سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت‌الاسلام همتیان

حوزه/ طلبه وقتی در مقام تدریس قرار می‌گیرد خودش را متصل به پیامبر(ص) و آل پیامبر(ع) می‌داند و جایگاه خود را در این می‌داند که دارد پیام پیامبر(ص) را به مردم می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان عصر امروز در جشن فارغ‌التحصیلی مرکز تخصصی تربیت مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیامبر (ص) فرمودند، علما وارث انبیا هستند، گفت: اگر ائمه(ع) را علما قلمداد کنیم پیامبر(ص) خبر می‌دهند که ائمه(ع) وارث انبیا هستند.

وی بیان کرد: اگر علما را شامل همه کسانی بدانیم که در طول تاریخ در حوزه‌ های علمیه درس خوانده ‌اند دیگر یک جمله خبری نیست، بلکه پیامبر(ص) می‌فرمایند که شما باید تلاش کنید که وارث انبیا شوید.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم ابراز داشت: علما کسانی اند که در این راه تلاش می‌کنند که وارث انبیا شوند و شرط آن این است که بعد نفسانی و حیوانی را در خود بمیرانند و تا زمانی که آنها وجود داشته باشند از انبیا ارث نمی‌برند.

وی ادامه داد: خداوند ویژگی‌هایی را برای پیامبر(ص) در قرآن معرفی کرده است و اساتیدی که می‌خواند کار پیامبر(ص) را ادامه دهند و انسان‌ها را تربیت کنند باید این ویژگی‌ها را داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان گفت: پیامبر(ص) رسول‌الله یعنی متصل به خدا هستند و طلبه نیز باید اولین ویژگی‌اش این باشد که متصل به خدا و اهل‌بیت(ع) باشد و افتخاری بالاتر از این برای طلاب وجود ندارد.

وی بیان کرد: یک طلبه وقتی در مقام تدریس قرار می‌گیرد خودش را متصل به پیامبر(ص) و آل پیامبر(ع) می‌داند و جایگاه خود را در این می‌داند که دارد پیام پیامبر(ص) را به مردم می‌رساند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم،  حلم را یکی دیگر از ویژگی‌های پیامبر(ص) عنوان کرد و گفت: پیامبر(ص) فرمودند، اگر خداوند حلم را به کسی دهد خیر دنیا و آخرت را به او داده است.

وی با بیان اینکه قرآن مکرراً می‌فرماید، پیامبر(ص) نسبت به مؤمنین مهربان بود و محبت می‌کرد و همان محبت پیامبر(ص) سخت‌ترین دل‌ها را آرام می‌کرد افزود: یکی از ویژگی‌های تأثیرگذار محبت و عشق به شاگردان است و اگر محبت نباشد شاگردان از درس فراری می‌شوند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم  با اشاره به اینکه پیامبر (ص) نسبت به مردم دلسوز بود و استاد نیز باید نیست به شاگردش دلسوز باشد تصریح کرد: اگر استاد طلبه‌هایش را به مانند بچه‌های خود بداند و آن دلسوزی را که نسبت به فرزندان خود داشته نسبت به شاگردانش نیز داشته باشد آنها به خوبی تربیت می‌شوند.

وی تواضع را یکی دیگر از ویژگی‌های پیامبر(ص) دانست و گفت: جلسات پیامبر(ص) به‌گونه‌ای بود که اگر کسی وارد این جلسه می‌شد و پیامبر(ص) را نمی‌شناخت، نمی‌توانست ایشان را در جمع تشخیص دهد.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان عنوان کرد: اگر یک استاد با تمام دارایی‌هایش متواضع باشد و به شاگردش احترام بگذارد او را تربیت می‌کند و احتیاج نیست که خیلی حرف بزند.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha