پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 373344
۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
حجت الاسلام کلباسی

حوزه/ در نشست علمی «کارکردهای مهدویت در جهان اسلام و ایران امروز» که شنبه شب در مرکز تخصصی مهدویت قم برگزار شد، نقش و جایگاه مهدویت در شکل گیری و سقوط حکومت ها بررسی شد .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این نشست شنبه شب با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مجتبی کلباسی رئیس مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه و با حضور جمعی  از طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی در این نشست با اشاره به ظرفیت شناسی باور مهدویت در طول تاریخ گفت: از زمانی که پیامبر اسلام(ص) به پیامبری مبعوث شدند، دین اسلام منشأ تحولات بزرگی شد و عظیم‌ترین آثار را در دنیا بر جای گذاشت.

وی بیان کرد: پس از آنکه دین اسلام حرکت خود را آغاز کرد و بیشترین تحولات را در عالم ایجاد نمود، در دل این دین، پدیده‌ای خود را نشان داد به نام مهدویت که بیشترین حرکت‌ها و تغییرات را در عالم اسلام ایجاب و ایجاد کرده است.

رئیس مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه گفت: منشأ تحول ، فکر است و این فکر تبدیل به باور و سپس باور تبدیل به رفتار می‌شود و وقتی این رفتارها از خود نماد بروز می‌ دهند، منشأ یک تحول می‌شوند.

وی با بیان اینکه مهدویت بدون شک یک فرآورده درون دینی است افزود: پس از اسلام تحولات مختلفی را در تاریخ اسلام و مناطق اسلامی می‌بینیم که یکی از آنها زوال بنی امیه است و اندیشه و فکری که در عالم اسلام موتور محرکه نابودی بنی‌امیه شد زاییده اندیشه مهدویت بود.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی با اشاره به چند حادثه تاریخی دیگر در مورد تأثیر مهدویت در ایجاد و زوال حکومت‌ها گفت: در عصر صفویه، شاه اسماعیل تغییرات عمده‌ای را در حکومت ایجاد کرد و نظام حکومتی را بر اساس نیابت بنا نهاد به طوری که عنصر مهدویت را در حکومت شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: حکومت صفویه به خوبی دریافته بود که از این ظرفیت چگونه استفاده کند ولی نهایتا دولت صفوی با آنچه موجب قدرتش شد فاصله گرفت و در پایان با خطاهایی که داشتند منقرض شدند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha