پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حجت‌‌الاسلام محمدتقی ربانی

حوزه/ نشست علمی مهدویت و راهبردهای آینده با عنوان «هم اندیشی آسیب شناسی مهدویت و تهدیدات فرارو» و «خطرات آینده آسیب ها علیه فرهنگ مهدویت و جهان تشیع» با حضور کارشناسان و پژوهشگران مهدویت در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  والمسلمین محمد تقی ربانی با بیان شیوه صحیح برخورد با آسیب های مهدویت اذعان داشت: باید در پاسخگویی به شبهات از شیوه ها و شاخص های درست به خصوص از کتب و تالیف های معتبر و صحیح استفاده کرد.                              

 مدیر پژوهشگاه مهدویت و آینده پژوهی در ادامه ابراز داشت: در برخورد با آسیب ها، حرکت ها به گونه ای نباشد که بهانه ای برای حیات رشد فکری دشمنان داده باشیم و سبب قدرتمند شدن و دامن زدن به تعرض فکری معاندان شویم، بلکه باید منسجم معقول و محکم حرکت کنیم و دقت داشته باشیم در کارهای مربوط به مهدویت حرکت شتاب زده نداشته باشیم.     

در ادامه معاون تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه در آسیب شناسی باید نگاه صحیحی به زمینه ها بسترها و خواستگاه ها داشته باشیم خاطر نشان کرد: در بحث آسیب شناسی، باید زمینه ها و عوامل را شناخت چرا که از عوامل تهدیدات می باشند و همواره باید بدور از تطبیق های ناصواب باشیم.

وی در ادامه ابراز داشت: باید پیام های مهدویت را به نسل امروز بیان کرد؛ چرا که آسیب ها،  همواره در طول تاریخ در جوامع جهانی بوده و خواهد بود؛ لذا باید شاخصه ها و مبانی اصیل مهدویت عنوان شود و روشنگری ها صورت پذیرد.                                               حجت الاسلام نصوری خاطر نشان ساخت: در برخورد با آسیب ها و تهدیدات باید از دومقوله علم و عمل گرفت، چرا که علم تنها می تواند مانع گسترش تفکرات انحرافی در این عرصه شود و عمل با استفاده از قوه های اجرایی و برخورد قانونی مانع فعالیت گروه های منحرف خواهد شد.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: نگاه در برخورد با آسیب ها باید برون دینی هم باشد، چرا که خیلی از هجمه ها و تهاجم ها علیه مهدویت از بیرون و خارج دین سرچشمه می گیرد، بنابراین توجه و اهتمام بیشتری به فضای بیرون داشته باشیم و همیشه در جهت رصد افکار خارج از دین باشیم؛ چرا که این رصد در بینش و رفتارهای ما در برخورد با آسیب ها کمک زیادی خواهد کرد.         

در ادامه این نشست علمی، حجت الاسلام کارگر با بیان راهبردهای این نشست علمی در جهت تعمق بخشی به مباحث مهدویت پرداخت و اظهار داشت: امروزه جوامع اسلامی به خصوص شیفتگان مکتب تشیع تشنه معارف مهدویت هستند، لذا باید حوزه علمیه و متولیان این امر در جهت پاسخگویی به شبهات و در جهت مصون نگه  داشتن از خطرات باشند.                            

وی در ادامه افزود: باید از کارشناسان و نخبگان و اهل فن در برخورد با خطرات و تهدیداتی که مهدویت را تهدید می کند استفاده کرد؛ لذا باید به این امر اهتمام داشته باشیم که هدف ما آگاهی رساندن و تامین امنیت اعتقادی و اجتماعی در تمامی ابعاد جامعه اسلامی می باشد و همواره در صدد شناسایی و رصد تحرکات دشمنان مکتب اهل بیت علیه السلام باشیم تا در آینده شاهد شکاف های قومی مذهبی از ناحیه آسیب ها نباشیم.  

گفتنی است در ادامه این نشست علمی "مهدویت و راهبردهای آینده" اساتید و پژوهشگران  با طرح ایده ها و نظرات خود در عرصه برخورد با آسیب های فرهنگ مهدویت به هم اندیشی و بررسی این خطرات پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha