جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بانوان

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم از راه اندازی مرکز تخصصی علوم حدیث ویژه بانوان طلبه در آینده ای نزدیک خبر داد.

حجت الاسلام فرهاد عباسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، درباره  فعالیت های مرکز تخصصی علوم حدیث گفت: این مرکز از مراکز تحصیلات تکمیلی حوزه است که با مصوبه و اساس نامه شورای عالی حوزه های علمیه راه اندازی شد.

مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم با اشاره به راه اندازی این مرکز تخصصی از سال 82، اظهار داشت: پس از گذشت 12 سال 13 دوره در سطح کارشناسی از میان دانش آموختگان سطح1 حوزه  و 9 دوره در سطح کارشناسی ارشد از میان دانش آموختگان سطح 2 حوزه پذیرش شده اند.

وی با بیان این که مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم، تنها مرکز تخصصی علوم حدیث است که وابستگی کامل به حوزه های علمیه دارد، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 60 استاد در این مرکز به تدریس مشغول هستند و تا کنون بیش از 300 نفر در مقطع کارشناسی (سطح2) و بیش از 100 نفر درمقطع کارشناسی ارشد (سطح3) در این مرکز فارغ التحصیل شدند.جت الاسلام فرهاد عباسیمدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم

حجت الاسلام عباسی افزود: با توجه به ظرفیت موجود و مکاتبات انجام شده با شورای گسترش حوزه های علمیه و عنایت مسئولان به این مرکز، امید می رود در مقطع دکتری (سطح4) در رشته های «فقه الحدیث»، «رجال»، «ادعیه» و «زیارات» با تأکید بر صحیفه سجادیه راه اندازی شود.

وی درباره فعالیت های مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه گفت: مرکز تخصصی علوم حدیث، نخستین مرکز تخصصی است که دارای پژوهشکده رسمی در حوزه می باشد که مراحل پایانی ثبت مجوز از سوی شورای عالی حوزه های علمیه می باشد.

انتشار 10 شماره از مجله علمی «حدیث حوزه»

 مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم افزود: از دیگر فعالیت های این مرکز انتشار مجله علمی «حدیث حوزه» است که تا کنون 10 شماره از آن منتشر شده است. این نشریه دارای رتبه علمی ترویجی است که اساتید و پژوهشگران برجسته در آن مقالات خود را منتشر می سازند. نشریه علوم قرآن و حدیث از دیگر نشریاتی است که دارای رویکرد علمی اطلاع رسانی می باشد؛ در این نشریه مقالات علمی برتر که در نشریات برتر علمی منتشر نشده اند، قابلیت انتشار می یابند.

برگزاری 20 درس حدیثی با حضور 800 نفر

وی با اشاره به راه اندازی کتابخانه تخصصی علوم حدیثی را از دیگر فعالیت های این مرکز برشمرد و گفت: این کتابخانه، سومین کتابخانه تخصصی  حدیثی در کشور است که دارای منابع مختلف حدیثی شیعه و سنی و سایر فرق اسلامی دارد.

حجت الاسلام عباسی برگزاری 20 درس حدیثی به صورت رسمی و مورد نیاز طلاب در زمینه کتاب های کافی، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه با حضور 800 نفر از  طلاب و فضلای سطوح عالی و خارج حوزه را از جمله فعالیت های مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه معرفی کرد.

آموزش 500طلبه حدیث پژوهی از سراسر کشورجت الاسلام فرهاد عباسیمدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم

وی افزود: از دیگر فعالیت های مرکز، برگزاری دوره های تربیت مربی و مدرس نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برای طلاب سراسر کشور می باشد که در هر دوره 500 نفر از خواهران و برادران طلبه با حداقل مدرک سطح2 از سراسر کشور به قم آمده و در دروه های 10 روزه شرکت می کنند.

مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم با ضروری دانستن برگزاری دوره های تکمیلی علوم حدیث برای خواهران طلبه اظهار داشت: یکی از برنامه هایی که در پیش روی مرکز می باشد، راه اندازی مرکز تخصصی علوم حدیث خواهران می باشد. در این راستا با مدیریت حوزه های علمیه خواهران رایزنی هایی صورت گرفته و اساتیدی در این عرصه معرفی و مصاحبه صورت گرفته است تا با برگزاری دوره هایی، اساتید علوم حدیث برای خواهران جذب و به کارگیری شوند.

بر گزاری بیش از 60 نشست علمی

وی برگزاری نشست های مختلف علمی و آموزشی را مورد توجه قرار دارد و گفت: تا کنون بیش از 60 نشست نقد علمی مقالات برگزار شده است. مقالاتی که در گذشته توسط طلاب و اساتید در نشریات علمی چاپ شده است، با حضور اساتید و طلاب نقد و بررسی می گردد. در کنار این نشست های، جشنواره پژوهشی داخلی آیت الله العظمی بروجردی(ره) و جشنواره ملی ثقه الاسلام کلینی(ره) در حال برگزاریست.

انتشار 8 جلد کتاب

حجت الاسلام عباسی افزود: انتخاب مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه به عنوان مرکز برتر در عرصه پژوهش از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، انتشار مجموعه کتاب 8 جلدی فعالیت های پژوهشی اساتید مرکز و برگزاری نشست های علمی و پژوهشی مشترک از دیگر اقدامات انجام شده می باشد.

انتهای پیام// 15/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha