پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حجت الاسلام کعبی

حوزه/عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دشمنان قصد دارند که از طریق نفوذ در خبرگان ملت را چند قطبی کنند، پروژه نفوذ دشمنان در مجلس خبرگان پروژه‌ای شکست خورده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین کعبی پنج شنبه شب در جمع نمازگزاران مسجد امام حسن عسکری(ع) پردیسان با اشاره به سخنان رهبری  معظم انقلاب در روز میلاد پیامبر اکرم(ص) گفت: رهبری در این جلسه فرمود، تمدن غربی به آخر خط رسیده است و تمدن نوین اسلامی باید ساخته شود.

وی ادامه داد: رهبری بیان داشتند، دیگر به سیاستمداران کمتر امید دارم و مخاطب من علما و روشنگران راستین هستند

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه ایجاد تمدن اصیل اسلامی رسالت روحانیت شیعه است، گفت: هدف اصلی انقلاب هدایت اسلامی و تقرب به قرب الهی در ساحت‌های مختلف اسلامی است ولی تحقق تمدن نوین اسلامی هدف پایه‌ای انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه تمدن نوین اسلامی مثل همه تمدن‌ها بر پایه فرهنگ شکل می‌گیرد، تصریح کرد: آبادانی و عمران لایه بیرونی تمدن است، ولی لایه اصلی و پایه‌ای تمدن فرهنگ است و به این دلیل است که مخاطبان سخنان رهبری روشنگران راستین و علما بودند.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی به مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: علم، ایمان، ساخت جامعه، احساس مسئولیت اجتماعی، عمل صالح و صبر و مقاومت مؤلفه‌های فرهنگی ساخت تمدن اسلامی هستند که باید این مؤلفه‌ها را در حوزه علمیه و دانشگاه بازپروری کنیم و به فرهنگ عمومی در میان لایه‌های مختلف تصمیم‌گیری، نخبگان، سطوح مختلف مردم و ... تبدیل کنیم و مردم را به این سمت سوق دهیم.

وی با بیان اینکه حرکت علم الزاماتی دارد که رشد عقلانی یکی از آنها است افزود: به جای گسترش کمی آموزه‌های اسلامی باید به آموزه‌ها عمق ببخشیم؛ گسترش فرهنگ تفکر و اندیشه، ابداع، خلاقیت، نوآوری و هم‌اندیشی، مباحثه و فرهنگ پرسش و پاسخ که به ابداع و خلاقیت تولید علم بینجامد از راه‌های عمق بخشیدن به آموزه‌ها هست.

عضو هیئت علمی  مؤسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه تولید علوم انسانی بر پایه آموزه‌های اسلامی، زیرساخت بقیه حوزه‌های معرفتی و تمدن ساز است، گفت: رهبری پرچم دار نهضت علمی در کشور ما هست، اما هرچقدر در علم پیشرفت کنیم بالاخره دنیای غرب در علوم مادی از ما جلوتر است و ما باید در زیرساخت‌های فکری پیشرفت کنیم.

وی ادامه داد: تمدن غربی تمدن علم بدون ایمان است که به جنایت، ناامنی، بحران معنویت و خانواده و بن‌بست در زندگی می‌انجامد.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی با بیان اینکه در کنار پیشرفت علمی به ساخت جامعه در مدار ایمان و تقوا نیاز داریم که وظیفه حوزه‌های علمیه است، گفت: ایمان باور عمیق در دل است و برای اینکه جامعه در مدار اسلام ساخته شود، انسان‌ها در ابتدا باید اسلام را بپذیرند، اما این کافی نیست بلکه ایمان مهم است یعنی از عمق دل به خدا، معاد، بهشت و جهنم، ایمان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عنصر سوم جامعه اخلاقی است و ارزش‌های اسلامی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود بیان کرد: عنصر چهارم احساس مسئولیت اجتماعی است و همه باید بر پایه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر نسبت به اسلام، کیان اسلامی و اوضاع اسلامی، جوش و خروش داشته باشیم.

عضو خبرگان رهبری عنصر دیگر را عمل صالح عنوان کرد و گفت: اسلام فقط دین شعار نیست، بلکه دین عمل است و هر کدام از مسلمانان باید یک کار مثبت، سازنده و اثرگذار داشته باشند.

وی با اشاره به عنصر صبر و مقاومت ابراز داشت: ناشکیبایی، تحمل نکردن، خسته شدن، فرسودگی، رسالت الهی را به زمین انداختن و عقب نشینی موجب عقب ماندگی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی با بیان اینکه نظام اسلامی 37 سال پیش به وجود آمده است و به مرحله‌ای رسیده است که راه بازگشت ندارد و بازگشت و توقف مساوی است با نابودی، گفت: یکی از مظاهر صبر و مقاومت، مقاومت در برابر مدرنیسم غربی و استکبار جهانی است.

وی ادامه داد: بحمدالله نظام اسلامی در حالی پیش می‌رود که پرچم تحقق تمدن نوین اسلامی بر پایه اهل بیت(ع) و فرهنگ عاشورا به دست رهبر انقلاب و با حکمت و درایت به اهتزاز درآمده است و ملت ایران می‌تواند این راه را به سرمنزل مقصود برساند.

نباید به دام آمریکا و استکبار بیافتیم

عضو هیئت علمی  مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مخاطب رهبری همه نخبگان جهان اسلام هستند، گفت: باید کاری کنیم که تمدن اسلامی بازسازی شود که بدون استفاده از ظرفیت نخبگان ممکن نیست و نباید به دام آمریکا و استکبار بیافتیم که می‌خواهند جنگ مذهبی راه بیندازند.

وی در ادامه با اشاره به ماهیت مجلس خبرگان گفت: این مجلس یک نهاد فقهی، حقوقی، علمایی و کارشناسی برتر در نظام اسلامی است که ریشه در سیره و روش متدینین برای تعیین مرجع تقلید دارد.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی بیان کرد: نام درست این مجلس، مجلس خبرگان رهبری است و اعضای این تجمع بزرگ، علمای منتخب ملت هستند که در یک فرایند انتخاباتی تعیین می‌شوند و نباید ذهن‌ها را به سمت پارلمان سوق داد چون کار پارلمانی انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه مجلس خبرگان نه پارلمان است و نه غیر پارلمانی گفت: مجلس خبرگان نماینده ملت است در تشخیص، تعیین و اعلام رهبر واجد صفات و مراقبت و حراست برای تداوم صفات رهبری؛ این مجلس قانون‌گذار نیست و کار اجرایی انجام نمی‌دهد.

در انتخابات هرکسی خبره‌تر باشد اولی تر است

عضو هیئت علمی  مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه هرقدر نماینده خبرگان خبره‌تر بوده و تسلطش بر مبانی اجتهاد بیشتر باشد، اولی تر است که در این مجلس حضور داشته باشد، تصریح کرد : شورای نگهبان حداقل‌هایی از اجتهاد برایش کافی است، ولی در انتخابات هرکسی خبره‌تر باشد اولی تر است.

وی با اشاره به وظایف مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: تشخیص و تعیین رهبری واجد صفات، اعلام ناتوانی یا فاقد صفات بودن یا اعلام اینکه از اول فاقد صفات نبودن و یا اینکه توانمندی را برای رهبری از دست داده است، حراست و پاسداری از ولایت فقیه و بررسی آسیب‌های فکری و آفت های میدانی حکومت اسلامی و ارائه راهکارهای عملی برای رفع آن بر طبق آیین‌نامه مجلس خبرگان رهبری و سوگندی که خبرگان یاد می‌کنند، تصویب قوانین و مقررات مربوط به انجام وظایف خبرگان، اشراف عالی بر مسائل داخلی و بین‌المللی و آماده بودن برای انجام وظیفه و آمادگی در زمینه کسانی که در مظان رهبری هستند برای آینده، شش وظیفه مهم مجلس خبرگان رهبری است.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی عنوان کرد: کمیسیون 107 و 109 مجلس خبرگان در مورد کسانی که در سطح رهبری باشد تحقیق می‌کند تا در روز مبادا بتواند آمادگی تصمیم‌گیری را داشته باشد، البته باید اعلام کرد که مجلس خبرگان در مورد هیچ شخص خاصی هیچ تصمیمی نگرفته است و هر کسی اسمی بیاورد شایعه است.

وی با اشاره به ساختار خبرگان ابراز داشت: تعداد اعضای مجلس خبرگان رهبری بر اساس توزیع جغرافیایی و جمعتی 86 نفر است، ولی با توجه به تاسیس استان البرز این تعداد به 88 نفر افزایش خواهد یافت.

عضو خبرگان رهبری گفت: این مجلس از دبیرخانه و شش کمیسیون تشکیل می‌شود و سالیانه دو اجلاسیه تشکیل می‌دهد و دوره آن 8 ساله است.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس خبرگان در هر شش ماه یک بار بدون استثنا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند و همه نطق‌های نمایندگان خلاصه شده و به سمع رهبری از طریق دبیر رسانده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان افزود: عده‌ای فکر می‌کنند که مردم به خبرگان رای می دهند که به وکالت مردم رهبر را تعیین کنند در حالی این دیدگاه از یک لحاظ درست نیست در حالی که کسی که مردم به او رای می دهند تنها حق اظهار نظر کارشناسی را دارد و حق ندارد در حوزه مسائل رهبری سلایق شخصی و دیدگاه‌های فردی خود را فراتر از کارشناسی اعلام کند.

وی بیان کرد: مجلس خبرگان جای حزب‌بازی، جناح‌بازی، سیاسی بازی و افراد سیاست زده که بخواهند رهبری و ملت را چند قطبی کنند نیست.

عضو هیئت علمی  مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه عده‌ای فکر می‌کنند مردم از طریق رای به خبرگان با رهبری بیعت می‌کنند چون بعدا خبرگان با رهبری بیعت می‌کنند و این اعلام بیعت مجدد با رهبری است، گفت: ماهیت رای به خبرگان برای تجدید بیعت با رهبری نیست، بلکه جزو آثارش هست.

وی با اشاره به اینکه برای فهمیدن ماهیت رای به خبرگان باید جنس خبرگی را بفهمیم عنوان کرد: مردم با رای شان به خبرگان در واقع اعلام می‌کنند این خبرگانی که انتخاب کردیم به تصمیم گیریشان برای انتخاب رهبری اعتماد داریم.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی با بیان اینکه نباید انتخابات مجلس خبرگان تزلزل داده شود، ابراز داشت: خبرگان رهبری بسیار مهم است و حیثیات محلی، منطقه‌ای، شخصی، قومیتی، زبانی و خصوصیات منطقه‌ای نباید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه مشارکت در انتخابات مجلس خبرگان هم برای کاندیداها و هم برای مردم امر مقدسی است، گفت: افرادی که صالح هستند باید کاندیدا شوند و افرادی که صالح‌تر هستند باید بیشتر احساس مسئولیت کنند؛ افرادی که از لحاظ اجتهاد، تقوا، بینش سیاسی، اجتماعی و آشنایی با مسائل روز مسلط‌تر هستند وظیفه‌شان سنگین‌تر است.

منزلت  خبرگان در انتخابات باید حفظ شود

عضو هیئت علمی  مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) افزود: مجلس خبرگان یک مجلس مقدس دینی و یک مجلس علمایی است و شان و منزلت آن در انتخابات باید حفظ شود و نباید تخریب کاندیداهای مجلس خبرگان اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: اخلاق انتخاباتی باید لحاظ شود و رقابت‌ها باید در چارچوب انجام وظیفه دینی، حفظ دین، نظام و در پشتیبانی و حمایت از ولی فقیه باید صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی گفت: مجلس خبرگان مجلس ولایت فقیه و نقطه پیوند ملت و ولایت است و تضمین کننده نماد مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه اکنون انتخابات مجلس خبرگان رسانه ای و جهانی شده است گفت: مهم‌ترین دلیل این جهانی شدن اقتدار و عظمت ولایت فقیه است و دلیل دیگر اقتدار، عظمت، حکمت، مدیریت، شجاعت و مقاومت رهبر انقلاب در مقابل زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه رهبری بر اساس اسلام، مکتب اهل بیت (ع) و قانون، حافظ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و پیش برنده کشور به سمت پیشرفت و عدالت است، بیان کرد: استکبار از ولایت فقیه ضربه خورده است، زمان امام(ره) می‌گفتند تا امام هست نمی‌توانیم کاری کنیم و اکنون می‌گویند که آیت الله خامنه‌ای است نمی توانیم کاری کنیم و باید برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه امنیت انتخابات مجلس خبرگان به این دلیل است که رهبری مقتدر عمل کرده است، گفت: دشمنان برای پیشبرد پروژه نفوذ می‌خواهند رهبری را از طریق شکل‌دهی یک مجلس خبرگان ضعیف تضعیف کنند تا کمتر کارشناسی باشد، بلکه مجلسی باشد که فقط مسائل خطی و سیاسی و امثال اینها را بررسی کند.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی تصریح کرد: دشمنان قصد دارند که از طریق نفوذ در خبرگان ملت را چند قطبی کنند، پروژه نفوذ دشمنان در مجلس خبرگان پروژه‌ای شکست خورده است

وی با اشاره به اینکه علت دوم اهمیت انتخابات خبرگان این است که دارد جابجایی نسل دارد رخ می‌دهد، گفت: مجلس خبرگان، مجلسی است که در روحانیت و علمای بلاد، مجلس ارشد و اعلایی محسوب می‌شود، کادر های اساسی روحانیت برای مدیریت کلان نظام به شکل غیر مستقیم از دل همین مجلس خبرگان برمی‌خیزد.

عضو هیئت علمی  مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) افزود: ما طلاب باید وظیفه ذاتی خود را انجام دهیم و خوب درس بخوانیم و تقوی داشته باشیم و نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی در صحنه باشیم و خود را برای مسئولیت‌های بزرگ آماده کنیم.

وی بیان کرد: یکی از وظایفی که روحانیون باید به فکر آن باشد حفظ این نظام اسلامی است و این نظام اسلامی کادر مدیر ارشد می‌خواهد و طلاب نسبت به این وضعیت باید اهتمام داشته باشند.

شرایط نمایندگان مجلس خبرگان تنها اجتهاد نیست

حجت الاسلام و المسلمین کعبی گفت: شرایط نمایندگان مجلس خبرگان تنها اجتهاد نیست، بلکه باید عدالت، تقوا، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز را داشته باشند و علاوه بر التزام عملی به اسلام، احکام اسلامی و قانون اساسی نیز التزام داشته باشند.

وی عنوان کرد: نمایندگان خبرگان رهبری باید مرزبندی روشنی با دشمان اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) و با معاندان و مخالفان داشته باشد و مسائل را به خوبی بفهمد و فریب نخورد و نسبت به مسائل روز تحلیل داشته باشد.

عضو خبرگان رهبری گفت: نماینده مجلس خبرگان باید خط ده باشد نه اینکه از بیرون به او خط بدهند، تسلط بر اوضاع داشته باشد و به جای اینکه از حزب و جناحی خط بگیرد شخصیت شجاعی داشته باشد که در مقابل جریان ها بتواند حرف اسلام و مکتب اهل بیت(ع) و حرف مربوط به نظام، دین و مملکت را با شجاعت بگوید.

وی تاکید کرد: بینش سیاسی و آشنایی با مسائل روز یک شبه تولید نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی با بیان اینکه شبهاتی را دائما مطرح می‌کنند و بر سر زبان‌ها می‌اندازند تا کاندیداهای خبرگان را چند قطبی کنند گفت: کاندیداها نباید دچار این دام شوند و نباید از ادبیاتی استفاده کنند که ملت را چند تکه کند؛ باید از ادبیات وحدت‌آفرین و الهام بخش که موجب عزت و عظمت اسلام و مکتب اهل بیت(ع) شود استفاده کنیم تا از ظرفیت اجتماعی روحانیت و اقتدار نظام جهت حفظ نظام و خدمت به مردم از رهگذر انتخابات خبرگان بیشتر کنیم.

وحدت روحانیت تشکل می‌خواهد

وی با اشاره به اینکه وحدت روحانیت تشکل می‌خواهد، بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم که از طریق شبکه‌های مجازی و حضوری به شکل خودجوش شبکه‌سازی کنید و به عنوان یک وظیفه شرعی وارد میدان شوید و برای آگاه‌سازی ملت و مشارکت برای شکل‌گیری مجلس خبرگان فعال، کارآمد، بانشاط، پیرو خط ولایت، حافظ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، حافظ وحدت ملت و بالابرنده ظرفیت اقتدار روحانیت و طلاب تلاش کنید و این یک وظیفه شرعی است.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha