شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
تصاویر/چهارمین همایش وقف و حوزه های علمیه

حوزه/ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بر لزوم حمایت حوزه های علمیه و علما از فرهنگ وقف تاکید کرد و گفت: طلاب به تبیین احکام شرعی وقف، پیامدهای موقوفه خواری و خدمات جاری از وقف در جامعه بپردازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمدی ظهر امروز در چهارمین همایش «وقف و حوزه های علمیه» که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به اینکه پیشنهادات ارائه شده مدیر حوزه مورد قبول سازمان اوقاف است، اظهار داشت: این پیشنهادات در کارگروه های مشترک با حضور مدیران دو نهاد بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از 170 هزار موقوفه در سراسر کشور با یک میلیون و چهارصد رقبه ثبت شده است، ابراز داشت: بیش از 8 هزار متولی برای حفظ موقوفات فعال هستند که تعداد قابل توجهی از این آمار را وراث واقفین تشکیل می دهند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: ضمن تشکر از متولیان امین و دلسوزی که مورد حمایت ما هستند باید اشاره کنیم که برخی وکلا یا متولیان موقوفات، مشکلاتی را برای جامعه و وقف ایجاد کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه خواستار تبیین چالش های سازمان اوقاف در اداره موقوفات از سوی حوزه های علمیه شد و ابراز داشت: حوزه و طلاب مشکلات سازمان اوقاف را بشنوند و برای خروج از آن به راهنمایی فرزندان خود در اوقاف بپردازند. 

وی افزود: تا حوزه های علمیه به طور جدی پای گسترش فرهنگ وقف نیاید، حقوق و گسترش این سنت حسنه مورد توجه جامعه قرار نمی گیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بر لزوم حمایت حوزه های علمیه و علما از فرهنگ وقف تاکید کرد و گفت: طلاب به تبیین احکام شرعی وقف، پیامدهای موقوفه خواری و خدمات جاری از وقف در جامعه بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: بیش از 98 درصد بیمارستان ها و مراکز درمانی قم از موقوفات است، اما مردم اطلاع چندانی از این مسئله ندارند.

وی با بیان اینکه 1127 موقوفه در کشور ثبت شده است، ابراز داشت: 25 درصد مراکز درمانی کشور موقوفه هستند، اما دریغ از یک تابلو که خلق الله بدانند این مراکز موقوفه هستند!

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه تبلیغ و اطلاع رسانی نسبت به وقف کافی نیست، گفت: باید مردم و مسئولان را برای ادای حق و حقوق موقوفات همراه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به این که سازمان اوقاف هیچگاه منفعل عمل نمی کند، ابراز داشت: برخی هم نوا با شبکه های خارجی به انتصاب روحانیون در ادارات اوقاف شهرستان ها انتقاد می کردند؛ در حالی که انتصاب روحانیون در ادارات اوقاف امری عقلانی است، چرا که روحانیون نسبت به فشارهای برخی مسئولان استانی مقاومت بیشتری دارند.

وی با اشاره به بی توجهی برخی نهادها به موقوفات، تصریح کرد: سازمان اوقاف مانع عمران و آبادانی شهرها نیست، اما نهادهای اجرایی باید طبق مسائل شرعی و فتوای فقها، معوض یا اجاره بدهند.

رئیس سازمان اوقاف با تاکید بر اینکه این نهاد کارشکنی نمی کند و به حکم خدا و پیامبر(ص) عمل می کند، افزود: اگر علما و روحانیون حمایت کنند و به مسئولان و مردم تذکر دهند، حق و حقوق موقوفات احیا خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در ادامه به حیف و میل بخشی از موقوفات به دلیل فقدان اسناد و مدارک اشاره داشت و گفت: بعضا این موقوفات در اختیار اشخاص و افراد ناصالح قرار گرفته و از بین رفته است.

وی افزود: علما و طلاب مردم را نسبت به ارائه اسناد وقفی به سازمان اوقاف راهنمایی کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه از جانمایی موقوفات خبر داد و گفت: این کار از سال گذشته آغاز شده است و بسیاری از موقوفات گمشده را می یابد؛ در یکی از شهرها 12 هزار هکتار موقوفه داشتیم که با این اقدام شناسایی شدند. 

وی با تاکید بر اینکه مبلغان و طلاب به عنوان امر به معروف و وظیفه شرعی نسبت به گسترش فرهنگ وقف توجه جدی تری داشته باشند، گفت: ما اقدامات صورت نگرفته زیادی داریم، اما فعالیت های انجام شده نیز قابل توجه است که باید بیان شود. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: متاسفانه گاهی از سوی برخی افراد، کل سازمان اوقاف زیر سوال می رود. 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی همچنین بر لزوم اعتمادسازی میان مردم و سازمان اوقاف تاکید کرد و گفت: در دوران پهلوی بی اعتمادی زیادی نسبت به وقف صورت گرفت و دولت موقوفه خوار بود در حالی که امروز نظام جمهوری اسلامی حامی وقف است و امام راحل(ره) وقف را احیا کرد.

وی به توجه علما و مراجع تقلید به مسئله وقف اشاره داشت و تصریح کرد: بسیاری از موقوفه های شهر قم از سوی مراجع تقلید وقف شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه نباید اعتماد مردم را نسبت به وقف سست کرد، ابراز داشت: چشم مردم همواره به روحانیت است و به همین دلیل طلاب می توانند در توجه جدی تر به سنت وقف تلاش بیشتری داشته باشند.

وی همچنین به ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل دبیرخانه دائمی همایش وقف و حوزه پرداخت و گفت: این دبیرخانه در طول سال فعالیت داشته باشد و نقاط ضعف را با راهکارهای تحقیقی، علمی و عملیاتی برطرف کند. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پایان خاطرنشان کرد: بزرگان دین به تبیین مباحث فقهی و اقتصادی وقف بپردازند.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha