شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
تصاویر/ مراسم افتتاحیه نخستین همایش دانش آموختگان مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن

حوزه/ «میزگرد مسئولان مراکز قرآنی کشور» با هدف بررسی و ارزیابی استفاده از ظرفیت اساتید تفسیر در نهادهای علمی، پژوهشی و تبلیغی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، «میزگرد مسئولان مراکز قرآنی کشور» در حاشیه نخستین همایش دانش آموختگان مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآنی در سالن همایش رسول اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

در این میزگرد، حجج اسلام حمید ملکی مدیر مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن، علوی مهر مدیر انجمن قرآن پژوهی حوزه، احمدی مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسین(ع) قم؛ دکتر خوش منش دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و دکتر هادی حجت معاون آموزشی دانشگاه قرآن و حدیث به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

*تشکیل بانک جامع اطلاعات دانش آموختگان مرکز تخصصی تفسیر

حجت الاسلام والمسمین ملکی در سخنانی با بیان اینکه مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآنی باید تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در عالم بدرخشد، اظهار داشت: 1500 نفر از مرکز آموزشی تخصصی تفسیر فارغ التحصیل شده اند.

وی افزود: جایگاه بلند تفسیری فارغ التحصیلان این مرکز مورد غفلت قرار گرفته و بیشتر رویکرد آموزشی مورد توجه دیگران بوده است.

رئیس مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآنی افزود: بانک اطلاعات جامعی از فارغ التحصیلان این مرکز تشکیل خواهد شد تا برای استفاده از ظرفیت اساتید در شهرستان ها مورد بهره گیری قرار گیرد.

*عضویت بیش از 200 نفر در انجمن قرآن پژوهی حوزه    

حجت الاسلام علوی مهر مدیر تفسیر و قرآن المصطفی و دبیر انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه نیز در سخنانی با اشاره به اینکه این همایش در بازشناسی ظرفیت های عظیم مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن کریم موثر است، ابراز داشت: بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان این مرکز به تبلیغ، تدریس و تالیف در سراسر کشور می پردازند.

دبیر انجمن قرآن پژوهی حوزه از عضویت 63 قرآن پژوه به صورت دائمی و پیوسته خبر داد و گفت: همچنین حدود 140 نفر اعضای وابسته به انجمن هستند.

همچنین مدیر قرآن و تفسیر المصطفی بر لزوم ارسال مقالات مقالات علمی پژوهشی از سوی فارغ التحصیلان مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قران تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی مهر افزود: بسیاری از فارغ التحصیلان این مرکز در جامعه المصطفی در مقطع دکتری رشته «تفسیر تطبیقی» و «مستشرقان و قرآن» به تحصیل می پردازند.

وی تصریح کرد: حدود 400 شبهه قرآنی در کشور پخش شده که طرح هایی برای پاسخگویی به آنها، تدوین شده است.

*اختصاص تسهیلات بانکی برای فعالان قرآنی

در ادامه دکتر خوش منش دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور از فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور خبر داد و گفت: این شورای ذیل مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالیت می پردازد.

وی با بیان اینکه وزرای کشور، علوم، آموزش و پرورش، ارشاد، بهداشت، ورزش و جوانان و کشور در این شورا عضویت دارند، ابراز داشت: کمیسیون آموزش عمومی به ریاست آموزش و پرورش با بیشترین سهم بودجه در این زمینه فعالیت دارد.

دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد برای امور تبلیغی، ترویجی، کانون ها و مسابقات سهم 39 درصدی از بودجه دارد.

دکتر خوش منش تصریح کرد: وزارت علوم 9 درصد و وزارت بهداشت 3 درصد سهم بودجه برای فعالیت های قرآنی دارند.    

وی افزود: نمایندگان سازمان اوقاف، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات، دفتر رهبری، قوه قضائیه و حوزه های علمیه و دانشگاه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور دارند.

دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور با اشاره به محدودیت های بودجه قرآن در کشور، ابراز داشت: بودجه ها براساس برنامه محوری زیر نظر نمایندگان حوزه و دانشگاه تخصیص یافته است.

دکتر خوش منش با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای فعالان قرآنی، گفت: برای حمایت از پایان نامه ها و فعالان قرآنی از مبلغ سه تا بیست میلیون تومان با سود چهار درصد وام اختصاص داده شده است.

*ارائه 600 اثر قرآنی و حدیثی از سوی موسسه دارالحدیث

دکتر هادی حجت معاون آموزش دانشگاه قرآن و حدیث نیز در سخنانی با بیان اینکه موسسه دارالحدیث موسسه دارالحدیث با ریاست آیت الله ری شهری و با دغدغه حدیثی شکل گرفت، اظهار داشت: این مجموعه درصدد بود با پیوند بین قرآن و حدیث فعالیت های پژوهشی و آموزشی شکل دهد.

وی افزود: این موسسه تاکنون 600 اثر در حوزه های مختلف قرآنی، حدیثی و معارفی ارائه داده است.

معاون آموزشی دانشگاه قرآن و حدیث همچنین به فعالیت بیست ساله پژوهشگاه قرآن و حدیث اشاره داشت و گفت: دانشگاه قرآن و حدیث نیز در دو شعبه قم و تهران فعال بوده است.

حجت افزود: سه دانشکده «علوم و معارف قرآن»، «علوم و معارف حدیث» و «علوم و معارف اسلامی» تحت اشراف دانشگاه قرآن و حدیث فعالیت دارند.      

وی با بیان اینکه حدود 13 رشته در مقطع ارشد دانشگاه قرآن و حدیث طراحی و اجرایی شده است، ابراز داشت: در حوزه مباحث قرآنی شاهد طراحی رشته «علوم و حدیث»، «تفسیر روایی» و «تفسیر اثری» بوده ایم.

معاون آموزشی دانشگاه قرآن و حدیث افزود: در مقطع دکتری نیز رشته های «کلام امامیه» و «علوم و معارف نهج البلاغه» طراحی شده است.

حجت همچنین به برگزاری 30 دوره آموزشی آزاد از سوی دانشگاه قرآن و حدیث اشاره داشت و گفت: 10 هزار نفر در این دوره های آموزشی آزاد حضور داشته اند.

وی با بیان اینکه 200 استاد حق التدریس و 57 عضو هیئت علمی در دانشگاه قرآن و حدیث به تدریس می پردازند، ابراز داشت: در دانشکده علوم و معارف قرآن که رشته های متعددی دارد، نیازمند اساتید فرهیخته و فارغ التحصیلان مرتبط با رشته تفسیر هستیم.

*برگزاری دوره های متعدد تفسیری در سپاه و بسیج 

سپس حجت الاسلام احمدی مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسین(ع) قم نیز در سخنانی با بیان اینکه نهاد سپاه و بسیج براساس مکتب اهلبیت(ع) و قرآن شکل گرفته اند، گفت: این نهاد مقدس برنامه های متعددی جهت استفاده و آشنایی کارکنان خود با قرآن برگزار کرده است.

وی با اشاره به اجرای طرح «نور مبین»، گفت: این برنامه تفسیری یک روز از ایام هفته در تمام رده های سپاه برگزار می شود و نیازمند اساتید تفسیر جهت تبیین علوم قرآنی می باشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسین(ع) همچنین به برگزاری ویژه برنامه های قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان اشاره داشت و افزود: در این برنامه ها به تفسیر و مفاهیم قرآن توجه خاصی صورت گرفته است.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه تفسیر قرآن یکی از برنامه های طرح صالحین بسیج می باشد، ابراز داشت: در راستای آموزش خانواده های کارکنان نیز به مقوله تفسیر قرآن توجه شده است.

وی افزود: هرساله سپاه دوره تفسیر «تربیت و تعالی» را به مدت هفت روز برگزار می کند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسین(ع) در پایان خاطرنشان کرد: برای تامین اساتید دوره های تفسیری که در سپاه و بسیج برگزار می شود، نیازمند استفاده از ظرفیت دانش آموختگان و فارغ التحصیلانان مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن کریم هستیم.

انتهای پیام/313/33    

              

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha