دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
چهارمین دفتر نمایه چکیده نشست های علمی حوزوی

حوزه/ چهارمین دفتر «نمایه چکیده نشست‌های علمی حوزوی» به همت اداره محصولات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این کتاب که با همت همکاران امور تحقیقات شفاهی این اداره به سامان رسید، نزدیک به یک‌صد چکیده از نشست‌های علمی مراکز و مؤسسات حوزوی معرفی شده است.

این چکیده‌ها، در دوازده گروه علمی دسته‌بندی و ارائه شده است که عناوین این گروه‌ها عبارت‌اند از: قرآن و حديث، فقه و اصول، فلسفه و كلام، اجتماع و سياست، مديريت، حقوق، روش‌شناسي، اقتصاد، اديان و مذاهب، تاريخ، معرفت ­شناسي، علوم تربيتي و روان‌شناسي.

بر اساس فهرست نمایه این دفتر، بیش از 34 مرکز حوزوی و  105 استاد، داور، ناقد و دبیر علمی در برپایی و اجرای این نشست‌ها نقش اساسی داشته‌اند.

سالانه صدها نشست علمي كوچك و بزرگ در حوزه هاي علميه و در عرصه دانش هاي مختلف ديني و حوزوي برگزار مي شود كه هر يك به نوبه خود، قدمي است در جهت ترويج و گسترش مباحثات علمي. معاونت پژوهش حوزه هاي علميه با شناسايي و معرفي اين نشست‌ها، در صدد است وضعيت موجود اين نشست­ ها را ترسيم كند و استانداردهاي لازم را در برپايي نشست ها نشان دهد. همچنين مراكز علمي برگزاركننده نشست را به سمت وضعيت مطلوب سوق دهد و با حمايت از اين مراكز، بر انگيزه آنان در اين خصوص بيفزايد.

تاكنون سه دفتر از این نمایه توزيع شده و هم اينك چهارمين دفتر آماده ارسال به جامعه علمي در سراسر کشور است. ادامه و استمرار اين مسير، نيازمند تعامل و تلاش بيشتر مراكز علمي و متوليان آنها در برگزاري نشست‌هاي علمي است.

گفتنی است، معاونت پژوهش حوزه‌هاي علميه آمادگي دارد در صورت برگزاري منسجم و منظم نشست‌های علمی و ارسال متن و چكيده آنها به اين معاونت، شماره­ هاي بيشتري را از «نمايه نشست­ هاي علمي حوزوي» در طول سال به چاپ برساند. بنابراين، از يكايك مسئولان و متوليان مؤسسات و مراكز علمي انتظار دارد كه مقدمات اين تعامل علمي را بيش از پيش تسريع و تسهيل نموده و راه را براي بهرمندي بيشتر جويندگان اين‌گونه محصولات علمي و پژوهشي هموارتر سازند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha