سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
رمضانی - رئیس اتحادیه علمای شیعه اروپا

حوزه / رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در واکنش به اعدام ظالمانه شیخ نمر باقر النمر ابراز داشت: رسانه های گروهی دنیا با مدیریتی پنهان، سکوتی معنادار نموده و عدالت و عقلانیت را به سخره می گیرند و حتی از انعکاس موضع گیری مراجع و بزرگان اسلام در دفاع از این مجاهد شهید خودداری می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ طی بیانیه ای به مناسبت اعدام روحانی مبارز عربستانی، شیخ نمر باقر النمر تصریح کرد: با شهادت این عالم شجاع، نداهای حق طلبانه و آزادی خواهانه، نه فقط در سرزمین عربستان بلکه در همه جای عالم برای دفاع از کرامت انسان و آزادی بیان سرداده خواهد شد.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا احزاب 23

شهادت مظلومانه عالم مجاهد آیت الله محمّد النمر باقر النمر را به همه آزادی­خواهان جهان تسلیت می گوییم

گرچه برای آن عالمی که به رسالت الهی خود عمل کرده، شهادت فوزی عظیم و مقامی متعالی است، امّا برای عربستان که محل ولادت پیامبر اکرم(ص) و نزول وحی است جای بسی تعجب و تأسف است؛ چراکه آن کشور با آموزه های ناب پیامبر عظیم الشأن اسلام می بایست مهد تمدّن اسلامی و مردم سالاری دینی باشد؛ لذا هیچ گاه این گمان نمی رفت که زمانی شاهد آن باشیم که شخصیت هایی چون شیخ مجاهد النمر، به جرم دفاع از آموزه های قرآن و سیره پیامبر اکرم (ص) و مطالبه کرامت انسان و استیفای حقوق اجتماعی و درخواست دخالت مردم در سرنوشت خویش به ناجوانمردانه ترین شکل به شهادت رسانده شوند.

بی شک شهادت و لقاء الهی، آن هم برای انجام دو فریضه الهی، یعنی امر به معروف و نهی از منکر افتخاری بزرگ است که نصیب پاکان و صالحانی چون این شیخ مظلوم می شود. او دانش آموخته مکتب سید آزادگان امام حسین علیه السلام بود که صاحبان زر و زور و تزویر را اینگونه مورد خطاب قرار داد که: أَلَا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَايُعْمَلُ بِهِ، وَأَنَّ الْبَاطِلَ لَايُتَنَاهَي‌عَنْهُ!؟ لِيَرْغَبِ الْمُؤْمِنُ فِي‌لِقَآءِ اللَهِ مُحِقًّا؛ فَإنِّي‌لَاأَرَي‌الْمَوْتَ إلَّا سَعَادَه، وَلَا الْحَيَوه مَعَ الظَّالِمِينَ إلَّا بَرَمـًا

بی شک علی رغم همه هشدارهای علمای اسلام و مراجع بزرگ تقلید، با شهادت این عالم شجاع، نداهای حق طلبانه و آزادی خواهانه، نه فقط در سرزمین عربستان بلکه در همه جای عالم برای دفاع از کرامت انسان و آزادی بیان سرداده خواهد شد.

این نوع شهادت ها نه تنها طرفداران واقعی آزادی خواهی را ساکت و خاموش نخواهد کرد، بلکه آنها را در استیفای مسئولیت انسانی خود مستحکم تر خواهد نمود. البته بسیار روشن و بدیهی است که هیچ عاقلی چنین عملکردهایی را فرقه ای، قبیله ای و یا مذهبی نمی داند؛ بلکه نه فقط همه مسلمانان اعم از شیعه و سنّی، بلکه هر آزادفکر و آزاداندیشی آنرا ناجوانمردانه و نابخردانه می داند و این جنایت آشکار را غیرانسانی و غیراسلامی تلقّی می نماید.

بدیهی است صرف ابراز نگرانی مجامع بین المللی از عواقب این عمل غیر انسانی رژیم آل سعود کارکشا نخواهد بود؛ بلکه بر اساس قواعد و قوانین بین المللی که آزادی بیان را حق مسلم هر فردی می داند، پی گیری حقوقی این جرم و جنایت قطعی در جای خود محفوظ خواهد بود.

بسیار روشن است این مقدار از روشنگری کمترین مصداق آزادی بیان است که در تمام مجامع بین المللی پذیرفته شده است. چندی پیش در عربستان شخصی به جرم «توهین به مقدسات» دستگیر شد و پس از محاکمه به تحمّل ده سال زندان محکوم گردید. پس از مدّتی همین شخص به عنوان اینکه از فعّالان حقوق بشر است و در راستای دفاع از آزادی بیان و آزادی اندیشه متحمل رنج و سختی شده است، از سوی پارلمان اروپا شایسته دریافت جایزه ساخاروف شناخته شد. امّا امروز که مجاهد نستوه آیت الله النمر به عنوان یک عالم مسلمان به وظیفه دینی و مسئولیت انسانی خود عمل می کند و از همین آزادی بیان استفاده کرده و درصدد استیفای حقوق مردم است، اعدام می شود و رسانه های گروهی دنیا با مدیریتی پنهان، سکوتی معنادار نموده و عدالت و عقلانیت را به مسخره می گیرند و حتی از انعکاس موضع گیری مراجع و بزرگان اسلام در دفاع از این مجاهد شهید خودداری می کنند.

امید است مدّعیان حقوق بشر بدون هر نوع تبعیضی، برای آینده چاره ای بیندیشند؛ زیرا در غیر اینصورت بی عدالتی و نا امنی دامن بسیاری از جوامع بشری را فرا خواهد گرفت.

رضا رمضانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha