جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اسلام آمریکایی تشیع انگلیسی

حوزه/ جريان شيعه انگليسي با نسبت دادن مسئله وحدت به برخي از شخصيت‌هايي كه راهشان از مسير انقلاب جدا شده، سعي دارد موضوع وحدت را در چشم دوستداران انقلاب، اشتباه جلوه دهد .

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام مهدي مسائلي، در جمع طلاب مدرسه علميه عباسقلي‌خان مشهد با اشاره به رفتارهاي وحدت‌شكن و افراطي جريان موسوم به شيعه انگليسي، گفت: اين جريان انحرافي وحدت اسلامي را به معناي وحدت مذهبي تعريف مي‌كند و آن را به شيعه نسبت مي‌دهد. اين گروه در عمل به دنبال وحدت مذهبي هستند و مي‌گويند از طرفداران داعش گرفته تا اهل تسنن و حتي همه شيعيان بايد به نحوي رفتار كنند كه آن‌ها درست مي‌دانند.

نویسنده كتاب «پيشوايان شيعه، پيشگامان وحدت» ادامه داد: جريان شيعه انگليسي با نسبت دادن مسئله وحدت به برخي از شخصيت‌هايي كه راهشان از مسير انقلاب جدا شده، سعي دارد موضوع وحدت را در چشم دوستداران انقلاب، اشتباه جلوه دهد، اين در حالي است كه لزوم وحدت اسلامي از فرمايشات اهل بيت عليهم‌السلام گرفته مي‌شود.

*مفهوم وحدت در سیره اهل بیت(ع)

اين پژوهشگر حوزوي در ادامه به بيان دو معناي مهمي كه اهل بيت عليهم السلام در موضوع وحدت به آن اشاره كرده‌اند، مسئله «وحدت اسلامي» را اولين اين موضوعات عنوان كرد و افزود: وحدت اسلامي يعني هركس توحيد و نبوت حضرت رسول(ص) را قبول داشته باشد و شهادتين را بر زبان آورد، مسلمان است، البته اخيرا برخي مي‌گويند ما وحدت را قبول داريم، اما به معنای وحدت سياسي، به اين معنا كه ما با اهل سنت دشمن هستيم و هيچ اشتراكي با هم نداريم، اما فعلا به خاطر وجود دشمن مشترك، اقدام به وحدت تاكتيكي مي‌كنيم!!

*دفاع شیعه از اهل سنت

حجت الاسلام مسائلي با اشتباه خواندن چنين برداشتي از موضوع وحدت، خاطر نشان كرد: پایه اصلی وحدت اسلامي بر اساس حقيقتي به نام اسلام است و اگر ما از اهل سنت دفاع مي‌كنيم، براي تقويت شيعه نيست، بلکه براي تقويت اسلام است، زيرا در اين صورت هم شيعه و هم سني قوي خواهند شد.

*تفاوت "وحدت استراتژیک" و "وحدت اسلامی"

وي با تاکید بر این که وحدت ما وحدت حقيقي است، ابراز داشت: در وحدت استراتژيك تنها مصلحت شيعه در نظر گرفته مي‌شود، درصورتي كه در وحدت اسلامي مصلحت اسلام بر تمام فرق و مذاهب مي‌چربد، كما اينكه در سيره اميرالمؤمنين(ع) نيز در موارد متعدد شاهد اين امر هستيم كه هر كجا مصلحت اسلام در خطر است، با اينكه مصلحت شيعه گاه امر ديگري را اقتضا مي‌كند، حضرت به عمل مطابق مصلحت اسلام مي‌پردازند.

*تاکید اهل بیت(ع) بر تقریب مذاهب

حجت الاسلام مسائلي، بحث "تقريب مذاهب اسلامي" را دومين امري دانست كه اهل بيت عليهم‌السلام به آن اشاره كرده‌اند، افزود: ما خيال مي‌كنيم بحث تقريب مذاهب اسلامي در سال‌هاي اخير به وجود آمده، درحالي كه معنا و اهداف اين بحث در سيره اهل بيت(ع) وجود دارد.

این محقق حوزوی بيان اين كه امامان معصوم عليهم‌السلام، ائمه تمام مسلمين هستند، نه فقط ائمه شيعه، خطاب به سردمداران جریان شیعه انگلیسی گفت: در فضايي كه شما به مقدسات طرف مقابل توهين و تمام عقايد او را طرد كنيد، كسي قطعا حرف شما را گوش نخواهد كرد، چرا که تقريب مذاهب اسلامي تنها در يك فضاي دوستانه امكان‌پذير است.

*تندروی ها عامل ریخته شدن خون شیعیان

وی خاطرنشان کرد: معمولا در بيان ضررهاي ناشي از بي احترامي به عقايد طرف مقابل به بحث خسارت جاني و اينكه خون شيعيان در نقاط مختلف با اين كارها ريخته مي‌شود، اشاره مي‌كنند، اما ضرر بالاتر اين است كه ما عده‌اي را از پذيرش عقايد شيعه محروم مي‌كنيم و آسیب اين خطر به مراتب بيشتر است.

*روایتی از امام صادق(ع)

حجت الاسلام مسائلی به مفهوم "سوء تبليغ" و "تبليغ سوء" اشاره کرد و افزود: براي مثال اگر يك شيخ وهابي چندين جلسه صحبت كند، اثرآن به مراتب از كمتر يك تبليغ نابه‌جاي ماست. نكته جالب اين كه در روايات ائمه اطهار عليهم‌السلام نيز اين موضوع مورد توجه قرار گرفته و ايشان گناه اين رفتارها را بسيار سنگين‌تر از به ‌شهادت رساندن ائمه عليهم‌السلام دانسته‌اند، چرا كه شمر و يزيد جان اهل بيت عليهم‌السلام را گرفتند، اما نتوانستند خللي در تعاليم آن‌ها ايجاد كنند، اما كسي كه با تبليغ غلط و نابجا تعاليم آن‌ها را تخريب مي‌كند، كارش از امام كشي نيز بدتر است. از اين جهت است كه در حديثي از امام‌صادق عليه‌السلام آمده است «يا ابْنَ النُّعْمَانِ، إِنَّ الْمُذِيعَ لَيسَ كَقَاتِلِنَا بِسَيفِهِ بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْراً بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْراً بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْرا؛ يا ابْنَ النُّعْمَانِ، إِنَّهُ مَنْ رَوَى عَلَينَا حَدِيثاً فَهُوَ مِمَّنْ قَتَلَنَا عَمْداً وَ لَم يقْتُلْنَا خَطَأً.[1] اي پسر نعمان، فاش‌كننده سرّ [ما] مثل كُشنده ما با شمشير خودش نيست؛ بلكه گناه او سنگين‌تر است. اي پسر نعمان، هركس حديثى ضد ما نقل كند، از شمار كسانى باشد كه ما را به‌عمد كشته است، نه به‌خطا.»

نویسنده كتاب «پيشوايان شيعه، پيشگامان وحدت»  تصریح کرد: مخاطب اصلي اين روايت كساني هستند كه حرف‌هاي صحيح ائمه اطهار عليهم‌السلام را نابجا و بدون در نظر گرفتن ملاحظات تبليغي بيان نموده و با اين كار، ديگران را از مكتب اهل بيت عليهم‌السلام رويگردان مي‌كنند.

*وحدت اسلامي؛ اساس مبارزه با وهابيت

حجت الاسلام مسائلي با بيان اين مطلب كه وحدت اسلامي اساس مبارزه با وهابيت است، خاطر نشان كرد: افكار داعش سال‌هاست در حال تبليغ درميان اهل سنت است. القاعده از بين رفت، داعش آمد، داعش هم از بين برود چيز ديگري به جاي آن خواهد آمد.

وي صحبت با علماي اهل سنت و ايجاد زمينه جهت فتوا دادن عليه داعش توسط اين افراد را چاره کار دانست و افزود: بايد با علماي معتدل اهل سنت ارتباط بگيريم. زماني طرف گفتگوي ما الازهر بود، اما امروزه متاسفانه شاهد آن هستيم كه عربستان و جريان وهابيت محور گفتگوها را به سمت خود مي‌كشاند. ‌ما بايد خود اهل سنت را ترغيب كنيم تا عليه وهابيت كتاب بنويسند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha