جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان

حوزه/ مدیر موسسه تحقیقات قائمیه اصفهان از ترجمه منابع مهم اسلامی به ۴۸ زبان زنده دنیا و گردآوری همه ترجمعه های نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب خبر داد.

خبرگزاری «حوزه»/ موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان پیرو تاکید مقام معظم رهبری بر تلاش در عرصه نوسازی و اعتلای پژوهش های دینی و اسلامی با استفاده از روش ها و ابزارهای جدید، 11 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است و علاوه بر تولید نرم افزار های اسلامی، می توان به بارگذاری بیش از 15 هزار کتاب شیعی با 8 فُرمت جهانی بر روی سایت این مرکز و قابل ارائه بر روی انواع تلفن های همراه، کامپیوتر و تبلت، ترجمه معارف و منابع اسلامی به زبان های زنده دنیا و ... اشاره کرد.

این مرکز همچنین براساس رسالت جهانی خود، ترجمه های مختلف نامه مقام معظم رهبری را گردآوری و در قالب یک مجموعه منظم منتشر کرده است. به همین منظور خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، به سراغ حجت الاسلام سید مجید نبوی، مدیر موسسه تحقیقات رایانه ای اصفهان رفته و پیرامون فعالیت های این مرکز از جمله ترجمه نامه های مقام معظم رهبری به گفتگو نشسته که در ادامه آن را می خوانید.

موسسه تحقیات رایانه ای قائمیه در چه سالی تاسیس شد و در زمینه نشر معارف اسلامی چه اقدامات مهمی انجام داده است؟موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان

موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان پیرو تاکید مقام معظم رهبری بر تلاش در عرصه نوسازی و اعتلای پژوهش های دینی و اسلامی با استفاده از روش ها و ابزارهای جدید، فعالیت خود را آغاز کرده است و با سابقه 11 ساله ای که دارد، تا کنون موفق شده 15هزار کتاب شیعی را با 8 فرمت جهانی بر روی وب سایت خود قرار دهد.

این منابع بر روی انواع گوشی های تلفن همراه، تبلت ها و سیستم عامل های مختلف رایانه ای قابلیت استفاده دارند و در تمامی دنیا به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی قابل دریافت می باشند.

همچنین تا امروز موفق شده ایم 700 عنوان کتاب مهم جهان اسلام را از جمله قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و ... را به زبان انگلیسی ترجمه کرده و در فرمت های مختلف بر روی وب سایت مرکز قرار دهیم.  پنج هزار عنوان دیگر نیز در حال آماده سازی است که در قالب های مختلف در حال به کد رسانی می باشد و در آینده ای نزدیک به این گنجینه اضافه می شود.

موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه براساس تفاهم نامه ای که با جامعه المصطفی العالمیه امضا کرده، توانسته در سایه الطاف الهی، تاکنون معارف و منابع اسلامی را به 48 زبان زنده دنیا ترجمه کند. همچنین با همکاری نهاد ها و سازمان های دیگر قصد دارد تا منابع پراکنده شیعی را در یک جا گردآوری کنیم.

برنامه های آینده مرکز تحقیقات قائمیه برای ادامه راهی که از ایران به تمام جهان باز شده، چیست؟ و چگونه می شود به مجموعه اطلاعات آن دسترسی پیدا کرد؟

15 هزار جلد کتاب دیگر شناسایی شده که در آینده به مجموعه کتاب های کتابخانه دیجیتال مرکز افزوده می شوند. مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه به صورت دائمی در حال به روز رسانی و ارتقاء مارکت های خود بوده و سعی در ارائه آسان و راحت منابع اسلامی دارد. اگر فناوری جدیدی نیز ارائه شود، این مرکز سریعاً آن را به فرمت های خود اضافه می کند. اکنون نیز تمامی منابع آماده شده به صورت رایگان برروی وب سایت www.ghbook.ir  قابل دسترسی می باشد. هچنین نسخه اندروید، آیفون و ویندوزفون منابع هم در بازارچه کتاب دیجیتال قائمیه قابلیت دانلود برای عموم علاقمندان در سراسر دنیا را داراست.

ظاهرا موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه در زمینه نشر جهانی نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی به زبان های زنده دنیا نیز اقدامات مهمی انجام داده است، این کار با چه انگیزه ای انجام گرفت؟

موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان معارف مذهب شیعه جهان شمول است و می تواند هدایت گر تمامی مردم کره خاکی باشد. امروز در تمامی دنیا میل به شناخت این معارف وجود دارد و این درخواست از تمامی دنیا به گوش می رسد. امروز جوانان دنیا تشنه معارف نابی هستند که آنها را هدایت کند. این جوانان هر یک در گوشه ای از این دنیا بسر می برند و دارای زبانی مخصوص به خود هستند، لذا ضرورت ترجمه نامه ای که خطاب به آنها است به سادگی احساس می شود.

مرکز قائمیه نیز وظیفه نشر معارف اهل بیت(ع) را به عهده دارد، لذا با توجه به استقبال فراوان جوانان از نامه مقام معظم رهبری، این مرکز هم تشخیص داد تا نامه را در راستای اهداف خود منتشر کند.

این نامه در سایت ها و منابع مختلف به زبان های گوناگون ترجمه شده بود. مرکز قائمیه در مدت دو هفته موفق به گرد آوری و کسب اجازه از سایت ها و منابع شد و توانست آن را در مجموعه ای منظم گردآوری کرده و در فرمت های این مرکز آماده انتشار کند. در مورد هزینه های این طرح نیز باید گفت که کلیه هزینه های مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه توسط کمک های مردمی و تخصیص وجوهات و سهم امام تامین می شود. بیشتر بودجه گردآوری شده از محل کمک هایی که مردم برای باقیات صالحات خود در امور روزمره در نظر می گیرند و به این مرکز اهداء می کنند.

با توجه به فضای جهانی و فراهم بودن زمینه ترویج گسترده معارف اهل بیت(ع) در اقصی نقاط دنیا، روحانی امروزی باید چگونه وارد این عرصه مهم شود؟

امروز جوانان تمام دنیا تشنه معارف اهل بیت(ع) هستند و روحانی امروزی باید با تسلط علمی و آشنایی با نیازهای جهانی و زبان های زنده دنیا، از تمامی منابع و ابزارهایی که وجود دارد، در راستای تبلیغ دین استفاده کند. باید به فکر همه جوانان بود. جوانی که در آن طرف دنیا زندگی می کند مانند جوان ایرانی به هدایت نیاز دارد. امیدواریم علما و روحانیون در سطح جهانی فکر کنند، جهانی برنامه ریزی نموده و جهانی عمل کنند.

رابطه سنت گرایی و تکنولوژی را چگونه می بینید؟ آیا ارتباط موثر بین این دو عامل برقرار شده است ؟

سنت گرایی مربوط به اعتقادات است و زمان و مکان تاثیری بر روی آن ندارد. آنچه نیاز روحی انسان بوده، در تمام طول تاریخ و در تمامی مکان ها یکسان بوده و هست. جوانان در گذشته به اهل بیت(ع) ارادت داشتند و جوانان امروز نیز به اهل بیت(ع) ارادت دارند. جوانان ایران عشق به اهل بیت(ع) در وجودشان وجود دارد و جوانان آمریکایی که با معارف اسلام آشنا می شوند این عشق در وجودشان جوانه می زند. این رابطه، زمان و مکان نمی شناسد.

با پیشرفت تکنولوژی، جوانان عاشق اهل بیت(ع) از ابزارهای جدید برای ابراز عشق خود استفاده کرده و احادیث و دلنوشته های زیبایی در فضای مجازی منتشر می کنند، لذا باید به آنان جهت دهی کرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha