چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
همایش امام موسی صدر در قم

حوزه/ با حضور نمایندگان ادیان و فرق اسلامی و غیر اسلامی و فرزند امام موسی صدر، همایش گفتگو برای زندگی با محوریت تجربه امام موسی صدر در این زمینه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، همایش گفت وگو برای زندگی ( بررسی تجربه امام موسی صدر ) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با حضور اندیشمندان و علمای ادیان اسلام و مسیحیت و علمای شیعه و سنی برگزار شد.

در ابتدای این نشست علمی،‌حورا صدر، فرزند امام موسی صدر و مدیر موسسه تحقیقاتی امام موسی صدر در سخنانی گفت: این همایش در سالروز یک روز بزرگ در تاریخ ادیان در دنیای معاصر برگزار شده است؛ درحقیقت در روزی 30بهمن بود که امام موسی صدر در کلیسای کپوشیین مسیحیان در لبنان حاضر شد و در منسک روزه مسیحیان شرکت کرد.

وی افزود: این مساله برای اولین بار در تاریخ رخ می داد که یک روحانی مسلمان و شیعه در یک کلیسا حاضر شده و و یک منسک خاص مسیحی را اجرا کرده است.

مدیر موسسه امام موسی صدر گفت: امام موسی صدر به دنبال تکریم گفتگو در بین فرق و مذاهب و ادیان بودند و این اعتقاد را به شکل قلبی و عملی ساری و جاری می کردند.

پس از وی نماینده کلیسای تهران و شمال و نماینده اسقف سبوسرکیسیان به قرائت پیام این اسقف مطرح و شناخته شده کشور پرداخت که در این پیام بر لزوم پیروی از منطق اصیل گفتگوی ادیان سخن به میان آمدمه بود.

در ادامه ملاقادر قادری امام جمعه پاوه نیز با آسیب شناسی فضای امروز جهان اسلام،‌مهمترین چالش دنیای اسلام در شرایط حاضر را عدم درک و شناخت دقیق و صحیح از یکدیگر و عدم مفاهمه همه جانبه دانست و بر لزوم ادامه مسیر امام موسی صدر تاکید کرد.

پس از وی نیز حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی از دوستان امام موسی صدر بیان کرد:  امام موسی صدر، مظهر ادب در کلام و نگارش بود؛ ایشان الگویی کامل برای تبلیغ و گفتگوی سازنده بودند و مبلغان ما باید از ایشان، سید شرف الدین و آیت الله العظمی بروجردی برای تقریب مذاهب و بیان و تبیین مکتب اهل بیت(ع) الگو بگیرند.

این استاد حوزه بیان کرد: ایشان در تماس ها و ارتباطاتی که با آیت الله شهید محمد باقر صدر داشتند بر این موضوع تاکید می کردند که وظیفه ما این است که راه نا تمام سید جمال الدین را دنبال کنیم؛ شهید صدر نیز الگویی در زمینه تقریب مذاهب اسلامی بود.

وی گفت: راه حل عملی تقریب، در دیدگاه امام موسی صدر، راهبرد شناخت و گفتگو است؛ امروزه افراط جایگزین گفتگو شده است و استعمارگران نیز با در اختیار قراردادن ماهواره ها به این گروه ها در لندن بر این آتش دامن می زنند.

وی خاطرنشان کرد: امام موسی صدر در لبنان نامه ای بسیار مودبانه و اخلاقی به شیخ حسن خالد مفتی اعظم لبنان می نویسند و ایشان را به اتحاد دعوت می کند؛ ایشان روش های بسیار جالبی را برای رسیدن به وحدت و رفع اختلافات بیان می کنند.

در پایان نیز با حضور کشیش نرسی،‌ملاقادر قادری،‌حجت الاسلام والمسلمین بی ازار شیرازی و حوزا صدر نشتس و میزگردی با محور پاسخ به سوالات حاضران در جلسه برگزار شد که در این نشست هر کدام از حاضران به سوالاتی که پیرامون مساله اصلی جلسه (گفتگوی ادیان و فرق و شخصیت شناسی امام موسی صدر) مطرح شده بود پاسخ دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha