جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
تصاویر / برپایی نمایشگاه فقه و زندگی در مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی قم

حوزه/ نمایشگاه «فقه و زندگی»از سوی موسسه آموزش عالی بنت‌الهدی و با همکاری موسسه موضوع شناسی احکام فقهی از پنجم بهمن به مدت سه روز در مکان موسسه بنت‌الهدی دایر شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این نمایشگاه تمامی پایان‌نامه‌های برتر، تحقیقات پایانی برتر، کتب اساتید و طلاب و همچنین گزارش کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی موسسه بنت‌الهدی با موضوع فقه؛ برای بازدید و مطالعه علاقه‌مندان قرارگرفته است.

در حاشیه‌ این نمایشگاه، فیلم بیان احکام فقهی حجت الاسلام والمسلمین  فلاح زاده رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی پخش می‌شود و همچنین کتاب‌هایی با موضوع احکام و فقه جهت فروش ارائه می‌گردد.

یکی از ارکان مهم این نمایشگاه تابلوهای آموزش احکام فقهی موسسه موضوع شناسی احکام فقهی است که به نحوی طراحی‌شده است که با یک نگاه کلی، سلسله‌ی مفید و مختصری از یک موضوع فقهی را آموزش می‌دهد.

مسئول پژوهشی فقه و اصول موسسه بنت‌الهدی هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی طلاب با موضوعات فقهی و کارهای پژوهشی صورت گرفته اعلام کرد.

فاطمه سیفی خاطرنشان کرد: نمایشگاه "فقه و زندگی" با همکاری موسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزارشده تا در کنار آموزش مسائل فقهی؛ مقالات، پایان‌نامه‌های برتر، کتاب و گاهنامه فقهی که تمامی آن‌ها توسط اساتید و طلاب فقه و اصول همین مرکز نگارش یافته است، به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: جهت تشریح بهتر احکام فقهی، مانکن‌هایی برای نشان دادن مصادیق حجاب در نظر گرفته‌شده است و همچنین برای آموزش نحوه‌ی غسل و کفن میت از یک مجسمه برای این کار استفاده می‌شود که در حاشیه‌ی نمایشگاه این آموزش به علاقه‌مندان داده شود.

مسئول پژوهشی فقه و اصول موسسه بنت‌الهدی تأکید کرد: یکی از مسائل مبتلابه طلاب خارجی، موارد حلال و حرام اکل و شرب است که در بنرهایی که از سوی موسسه آموزش احکام فقهی برای نمایش قرار داده‌شده است، به این مطالب به‌خوبی اشاره‌شده است.

سیفی در ارتباط با فعالیت‌های گروه فقه و اصول موسسه اظهار داشت: این گروه مجری انجام امور پژوهشی موسسه درزمینهٔ آموزشی، پژوهشی و تبلیغی است تا به طلاب در جهت کمک به تحقیقات پایانی کمک کند که بتوانند آن‌ها را چاپ کنند و برای انجام کارهای اجرایی آماده شوند و بتوانند زمانی که به کشور خود بازمی‌گردند نحوه مدیریت در مسائل دینی را آموخته باشند.

 مدیر گروه فقه و اصول موسسه بنت‌الهدی نیز در سخنانی اظهار داشت: با توجه به  بین‌المللی بودن موسسه بنت‌الهدی، به نظر می‌رسید که تنها آموزش تئوری احکام فقهی کافی نیست و باید به‌صورت عملی آن‌ها را به طلاب آموزش دهیم و ازاین‌رو نیاز به برگزاری نمایشگاهی در این زمینه وجود داشت.

مریم برقعی تأکید کرد: جهت جلوگیری از موازی کاری، هماهنگی‌هایی با موسسه موضوع شناسی احکام فقهی صورت گرفت تا ضمن اطلاع از اقدامات صورت گرفته از سوی آن نهاد، گروه فقه و اصول موسسه بنت‌الهدی باقی اموری که انجام‌نشده و یا باید دنبال شود، را انجام دهد.

وی افزود: نیازهای داخل و خارج کشور با یکدیگر متفاوت هستند و همچنین هر منطقه و کشوری نیازهای مختص به خود را دارد، ازاین‌رو پروژه‌های تحقیقاتی به طلاب علاقه‌مندان آن منطقه و کشور جهت تشخیص نیازهای فقهی مردمشان داده می‌شود.

مدیر گروه فقه و اصول موسسه بنت‌الهدی استفاده از طلاب به‌عنوان واسطه برای آموزش احکام فقهی به مردم منطقه‌شان را یکی از راه‌های آموزش احکام به مسلمانان کشورهای دیگر اعلام کرد و گفت: تلگرام و سایتی جهت پرسش احکام طلاب موسسه بنت‌الهدی در نظر گرفته‌شده که اگر اقوام آن‌ها در کشورشان سؤالی داشته باشند می‌توانند از طریق این طلاب به‌عنوان واسطه، پاسخ خود را دریافت کنند.

برقعی خاطرنشان کرد: ما از برگزاری این پروژه‌های تحقیقاتی و پاسخگویی در تلگرام و سایت، ضمن خدمت به جهان اسلام، به‌عنوان آموزشی برای خودمان نیز استفاده می‌کنیم تا در آینده بتوانیم این‌گونه خدمات را در سطح وسیع‌تری انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه در کشورهای دیگر مکانی به‌ عنوان غسالخانه وجود ندارد و مسلمانان خود متکفل غسل و کفن میت هستند، با هماهنگی صورت گرفته با بهشت معصومه(س) بارها طلاب را جهت آموزش کامل غسل و کفن به غسالخانه برده‌ایم و همچنین در جهت آمادگی روحی آن‌ها در این زمینه، از گروه روانشناسی و تربیتی موسسه استفاده کرده‌ایم.

مدیر گروه فقه و اصول موسسه بنت‌الهدی در پایان با بیان اینکه سطح دانش احکام ورودی‌های جدید موسسه بنت‌الهدی سنجیده می‌شود تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از این افراد مستبصر هستند، مربیان احکام مسائل بسیار ساده ولی کاربردی مانند تقلید، آداب وضو و مسائل نجاست و پاکی را به آن‌ها آموزش می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha