یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مدیرکل سنجش و پذیرش المصطفی

حوزه/ مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه المصطفی العالمیه(ص) گزارشی از روند فعالیت های این اداره کل ارائه کرد.

حجت الاسلام سیدقربان موسوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» اظهارداشت: اداره کل سنجش و پذیرش در دو حوزه « پذیرش طلاب مبتدی جهت ورود به المصطفی » و « سنجش» که شامل برگزاری آزمون ها، امتحانات و ارزیابی طلاب ورودی در مقاطع ارشد، دکتری، سطح 3، 4 و 5 » می باشد فعالیت می کند.

 مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه المصطفی العالمیه افزود: پذیرش المصطفی بعضاً از طریق نمایندگی های این مرکز در خارج از کشور صورت می گیرد و اگر در کشوری نمایندگی نداشته باشیم داوطلبان و علاقه مندان می توانند از ظرفیت سایر کشورهای همجوار بهره مند شوند.

وی ادامه داد: در خصوص ثبت نام و فراخوان علاقه مندان جامعه المصطفی از ظرفیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنان فرهنگی سفارت خانه ها، وزارت امور خارجه، فارغ التحصیلان جامعه المصطفی که در آن کشورها مستقر شده اند و یا به واسطه اساتید و شخصیت های حقیقی و حقوقی شناخته شده صورت می پذیرد.

حجت الاسلام  موسوی بیان داشت: اداره کل سنجش و پذیرش علاوه بر ظرفیت های ذکر شده سامانه اینترنتی را ویژه ثبت نام داوطلبان و علاقه مندان خارجی دروس حوزوی با عنوان « سمپاد » دارد که از طریق همین سامانه اطلاع رسانی و ثبت نام علاقه مندان را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها نمایندگی المصطفی و یا مدارس تحت اشراف المصطفی وجود دارد، گفت: کسانیکه از طریق سامانه سمپاد ثبت نام می کنند می توانند بعد از احراز صلاحیت برای تحصیل در نمایندگی ها و مدارس المصطفی مراجعه کنند و این در حالیست که اگر در مناطق داوطلبین نمایندگی و مدرسه وجود نداشته باشد امکان حضور در کشورهای ثالث نیز وجود دارد.

 مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به کشورهای ثالث افزود: در این شیوه داوطلب برای تحصیل ثبت نام می کند ولی برای ادامه تحصیل می تواند یکی از 4 کشور " ایران "، " هند" ، " سوریه " و " لبنان " را انتخاب کند.

حجت الاسلام  موسوی با بیان اینکه ما در دو شیوه حضوری و مجازی از داوطلبان ثبت نام بعمل می آوریم، اظهارداشت: علاقه مندان دروس حوزوی که خارج از کشور می باشند می توانند برای فراگیری علوم دینی به دو شیوه حضوری و مجازی ادامه تحصیل دهند.

وی ادامه داد: در شیوه حضوری که داخل و خارج کشور صورت می پذیرد آنچه لازم به توضیح می باشد، زبان آموزشی می باشد که در داخل کشور فقط زبان فارسی و عربی است و طلبه در خارج از کشور می تواند به یکی از زبان های عربی، انگلیسی، فرانسوی و اردو به تحصیلات ادامه دهد.

مدیرکل سنجش و پذیرش المصطفی ادامه داد: در داخل کشور هر طلبه پس از ورود به ایران برای گذراندن دوره ای مقدماتی معرفی می شود که شامل دو قسمت ؛ « دوره زبان فارسی به مدت 6 ماه»، و « 6ماه دوره فراگیری معارف اسلامی » می باشد که داوطلبان پس از گذراندن این یکسال موفق می شوند برای دوره کارشناسی در رشته های مختلف در مدارس داخل کشور ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مدارس المصطفی در خارج از کشور دو دسته « تابعه و پیوسته » می باشند، گفت: مدارس تبعی، مدارسی هستند که همه هزینه ها توسط المصطفی تامین می شود ولی مدارس پیوسته، مراکز آموزشی هستند که توسط موسسات و مجامع عمومی یا افراد خیرّ تاسیس و اداره می شوند و المصطفی صرفا بر امور آموزشی و علمی آن نظارت دارد.

حجت الاسلام  موسوی ادامه داد: در هر مرکز و موسسه همچنین شیوه آموزشی حضوری و مجازی که طلاب تحصیل می کنند به عنوان طلبه های المصطفی محسوب می شوند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه بیان داشت: نحوه پذیرش طلاب در کشورهای مختلف متناسب با شرایط آن منطقه برنامه ریزی می شود ولی آنچه میان همه داوطلبان یکسان می باشد، داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم ، شرایط سنی از 18 تا 26 سال، برخورداری از انگیزه تحصیلات حوزوی و آشنایی با علوم و معارف اسلامی، برخورداری از جایگاه مناسب اجتماعی و فعالیت در عرصه های پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی می باشد.

وی تصریح کرد: ما در پذیرش علاقه مندان هیچ آزمون کتبی نداریم و صرفا از طریق مصاحبه علمی و با اولویت اینکه اگر متاهل می باشند همسران آنان امکان تحصیل در المصطفی را داشته باشند پذیرش می کنیم.

مدیرکل سنجش و پذیرش المصطفی تاکید کرد: شیوه های آموزشی جامعه المصطفی برای خواهران و برادران بصورت کاملا مستقل، جدا از یکدیگر و یکسان می باشد و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

وی گفت: قریب به 80 درصد همسران طلبه های ورودی المصطفی وارد مراکز آموزشی خواهران این مرکز می شوند و دوشادوش شوهران خود به تحصیلات ادامه می دهند.

حجت الاسلام  موسوی شرایط پذیرش همسران طلاب را کمی متفاوت تر عنوان کرد و افزود: برای همسران طلاب خارجی شرایط تحصیل داشتن دیپلم و سن 18 تا 30 سال می باشد.

وی یادآور شد: اگر همسر طلبه ای این شرایط سنی، انگیزه تحصیل یا دیپلم نداشته باشد با معرفی آنان به مرکز امور طلاب و خانواده های المصطفی ساماندهی شده و از دوره های آموزشی آموزش مهارت های زندگی و دوره های کاربردی و هنری، قرآن و احکام که به مدت یک یا دو سال می باشد، استفاده می کنند.

 مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه المصطفی العالمیه در پایان به پذیرش طلاب و فضلای اهل سنت توسط المصطفی اشاره کرد و افزود: جامعه المصطفی با تاسیس مجتمع علوم و مذاهب اسلامی در قم اقدام به پذیرش برادران اهل سنت علاقه مندان به تحصیل علوم و معارف اسلامی در کشورهای دیگر نموده است.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: پذیرفته شدگان با هدف آموزش دروس علوم قرآنی و معارف اسلامی با نگاه تقریبی پذیرش می شوند و به مرکز آموزشی المصطفی در گرگان برای ادامه تحصیل معرفی خواهند شد.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 150 طلبه خواهر و برادر اهل سنت تحت پوشش آموزشی المصطفی می باشند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رحمانی IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    سلام بنده میخواهم در جامعه المصطفی درس بخوانم اهل سنت هستم شرایطش چجوریه؟؟