خود جانشینی را انتخاب کند.

تولیت مدرسه علمیه مصلی یزد ادامه داد: دشمن تمام برنامه ریزی خود را برای مورثی کردن خلافت و جانشینی یزید به جای معاویه کرده بود، اما با تیزهوشی امام حسن مجتبی(ع) این موضوع در معاهدنامه گنجانده نشد و قیام امام حسین(ع)بعد از فوت معاویه هم به این دلیل بود که یزید، معاهدنامه بین پدرش با امام حسن(ع) را زیر پا گذاشته بود و ادعای جانشینی کرده بود.

حجت الاسلام و المسلمین مدرسی در ادامه خود با بیان اینکه متاسفانه عده ای شرایط امروز جامعه ایران را با زمان صلح امام حسن(ع) مقایسه می کنند، گفت: درست است که در زمان امام حسن مجتبی(ع)، حضرت به عنوان حاکم معصوم مسلمین شناخته می شدند، اما شرایط حاضر با شرایط زمان امام حسن(ع) کاملاً متفاوت است، زیرا نه تنها عامه مردم آن زمان بصیرت لازم را نداشتند، بلکه حتی خواص هم جز معدودی از آن ها بینش سیاسی و بصیرت لازم را نداشتند.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد عنوان کرد: در جامعه ما شرایط و سازگار به گونه ای است که علاوه بر خواص، توده های مردمی که قاعده و پایه هرم انقلاب اسلامی بر دوش آن ها است علاوه بر مقاوم بودن، بصیرت سیاسی و دینی لازم را دارند و دنیا طلب و تجمل گرا و رفاه طلب نیز نیستند و اگر امام حسن مجتبی(ع) نیز اینچنین یارانی را داشتند هرگز تن به این معاهده نامه تحمیلی نمی دادند و راه اصیل خود را با پیکار و نبرد و مبارزه و استقامت در برابر دشمن انجام می دادند.

وی ادامه داد: مدعیان تکرار صلح امام حسن(ع)، اگر شرایط تاریخی زمان حضرت و پیمان هایی که در پرتو این معاهده نامه بین امام حسن(ع) و معاویه منعقد شد را به دقت مطالعه کنند، دیگر چنین حرفی را نمی زنند.

تولیت مدرسه علمیه مصلی یزد افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی حرف اول را در منطقه می زند و اگر بگذارند صدای اسلام و جمهوری اسلامی به گوش بشریت برسد، تمام ملت ها و مظلومین عالم از آن استقبال خواهند کرد، بنابراین شرایط کنونی این نظام با زمان امام حسن(ع) کاملاً متفاوت و متغایر است و اینچنین مقایسه ای کاملاً نادرست است. 

حجت الاسلام و المسلمین مدرسی همچنین در خصوص ارتباط بین معاهده نامه (صلح) امام حسن(ع) و نرمش قهرمانانه، اذعان داشت: نرمش قهرمانانه عبارت است از مقاومت همراه با انعطاف که جلوه ها و بخش هایی از این نرمش قهرمانانه را در صلح امام حسن(ع) می بینیم، زیرا شرایط امروز جامعه ما با زمان صلح امام(ع) کاملاً متفاوت است.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد خاطرنشان کرد:امام حسن(ع) در صلح نامه تاکید دارند که بعد از معاویه، یزید نباید بر مسند قدرت بنشیند و شیعیان نباید تحت فشار قرار بگیرند، اینها گویای این موضوع است که حضرت عزت جامعه اسلامی را در این معاهده نامه کاملاً لحاظ کرده اند، اما با توجه به محدودیت هایی که دشمن برای امام به وجود آورده بود و کارشکنی بعضی از سرداران فریب خورده حضرت و جو نامناسب تبلیغاتی که بر مردم بی بصیرت آن زمان حاکم شده بود، حضرت با وجود تمام تلاششان به خاطر مجموع این شرایط بیشتر نتوانستند در معاهده نامه در برابر دشمن مقاومت کنند، اما با تمام توان، قهرمانی خود را در متن معاهده نامه نشان دادند.

انتهای پیام

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha