شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصویب  طرح مشاوره تخصصی تحصیلی حوزه در مجمع نمایندگان طلاب

حوزه/ در نشست مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه کلیات و مواد طرح مشاوره تخصصی تحصیلی حوزه مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حیدری فسایی رئیس کمیسیون آموزش مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه شب گذشته در نشست این مجمع در سالن جلسات جامعه مدرسین ضمن دفاع از ارائه طرح مشاوره تخصصی تحصیلی حوزه، گفت: مشورت درباره امور درسی در مراکز علمی خصوصا در حوزه‌های علمیه که از تنوع درسی برخوردار هستند، اگر از حیث اهمیت برتر از مشورت در امور غیر درسی نباشد، کمتر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه به سه دلیل موجب شد که اقدام به طراحی طرح مشاوره تخصصی تحصیلی طلاب کنیم ابراز داشت: اولین دلیل این است که بعضی از طلاب، هدفی از ادامه تحصیل در حوزه ندارند، اگر ما یک مرکز مشاوره تحصیلی داشته باشیم، مشاورین متخصص می‌توانند بر اساس ملاک‌های زمان ثمردهی طلاب، علاقه وافر و استعداد، برای طلبه هدف مشخص کنند.

رئیس کمیسیون آموزش مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان اینکه بعضی از طلاب هدف دارند ولی برنامه ندارند، گفت: یک مشاور متخصص می‌تواند با سه خصوصیت تناسب با هدف، تضمین و غیر ملال آور، برای طلبه برنامه بریزد و در موفقیت او موثر باشد.

وی ادامه داد: دسته سوم کسانی هستند که هدف و برنامه دارند، ولی به دلایل انگیزشی در تحصیل موفق نیستند و مشاور می‌تواند او را تحت پوشش قرار دهد و انگیزه لازم را در او به وجود آورد.

حجت الاسلام و المسلمین حیدری فسایی با اشاره به اینکه اگر این طرح اجرا شود تحولی در حوزه به وجود می‌آورد گفت: این مرکز محصلین را در شش دسته، پایه اول تا سوم، چهارم تا ششم، هفتم تا دهم، درس خارج  و طلابی که قصد مرور درس های گذشته دارند، تقسیم‌بندی کرده و متناسب به هر دسته مشاوره مناسب ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اهداف این طرح عنوان کرد: پیشگیری یا رفع تحیر محصل، تعیین اهداف و تسریع در رسیدن به اهداف انتخابی، ایجاد یا تقویت انگیزه، ارائه روش تحصیل مطلوب، ارتباط مستمر بین استاد مشاور و محصل، انتقال تجربیات، ضابطه‌مند کردن مشاوره و تربیت استاد مشاور از اهداف این طرح است.

رئیس کمیسیون آموزش مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه به وظایف استاد مشاور در این طرح اشاره کرد و گفت: تشخیص استعداد و توانایی طلبه و برنامه‌ریزی مفید و متناسب برای آنها، ایجاد نشاط، انگیزه طلاب در تحصیل و پیگیری کردن رشد کمی و کیفی علمی طلاب، ارائه شیوه بازخوانی دروس گذشته به منظور تقویت بنیه علمی و ارتقا فرایند آموزش با ارائه برنامه مناسب قبل از شرکت در درس از جمله وظایف استاد مشاور در این طرح است.

در پایان این مجمع اکثر نمایندگان به کلیات و مواد این طرح رای دادند و اجرای آن را تصویب کردند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha