شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حجت الاسلام پورسید ‌آقایی

حوزه/ حجت‌الاسلام و المسلمین سید مسعود پورسیدآقایی با بیان این که مقصد و خاستگاه انقلاب اسلامی، عصر آرمانی امام زمان (عج) است، گفت: برای رسیدن به جامعه آرمانی اگر شاخص‌های جامعه منتظِر ایجاد شود، زمینه لازم برای ظهور فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ رئیس پژوهشکده مهدویت در آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «آینده‌شناسی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان‌های مهدوی» که به همت مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران در سالن جلسات مسجد برگزار شد، عنوان کرد: امروز مجلات متعدد مهدوی داریم که به صورت علمی پژوهشی به چاپ می‌رسد، همچنین امروز سطح 4 مهدویت در حوزه علمیه شکل گرفته است.

رئیس پژوهشکده مهدویت اظهار داشت: ما حداقل 2 هزار حدیث در مورد امام زمان داریم که برخی احادیث می‌تواند سرنوشت ساز باشد، گاهی با تحلیل و بررسی یک حدیث می‌توان مطالب ارزشمندی را در جهت ترویج فرهنگ اسلامی استخراج کرد که جنس این کار اجتهادی است و نیاز به پژوهشگران متخصص در این زمینه دارد.

مقصد و خاستگاه انقلاب اسلامی، عصر آرمانی امام زمان (عج) است

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی تصریح کرد: حوزه علمیه می‌تواند در مسیر ظهور امام عصر (عج) زمینه‌ساز باشد، همچنین آموزش و پرورش، صدا و سیما و همه نهاد‌های فرهنگی اجتماعی باید زمینه ساز ظهور باشند.

وی با طرح این سوال که اندیشه آرمان‌های مهدوی چه تأثیری می‌تواند در افق آینده انقلاب اسلامی داشته باشد، گفت: هر انقلابی یک قله و اهدافی دارد، خاستگاه و مقصدی دارد، مقصد و خاستگاه انقلاب اسلامی نیز عصر آرمانی امام عصر (عج) است.

برای رسیدن به جامعه آرمانی اگر شاخص‌های جامعه منتظِر ایجاد شود، زمینه لازم برای ظهور فراهم می‌شود

رئیس پژوهشکده مهدویت تصریح کرد: قله ای که انقلاب اسلامی برای خود ترسیم کرده است، افق بلندی است و دور از دسترس ماست، بنابراین این افق را باید به گونه ای ملموس کرد که در دید ما قرار بگیرد، یعنی به جای این که جامعه منتظَر باشد، باید جامعه منتظِر ایجاد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی ادامه داد: جامعه عصر ظهور و یا جامعه منتظَر یک مدخلی دارد که جامعه منتظِر جامعه ای است که در مدخل جامعه آرمانی است، بنابراین برای رسیدن به جامعه آرمانی اگر شاخص‌های جامعه منتظِر ایجاد شود، زمینه لازم برای ظهور فراهم می‌شود.

شاخص‌های جامعه منتظِر را تعریف کنیم

وی بیان کرد: ما باید شاخص‌های جامعه منتظِر را تعریف کنیم و چشم اندازهایی برای آن ایجاد کنیم، در این صورت می‌توانیم زمینه‌های ظهور حضرت ولی عصر (عج) را فراهم کنیم.

رئیس پژوهشکده مهدویت افزود: در جامعه منتظِر زمینه برای ظهور حضرت مهدی (عج) فراهم است و زمانی که حضرت ظهور می‌کند، حرف حضرت بر زمین نمی ماند و زمینه برای حرکت این جامعه به سوی جامعه منتظَر و جامعه آرمانی مهیاست.

شاخص‌های جامعه منتظِر را در سه حوزه معرفتی، عاطفی و رفتاری به دست آوریم

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی تأکید کرد: ما باید بر اساس دید افق خود حرکت کنیم و شاخص‌های جامعه منتظِر را در سه حوزه معرفتی، عاطفی و رفتاری به دست آوریم.

وی ادامه داد: شاخص باید ویژگی باشد که قابل تبدیل به کمیت باشد تا بتوانیم آن را بسنجیم، جهت کلی کار باید مشخص باشد و بر اساس راهکارها و راهبردها و همچنین برنامه ریزی حرکت کنیم.

رئیس پژوهشکده مهدویت تصریح کرد: ما اکنون نیز یک جامعه منتظِر هستیم، اما جامعه منتظِر یک کف و سقفی دارد و دارای مراحل مختلف است و ما باید به سقف جامعه مطلوب منتظِر برسیم تا زمینه ظهور فراهم شود؛ همچنین اگر جامعه عزم و اراده و همدلی داشته باشند، زودتر به جامعه منتظِر می‌رسد.

راه‌های شناسایی شاخص‌های جامعه منتظِر چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی بیان کرد: برای کشف شاخص‌های جامعه منتظِر چند راه وجود دارد، از جمله این که از طریق دلایل غیبت ما می‌توانیم به این مسأله دست یابیم، همچنین ما از طریق روایات احیای امر و روایاتی که تحلیل موضوع انتظار است، می‌توانیم شاخص‌های جامعه منتظِر را به دست آوریم. 

وی با بیان این که شیعه با محب اهل بیت (ع) تفاوت دارد،گفت: شیعه بار مفهومی خاصی دارد و منتظر تام و تمام است، ما از روایاتی که صفات شیعه را بیان می‌کند، می‌توانیم شاخص‌های جامعه منتظِر را به دست آوریم.

رئیس پژوهشکده مهدویت تصریح کرد: ما از خود عصر آرمانی حضرت مهدی (عج) نیز می‌توانیم شاخص‌ها را به دست آوریم، با به دست آوردن شاخص‌ها ما می‌توانیم راهی برای حرکت به سوی این جامعه ترسیم کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی تأکید کرد: ما می‌توانیم شاخص‌های جامعه منتظِر را به اماکن و نهادهای فرهنگی و دینی ارائه کنیم تا در جهت این شاخص‌ها در جامعه حرکت کنند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha