جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شیخ حسین زاهد

حوزه/ انسان ها در بسیاری از کارهای روز مره خود به یکدیگر محتاج و نیاز به همدیگر دارند؛ هر چه انسان بتواند احتیاجات خود را به دیگران کمتر کند و امور مربوط به خود را خودش انجام دهد، عزت و احترام او بالا تر می رود.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می فرماید:

وَ لِلَّهِ الْعِزَّه وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْموْمِنِینَ منافقون/8

و عزت مخصوص خدا و رسول او و مومنان است

آینه:

حکایت؛ مرحوم شیخ حسین زاهد کارهای شخصی خودش را همیشه شخصا انجام می داد و سعی می کرد که سر بار دیگران نباشد.
در ایامی که آقا مریض شده بود و به سبب همان بیماری هم از دنیا رحلت کرد، عده ای از دوستان برای عیادت خدمت ایشان رسیدند؛ حالشان اصلا مناسب نبود، دکتر علت بیماری را ضعف شدید تشخیص داده بود، یکی از شاگردان خدمت ایشان عرض کرد، در صورت امکان برای من استخاره ای بگیرید.
فرمود: نیت کنید.
یک دفعه ایشان با آن حال بیماری از رختخواب بیرون آمد، و به صورت چهار دست و پا تا کنار دیوار حرکت کرد و دستش را به دیوار گرفت و بلند شد، و از روی طاقچه چیزی برداشت و به همان صورت با سختی بسیار برگشت
وقتی داخل رختخواب شد، دیدیم در دستشان تسبیح بود و این همه زحمت برای آوردن تسبیح بود ، یکی از دوستان گفت : آقا شما می فرمودید ما می آوردیم چرا این همه خودتان را به زحمت انداختید؟ 
ایشان فرمودپیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: بعد از ایمان و عمل صالح اگر کسی بتواند سربار مردم نباشد، ، من به او وعده بهشت می دهم. آیا نمی خواهید من به وعده پیامبر خدا برسم؟ 
همچنین فرمود: داداش جون ها تا می توانید روی پای خودتان بایستید و عزت نفس داشته باشید و از کسی سؤال و درخواست نکنید و خودتان کارهای خودتان را انجام دهید.۱

       به خدایی که آفرین کرده ست                          زیرکان را به خویشتن داری

       که نیرزد به نزد همت من                            ملک هر دو جهان به یک خواری

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب  فضیلتهای فراموش شده

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha