شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مسجد دوبلین - ایرلند

حوزه / مطالعات انجام شده درباره اسلام‌هراسی در دوبلین، پایتخت کشور ایرلند نشان دهنده تبعیض نژادی و اسلام‌هراسی گسترده در مدارس این کشور و رفتار تبعیض‌گرایانه معلمان مدارس با دانش آموزان مسلمان است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از irishtimes.com، مطالعات انجام شده درباره اسلام‌هراسی در دوبلین، پایتخت کشور ایرلند نشان دهنده تبعیض نژادی و اسلام‌هراسی گسترده در مدارس این کشور و رفتار تبعیض‌گرایانه معلمان مدارس با دانش آموزان مسلمان است.

طبق این گزارش، سیستم آموزش و پرورش ایرلند به شدت تبعیض‌گرا می‌باشد و علت اصلی ظهور چنین تبعیض‌هایی نبود سیاست‌های استخدامی  به شدت مشکل آفرین و قوانین مصوبه درست برای حمایت از اقلیت‌ها می‌باشد.

این گزارش با تحقیقات انجام شده روی 66 زن و مرد مسلمان و تجربه مسلمان بودن آن‌ها در دوبلین تدوین شده است.

دکتر جیمز کار، جامعه شناس دانشگاه لیبریک، در گزارش خود آورده که معلمان مدارس خود را در مورد تبعیض قرار دادن دانش آموزان مسلمان موجه دانسته و سیستم آموزش و پرورش این کشور نیز هیچ سیاست یا قانونی برای مقابله با این رفتارها ندارد.

دکتر کار معتقد است که حق آزادی مذهبی باید در قانون کشور ایرلند به چشم بخورد و در این باره می‌گوید: ایرلند اکنون به جایی رسیده که باید برای جلوگیری از تبعیض و نژادپرستی دست بکار شویم تا به سرنوشت جوامع دیگر که با این مشکل دست وپنجه نرم می‌کنند، مبتلا نشویم.

برخوردهای تبعیض آمیز با دانش آموزان مسلمان

معلمان با برخوردهای نژادپرستانه در مدارس تاثیر زیادی روی دانش‌آموزان میگذارند. برای مثال در یکی از مدارس یکی از معلمان، با اهانت به یک دانش آموز محجبه مسلمان گفته است: "اون چیز مسخره رو از روی سرت دربیار!" یا در جای دیگری شاهد توهین به یک پسر کلاس ششمی هستیم تنها به این دلیل که او به سایرین گفته اعتقادات دینی مسلمانان با آنچه در مدرسه تدریس می‌شود تفاوت دارد.

همچنین زمانی که یکی از دانش آموزان دختر حرف‌های نژادپرستانه دیگر دانش آموزان را با معلم خود درمیان گذاشته، او در جوابش گفته که نمی‌تواند کمکی به او بکند.

در این میان سخنرانی‌های انجام شده در یکی از دانشگاه‌های دوبلین به شدت نژادپرستانه و تبعیض‌گرانه بوده و مدارک ضبط شده این سخنرانی‌ها نیز موجود است.

در این گزارش همچنین با اشاره به حملات نژادپرستان به مساجد و آزار و اذیت مسلمانان، به وجود اسلام‌هراسی گسترده در کشور ایرلند و نیاز به تصویب و ایجاد قانونی برای جلوگیری از این جرایم نفرت‌محور تاکید شده است.

 در پی انتشار این گزارش 97 صفحه ای با عنوان «اسلام‌هراسی در دوبلین» برایان کیلوران، مدیر ارشد اجرایی در شورای مهاجران ایرلند گفت: با توجه به مسئولیت و تجربیاتی که این شورا در پاسخ‌گویی به چنین برخوردهایی را دارد، می‌توان قوانین آینده و موردنیاز در این خصوص را پایه گذاری کرد.

طبق گزارش مربوطه بیش از 65 هزار مسلمان در ایرلند زندگی می‌کند که یک سوم آن‌ها ساکن دوبلین هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha