شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه قم با پرچم قرآن می تواند نفوذ فکری و فرهنگی داشته باشد، ابراز داشت: ۳۰ حوزه تخصصی را میتوان بر پایه علوم قرآن پایه ریزی کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی صبح امروز در مراسم افتتاحیه نخستین همایش دانش آموختگان مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن که در سالن همایش های رسول اعظم(ع) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع)، اظهار داشت: باید از اهتمام بزرگان حوزه به قرآن و خدمات ارزنده مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن تشکر کرد.

وی تصریح کرد: اهتمام امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و مراجع تقلید به قرآن در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شکل گیری جنبش و حرکتی قرآنی شد و این برآمده از فداکاری ملت ایران و حاصل خون شهیدان است.

رئیس جامعه المصطفی افزود: باید از حضرت آیت الله مکارم مرجع تقلید شیعه که این حرکت را راهبری کرده و تاسیس این مرکز را بر دوش داشتند، تقدیر و تشکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) شاگرد برتر قرآن و پیامبر(ص) است، ابراز داشت: امیرالمومنین(ع) با عشق و شیدایی در نهج البلاغه سخن گفته اند؛ حدود 70 بیان در مورد قرآن و پیامبر در نهج البلاغه اشاره شده که ترسیم کننده حقایق زیادی در این زمینه است.

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) و قرآن دو ودیعه و خلقتی هستند که همواره در اوج قرار دارند. 

امام جمعه قم با اشاره به امیرالمومنین(ع) در خصوص عظمت شخصی رسول اکرم(ص)، گفت: حضرت علی(ع) در خطبه 94 نهج البلاغه می فرماید «مولود 17 ربیع حتی قبل از بعثت جایگاهی داشت که قطب نما و قبله گاه دل های مشتاق بود». 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: همچنین امیرالمومنین در خطبه 104 می فرماید «پیامبر اکرم(ص) از جایگاه بلندی برخوردار بود و شخصیتی دلربا و جذابیتی بی نظیر داشت».

وی با بیان اینکه در نهج البلاغه به جایگاه دودمان پیامبر(ص) تاکید شده است، تصریح کرد: دودمان رسول اکرم(ص)، پاک ترین دودمان ها بود و درخت تنومندی است که خدا در هر عصری از شاخ و برگ آن پیامبرانی را برگزید. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در خطبه 96 نیز می فرماید این خاستگاه خانوادگی، آرام ترین و پاک ترین خاستگاه ها بود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه رسالت رسول خدا از آغاز خلقت جزء معارف الهی بوده است، افزود: این رسالت متصل به سلسله پیشین بوده و پیامبران از آغاز خلقت، مبشر به رسالت او بوده اند.

وی تصریح کرد: در نهج البلاغه اشاره شده است که حضرت رسول اکرم(ص)، تغییر خاصی در تاریخ داد و نقشی عظیم در یک پیچ تاریخی عظیم ایفا کردند.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه تمدن های شناخته شده در زمان بعثت رسول اکرم(ص)، دچار انحطاط و فروپاشی ارزشی بودند، گفت: جزیره العرب نیز از نظر تمدنی زیر صفر بود و بعثت پیامبر اکرم(ص) موجب شد که بشریت وارد تمدن جدیدی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه پیامبر و قرآن ادبیات و تمدن جدیدی پایه گذاری کردند، ابراز داشت: دست مایه های تمدن قرآن و اسلام پیامی فرامکانی، زمانی، دنیوی، فردی، نژادی، زبانی، فرهنگی و عصری دارد.

وی با بیان اینکه قرآن نگاه تمدنی ثبات و استواری دارد و از انعظاف با شرایط زمان برخوردار است. تصریح کرد: تمدن اسلام عمیق، عقلانی، جامع، فراگیر و جذاب است و بشر را مدیریت می کند.

عضو جامعه مدرسین افزود: گفتمان انقلاب اسلامی برآمده از پیام تمدنی اسلام است که ریشه در حوزه و مرجعیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی یادآور شد: حاصل تلاش های قرآنی حوزه باید به سمت احیای قرآن با رویکرد تمدنی و مدیریت جان و جهان منعطف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قم در حوزه قرآن و دانش های قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گام های بلندی داشته است، ابراز داشت: بخشی از این خدمات به همت اساتید و قرآن پژوهان و بخش دیگر مرهون حرکت بزرگان دین بوده است.

رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه قم پیش آهنگ گسترش اندیشه ها، معارف و پژوهش های قرآنی بوده است، افزود: قم به عنوان حوزه پویای زنده با رویکردی تمدنی در زمینه قرآن تلاش کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه فعالیت های قرآنی حوزه موجب زنده کردن دانش و بینش تفسیری و علوم قرآنی شد، ابراز داشت: پیش آهنگ زنده کردن این حرکت قرآنی از سوی علامه طباطبایی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه قم در حوزه علوم قرآن نیز قم گام های بلندی برداشته است، اظهار داشت: مرحوم آیت الله معرفت و اساتید در زمینه حوزه علوم قرآن، تلاش های گران مایه ای داشته اند.

رئیس جامعه المصطفی افزود: انتشار دائره المعارف های قرآنی و تفسیرهای تخصصی، نظم دادن به معارف قرآنی در قالب های روز، پرداختن به رشته سازی های قرآنی، پایه ریزی مراکز و موسسات قرآنی، تاسیس مجلات و مقالات و تولیدات نرم افزاری قرآنی، ترجمه قرآن و پرداختن به مباحث جدید در حوزه قرآن در ابعاد روش شناسی از دیگر گام های حوزه علمیه قم در زمینه توسعه و ترویج قرآن بوده است.          

وی با بیان اینکه تاکیدات مقام معظم رهبری نقش ویزه ای در رشد و ترویج علوم قرآنی داشته اند، ابراز داشت: یکی از مصادیق گام های بلند حوزه در زمینه قرآن، تاسیس مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن می باشد که بیش از 1500 دانش آموخته در سطوح مختلف دارد.

عضو جامعه مدرسین در ادامه بر ضرورت اهتمام به حوزه روش شناسی عمیق  اجتهادی تاکید کرد و گفت: این مسئله نیازمند کار عمیق است و بخشی از کمال و بالندگی فقه اهلبیت در گروی بالندگی اصول و دادوستد فقه و اصول است؛

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه اصول فقه در بالندگی و رشد فقه تاثیر بسیار زیادی داشته است، ابراز داشت: باید دانش های خود را در موضوعات دیگر نیز با روش و مبانی تحقیق، عمق ببخشیم.   

وی با بیان اینکه نیازمند شکل گیری دانش و رشته ای با عنوان روش شناسی تفسیر هستیم، ابراز داشت: این رشته باید در تزار اصول فقه قرار گیرد چرا که امروز نمی تواند کسی بدون اصول فقه مجتهد شود. 

امام جمعه قم همچنین بر ضرورت تداوم تفسیرهای تخصصی ترتیبی و موضوعی تاکید کرد و گفت: این مسئله باید ناظر به دنیای جدید و معطوف به حوزه دانشی بشر باشد.       

این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه قم با پرچم قرآن می تواند نفوذ فکری و فرهنگی داشته باشد، ابراز داشت: 30 حوزه تخصصی را میتوان بر پایه علوم قرآن پایه ریزی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی همچنین بر لزوم توجه به مسئله «قرآن و استشراق» تاکید کرد و گفت: حرف های زیادی در زمینه تحقیق و پژوهش «قرآن و استشراق» وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید بیشتر به مباحث قرآنی در فقه و دانش های موضوعی پرداخت، ابراز داشت: آیات زیادی در زمینه فقه و تربیت وجود دارد که باید با نگاه تخصصی از این دریای عمیق معارف الهی استخراج کرد؛ قرآن در علوم نوین باید جلوه نگری خاصی داشته باشد.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به اینکه در زمینه قرآن و هنر کارهایی آغاز شده است، اظهار داشت: باید برای تفهیم و ترویج قرآن از طریق هنر گام های بلندتری برداشته شود و میتوان زبان بین المللی انواع هنرها را در خدمت تعمیق قرآن بکار گرفت.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز با اقدامات قابل توجه صورت گرفته، در زمینه ترجمه قرآن خیلی عقب هستیم در حالی که انجیل به زبان های زیادی در دنیا ترجمه شده است.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha