دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله محمدتقی مصباح یزدی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: متاسفانه اگر آماری از اساتید و محققان کشورهای اسلامی جمع آوری کنیم خواهید دیدکه بجای این که برای پرداختن به علوم اسلامی و انسانی هزینه شود به دنبال یادگیری علوم غربی هزینه کرده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی امشب در دیدار دهها نفر از شیعیان شبه قاره هند با بیان اینکه اسلام و تشیع به سادگی و سهولت به دست ما نرسیده است اظهارداشت:  باید دین اسلام که محتوای کتاب و سنت است را از منابع دقیق و غنی آن به خصوص قرآن کریم یاد بگیریم و به آن عمل کنیم، ولی مسلمانان بیش از فراگیری قرآن کریم به عنوان عامل سعادت بشریت، به سمت علوم غربی می روند.

عضو خبرگان رهبری افزود: قرآن کریم می فرماید همه مشکلات عالم را برطرف می کنم و راه سعادت را به ما می آموزد ولی ما چه اندازه برای یادگرفتن این کتاب آسمانی وقت می گذاریم.

ایشان ادامه داد: خوب است در کشورهای اسلامی آماری گرفته شود که در سال چه اندازه وقت دانشجویان و استادان صرف یادگیری علوم غربی می شود و در مقابل چه اندازه دنبال فراگیری درست قرآن می روند.

عضو خبرگان رهبری گفت: ما چند صدم وقت و هزینه یادگیری علوم غربی را صرف یادگیری قرآن و احکام دینی می کنیم؟، چند درصد داشجویان ما به جای خواندن علوم غربی، علوم دینی را می خوانند؟، این نشانه ناسپاسی نسبت به نعمت های خداوند است که اهمیتی به قرآن نمی دهیم و در مقبره ها بیشتر از آن استفاده می کنیم.

ایشان ادامه داد: باید اعتراف کنیم که علاوه بر قرآن کریم، شکر نعمت احادیث و روایات پیامبر اسلام(ص) را به جای نیاوردیم، ما وقت مناسبی برای فهم محتوا و عمل به این مباحث دینی  صرف نمی کنیم.

آیت الله مصباح یزدی گفت: همه موظفیم به شبهاتی که دشمنان القا می کنند پاسخ دهیم  و چیزهایی که یاد گرفتیم را به دیگران بیاموزیم و این یک قدم، شکر نعمت های اسلام است.

عضو جامعه مدرسین حوزه  علمیه قم خاطرنشان کرد: روزگاری که این آیه نازل شد، مسلمان شاید از وجود دوثلث مردم روز زمین بی خبر بودند و به سختی باور می کردند که روزی اینها از اصل اسلام آگاه شوند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: مسلمانان زحمات زیادی می کشیدند، ولی ابزاری برای منتشر و تبلیغ اسلام در دست نداشتند، خداوند متعال با لطف و عنایت خود، نعمت خود را بر مسلمان افزایش و قدرت آنها را زیاد کرده و اختراع های زیادی برای دفاع و ترویج اسلام در اختیار آنها قرار گرفت.

ایشان اظهار داشت: ما امروز بر روی دنیا چشم باز کردیم در حالی که تمام وسایل آموختن و آموزش اسلام به دیگران در اختیار ما قرار دارد و به جای اینکه از شهری به شهر دیگر هزار کیلومتر راه را با شتر حرکت کنیم تا چند حدیث یادبگیریم در خانه خود بدون زحمت، از کتابخانه های عظیم عالم به راحتی استفاده و پیام خود را به جهان می رسانیم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیان داشت: ما به اعتماد وعده ای که خداوند متعال در قرآن کریم به ما داده که شکر نعمت، نعمتت افزون کند بر این بارویم که اگر از این وسایل به نفع اسلام خوب استفاده کنیم خداوند وسایل دیگری به ما خواهد داد که تصور آن راهم نمی کنیم.

ایشان خاطرنشان کرد: شاید 20 سال پیش شما فکر نمی کردید به راحتی بتوانید از  اینترنت و کتابخانه های جهان استفاده کنید، ولی امروز این تکنولوژی در اختیار بچه ها هم قرار گرفته است، وعده های خداوند از وعده های استثناء پذیری  است که خداوند بیان کرده است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر کفران نعمت و ناسپاسی کنیم باید منتظر عذاب باشیم و اگر شکران نعمت داشته باشیم  خداوند نعمت های خود را بر ما زیاد می کند.

ایشان خاطرنشان کرد: ما اگر بر اساس این وعده قرآنی عمل کنیم و اسلام را در دنیا ترویج کنیم شکرگذاری آن ابتدا یادگیری خوب محتوای اسلام است و به  چیزهایی  که در مکتب خانه یاد گرفتیم اکتفا نکنیم، بلکه هر روز بر معلومات خود نسبت به اسلام افزوده شود و اگر شبهه ای داریم آن را برطرف نماییم.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha